Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

porträtt vid hav - vad tänka på??

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej.
Jag ska fota min systers bröllop och fotograferingen ska bli på en ö då dom vill ha öppet hav som en del av bakgrunden.
Vad bör jag tänka på så man inte gör bort sig totalt??? Vet inte än var solen kommer vara lr om den nu ens visar sig alls....
Börjar fundera om man tagit sig vatten över huvudet nu eller om det går vägen...

mvh jensa

1. Det första du skall göra omgående om du inte redan har gjort det är att köpa en bra blixt!

2. Öva med blixten så in i he**e så att du förstår hur det fungerar och inte blir osäker på plats.

3. Öva i liknande situationer alltså med hav runt dig och mycket himmel.

Förbered dig på det värsta, alltså att det blir en solig dag.

en mulen dag gör det mycket lättare så det behöver du nog inte öva på...

Tack för era svar!
Har varit ute och tagit hundratals bilder nu när solen varit i sitt esse så jag inbillar mig själv att det nog förhoppningsvis ordnar sig.
Det är ju klart lättare för mig om det är mulet den dagen även om brudparet såklart kräver klarblå himmel :)

mvh jensa

jeens skrev:
Hej.
Jag ska fota min systers bröllop och fotograferingen ska bli på en ö då dom vill ha öppet hav som en del av bakgrunden.
Vad bör jag tänka på så man inte gör bort sig totalt??? Vet inte än var solen kommer vara lr om den nu ens visar sig alls....
Börjar fundera om man tagit sig vatten över huvudet nu eller om det går vägen...

mvh jensa

Hav och himmel kan ger så mycket ljus att kamerans ljusmätare kan få spatt för mindre.Rekommenderar manuell ljusmätning strax framför brudparet,och bibehåll mätresultatet vid exponeringen.

Det som kanske kan göra störst lyft för bilderna är att blanda i någon/några reflexskärmar i det hela, kanske att ngn släkting har möjlighet att hjälpa till på den fronten med att hålla. För å lätt upp skuggor osv. Man kan jobba väldigt mkt med att förändra solljuset å styra det dit man vill.

Har en sådan här själv som är billig å bra 107 cm i diameter, http://www.bhphotovideo.com/c/product/470083-REG/Bowens_BW_3245_42_Reflector_Silver_Gold.html

Att fixa en reflexskärm och någon som kan hålla den är en väldigt bra grej (gärna en som ger lite varmare ljus).

Att inte vara där mitt på dagen är viktigt, tidig morgon eller lagom kväll är bäst, så att ljuset inte är så hårt och kommer mer från sidan än uppifrån. Plus att det blir varmare ljus (speciellt på kvällen), det gör sig bra till bröllopsfoto.

Det fixar du!

/Magnus

Tack alla som svarat! Känns bra med alla tips, ska åka ut till platsen för några test bilder inkommande helg så får man se vart det lutar..

mvh jensa

hasse lundberg skrev:
Se till så att du inte halshugger brudbaret med horisonten.
Tyvärr alltför vanligt.

Bra att tänka på det jo, har faktiskt sett många bilder som varit taskiga just av det. Säkert lätt att glömma en sån sak....

mvh jensa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar