Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt naken/halv naken osv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste säga att efter ha läst en hel del diskussionstrådar om naket eller inte/sexigt/flickbilder att jag inte vet vilken sida som jag ska stå på. Det verkar som om man antingen försvarar rätten till att visa dessa bilder eller så fördömer man helt. Många löjliga och fjantiga argument kommer från båda sidor.

Hör att många skriver "naket är OK om det är bra". -Det gäller ju då att man är expert direkt när man börjar. För vissa är en nakenbild på en fet gubbe mer OK än en på en ung tjej med fin kropp. Vissa vill tillåta alla sorts bilder med argumentet att konst är heligt.

Visst spelar motivet (eller kalla det för objektet) en roll när man plåtar, annars blir det ju bara en teknisk diskussion. Känslan i en bild betyder mest anser jag. Lägger man upp en bild på tjej som har mindre kläder på sig i en konstig pose och som visar mer än att dölja så är det självklart att det blir reaktioner.

Men om man plåtar naket så måste man kunna ta att bli totaltsågad och kallad för snuskgubbe med mera. Det kan även vara svårt att få en rättvis bedömning om man har bilder i dessa kategorier.

>>Katrin

Jo, nu börjar nog även jag att babbla?*hungrig*
Får nog ta å käka lite och sen bildbehandla några nakenbilder?!*ler brett*

Bra att vi förstod varandra!

Katrin: provocerade eller provocerande? Kanske både och.

Hmmm...
jag önskar att jag hade din touch Mats, när det gäller nakenbilder. Tyvärr har jag aldrig kunnat prova. Men en sak i taget.

Och visst måste man testa för att kunna bli bra.

kattis_74 skrev:
Ja men då kan man ju fråga sig då i sin tur helt omvänt då. Varför finns det inte sånna annonser för oss tjejer? Jag skulle ju också gärna vilja kunna solla bland de godingarna på krogen som de anonnserna skulle kunna anspela på. Visa sånt också då.

I det fallet kanske man ska tycka att anonser framför allt anspelar på sex för män och vadå till kvinnan?
Det finns.
Jag var på ett möte i går där mode och reklamfotografen Anna Hedström (känd bla för reklamen till nya Hasselbladskameran). snackade och visade bilder. Några av bilderna var reklambilder för herrunderkläder som var lite vågade. Hon sa då något riktigt intressant. "Dessa bilder skulle inte gå att göra om det var kvinnor. Det skulle bli ett ramaskri"
Killar som "vresar" är helt enkelt mer politiskt korrekt än kvinnor.

Varför är aldrig de "fotografer" med i diskutionen som egentligen borde vara det?

Tror mig kunna ana vilken "fotograf" som utlöste
Katrins tankar...
Han envisas med att visa samma skit och noll utveckling i sitt skapande. Folk på forat reagerar nästan alltid likadant och nu på senare tid med tystad.

Tycker det är dax för mer nakenbilder på FS!
Många väljer att inte publicera sina bilder här på FS just för trågsyntheten. Egentligen väldigt synd...

christian veltman skrev:
Varför är aldrig de "fotografer" med i diskutionen som egentligen borde vara det?

Tror mig kunna ana vilken "fotograf" som utlöste
Katrins tankar...
Han envisas med att visa samma skit och noll utveckling i sitt skapande. Folk på forat reagerar nästan alltid likadant och nu på senare tid med tystad.

Tycker det är dax för mer nakenbilder på FS!
Många väljer att inte publicera sina bilder här på FS just för trågsyntheten. Egentligen väldigt synd...
Kan du mejla mig ditt förslag på vem det är?
Nyfiken och jag kommer inte kommentera fotografen eller göra annat än titta på bilderna.

mipert skrev:
Kan du mejla mig ditt förslag på vem det är?
Nyfiken och jag kommer inte kommentera fotografen eller göra annat än titta på bilderna.

De e väl inga problem att länka till bilder här i tråden vad jag vet. Det har ju gjorts tidigare...

Re: Katrin....

christian veltman skrev:
Tyvärr tas bilder ofta bort av FS trots att vi medlemmar själva inte backar för att kritisera skräp.
FS censur medför att ämnet är svårt att lyfta...
Jag tycker det är sällan bilder tas bort av redaktionen. Hur ofta händer det?

Re: >>Erik

JJ. skrev:

En fotograf måste själv få bestämma vad han vill fotografera och publicera!
DET är vitsen med det hela, tycker jag.
Risken med att det sågas så förbenat här är att många nog drar sig för att publicera nakenbilder eller t.o.m. inte plåtar dom, ens?!

Jag håller med dej, och i vissa fall blir folk helt fanatiska i sitt hat mot nakenbilder och börjar klanka ner på modellen och klanka ner på hennes utseende med mera. Själv skulle jag nog tänka över noga innan jag skulle våga lägga upp en nakenbild här.

christian veltman skrev:
Brukar herrar Calle och **** inte kolla
nya uppladdade bilder?
Jo. Och jag har inte sett något upprörande på länge.

Och varför tilltalar du oss nedlåtande för "herrar"? Har jag sagt något dumt till dig?

Re: Calle

christian veltman skrev:
Nedlåtande att kalla någon för herre?
Råder det någon form av begreppsförvirring?
Det låter nedlåtande, "herrar" är ett begrepp man knappast använder sig av numera. Kolla runt i forumen så ser du att man ofta säger det för att vara spydig och sätta folk på plats.
Typ "jasså det passade inte herrn"
Men nu var det ju inte din avsikt, så det är ok.

Sedan tycker jag inte att man ska prata om medlemmar här i tredje person, iallafall inte när det är i negativ bemärkelse.
Kan du inte skicka ett mail till personen ifråga och be honom att delta? Han kanske inte hänger i forumen och har missat denna diskussion.

Utöver bara.

Tänkte bara tilläga att jag är ju en amatör gällande fotografering som hellst tar bilder på mina barn och typ blommor...*ler*...jag har ännu inte komit längre i mitt fotograferande, då det varken finns tid eller pengar.

Jag har väll inget större kunnande inom varken fotografering eller konst. Men är estetiskt lagd på många sätt och tycker nog att jag kan avgöra vad jag då i vart fall tycker är bra och dåligt.

Tänkte bara klargöra detta att det är amatören Katrin som startat denna diskusion :0))

(Kan inte stava heller för den delen...*ler*)

Askel skrev:
En bild kan vara hur vacker och hur bra gjort som helst men är det en naken kvinna på den finns det alltid någon som hoppar på den och påpekar hur gubbsjuk den är.
Det svåra med nakenbilder på tjejer är att kvinnan i mångt och mycket fortfarande är underlägsen mannen. Det är också därför som det är lättare för killar att vara nakna på bild. Till exempel är det mer OK med en brandkårskalender än med en Pirelli-kalender.

Vad gäller ''osmakliga nakenbilder'', för att använda Katrins vokabulär, så tycker jag inte nakenheten är det viktiga utan smakfullheten. Det finns bra bilder och det finns dåliga bilder. Hur ska de dåliga bilderna bli bättre om de inte får kritik? Det här är trots allt en sida för fotoentusiaster som vill utvecklas och då får man väl vara rätt förlåtande.

En av fällorna med osmakliga nakenbilder är att man ser till motivet mer än till bilden. Tjejen är ofta lika söt som bilden är tråkig. Den fällan har väl de flesta nybörjare gått i oavsett vad de fotograferar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar