Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt naken/halv naken osv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael, du är ärlig. Ska väl erkänna att även en from gosse som jag har svårt att hålla blicken uppe på sådana bilder;-)

Jag håller med dig.

Du har så rätt så. Det är rätt intresant samtalsämne det här. För alla har ju så olika åsikter och deffinitioner om naket.

Ja jag är helt för det du säger.

Jag är inte alls emot porr heller facktiskt. Mera det att ta en bild som jag nu då deffinierar som porrig och lägger ut den som konst. Det är det som jag kanske inte tycker är fel heller utan mera har en undran om varför över.

Fram för åsiktsfrihet och för eget val här i vårt land. Kanon att det finns så många delade smaker cad det gäller allt.

Nu tyckte ju jag att mer än en bild var kanske lite väl "porriga", men jag valde ju att själv öppna och titta på dom, så dom väckte ju tydligen min nyfikenhet.

Tyckte inte heller dom var anstötande på något sätt heller eg. Bara liksom undrar varför igen.

Och, om jag nu inte tycker om en bild/foto enligt min egen åsikt, så kritiserar jag inte heller bilden. Tycker jag att den däremot har någon brist rent, hur ska jag utrycka mig...hmmm...ja men att det saknar något som har med själva fotandet att göra, elelr för den delen är bra, trotts vad jag tycker då är porrigt, så klart jag talar om det.

Men hallå där.

Jag sitter här och skrattar åt din komentar. Du missade hela poängen av mitt inlägg här. Jag är inte alls emot naken bilder eller för den delen porr. Men jag kan tycka att en del nake-, semi naken bilder är...inte bra nog helt enkelt. SOm jag ser det är vissa bilder inte tgna på ett konstnärligt sätt.

Ja, det där kom inte ut rätt helelr. Men alltså de ser ut som bilder som inte ens skulle plattsa i en porrblaska. Där kan ju en hel del bilder facktiskt vara rätt snygga, trotts innehållet så att säga.

Jo men visst kan jag också hålla med om dessa nakna djur alltså och all denna nakna natur...HUVVA!! *skrattar*...

Jo men det är väll så att vi här i världen har blivit lagda med munkavle och tyck och tänk restrektioner gällande nakenhet och sexuallitet.

Varför jag reagerar på den fomen av naket som blir sliskit på något vis (bra ord taget från en komentar tidigare), är ju den att jag tycker ju kvinnokroppen är vacker. Manns kroppen helt klart också, men den synliggörs ju inte på samma vis. Rätt bild på rätt platts kanske man ska säga. För varför göra reklam för herrkallingar med hjälp av en naken tjej?! Sex säljer, helt klart, men varför göra kvinnan till ett objekt? Då borde det ju gämmstälals mellan könen, så mannen står naken och visar pungen då, för vi visar ju nästan alltid brösten och för mig tillhör brösten mitt kön. (Fatta rätt...*ler*...blir så fel ibland)

Men, fram för konsten och bakåt för den här sexualiseringen och objektifiseringen (jaha...nåt sånt heter det väll), av kroppen. Rätt sak på rätt platts. Här tycker jag att bilderna ska spegla något.

Jag ser att som ny i gemet, så har jan ju klantat mig med mina svar. Glömt att använda citat, så alla får snäll gissa sig till vem jag svarat på....*skrattar*...

Tänkte på en grej...

Detta är ju en sajt där man visar upp och diskuterar fotografier.
Egentligen är väl syftet att alla här ska lära sig något om fototeknik?
Men vilket motiv man väljer måste man väl få välja själv?
Alltså borde ingen här kunna såga en bild pga. motivet?!
Visst, man kan ha synpunkter på huruvida man själv tycker om vissa bilder.
Men oavsett om man ogillar nakenbilder, kattbilder, solnedgångar el. döda älgar så borde det inte vara tillåtet att såga vissa motivkategorier!
Ett extremexempel: En fotograf har "specialliserat" sig på att fotografera livmodertappar.
Det kan tänkas att några här tycker att det är äckligt el. förnedrande.
Men inte tusan ska dessa bilder behöva utstå negativ kritik för just motivvalet?
Dålig ljussättning, kass skärpa, mm.. är helt OK kommentarer tycker jag.
Det finns motivkategorier här på FS som jag tycker är direkt motbjudande.
Som kattbilder, t.ex.
Men jag skulle inte få för mig att surfa runt och ge dessa bilder negativ kritik bara för att jag tycker att katter är äckliga!
Om man skulle överföra kommentarer man får för nakenbilder till kattbilder skulle det kunna stå såhär, ung:
"Varför har den päls? Vad menar du med bilden? Detta borde inte få visas på FS! Varför visar den svansen?"...
Nä, jag tycker att man ska lägga sina moraliska aspekter på hyllan när man är medlem på en fotosida.
Könsförnedringsdiskussioner och katthatardebatter hör hemma på HELT andra sajter!

Tack för ordet!

kattis_74 skrev:
...För varför göra reklam för herrkallingar med hjälp av en naken tjej?!.
Alla ”herrtidningar” och annonser som använder kvinnor för att sälja till män bygger på samma idé; den nakna, läckra kvinnan är belöningen du har att vänta om du använder desa kallingar.

Den rätt usla bilden jag visade tidigare är typisk. Om du köper MP3-spelaren eller Breitlingklockan, som annonseras på nästa sida, kommer du hamna i den kategori av män som alla vill tillhöra; de som kan välja mellan babes på krogen.

Nu Jonas, var inte Katrin emot, snarare för.

Jag tror att Katrin menar är att om en modell fotograferas naken så bör det finnas en vits i att hon just är naken. Annars kunde modellen lika gärna behållt kläderna på.

Men det kanske är att hårddra meningarna.

Erik Schalin skrev:
Nu Jonas, var inte Katrin emot, snarare för.

Jag tror att Katrin menar är att om en modell fotograferas naken så bör det finnas en vits i att hon just är naken. Annars kunde modellen lika gärna behållt kläderna på.

Men det kanske är att hårddra meningarna.

Men se där, du hajjade!! Va glad jag blir. Alla får ju så klart lägga upp de bilder de vill (ja inom vissa rimliga gränser) och var och en har ju sin smak. Vad jag definierar som konst/smakligt/osmakligt osv är ju min sanning och inte alla andras.

Upprepar mig igen. Framför åsiktsfrihet och tryckfihet. Att dessutom få ha åsikter tillhör ju också min rätt. Jag kanske inte tycker att man ska ge kritik eller ge sin personliga åsikt om en bild, om man nu inte har något att säga om komponeringen av bilden och inget annat. Det jag tycker är vackert tycker ju nödvändigtvis ingen annan är vackert, men jag kanske lägger upp en osmaklig bild enligt dig och vill ändå ha kritik på min komponering, mitt foto jobb helt enkelt för att om möjligt, kunna förbättra mig.

Jag själv skulle gärna ta naken bilder på kvinnor just. För jag tycker vi är så vackra i alla våra former. Men jag har varken tid, rätt utrustning eller möjliga modeller för jobbet.

>>Erik

Jag riktade inte inlägget till Katrin utan uttryckte bara min generella åsikt.

Håller inte med dig om att det måste finnas en "vits" med att en modell är naken.
Om man fotograferar en nakenstuie med en påklädd model blir det ju lite konstigt, eller hur?
En fotograf måste själv få bestämma vad han vill fotografera och publicera!
DET är vitsen med det hela, tycker jag.
Risken med att det sågas så förbenat här är att många nog drar sig för att publicera nakenbilder eller t.o.m. inte plåtar dom, ens?!

mipert skrev:
...Om du köper MP3-spelaren eller Breitlingklockan, som annonseras på nästa sida, kommer du hamna i den kategori av män som alla vill tillhöra; de som kan välja mellan babes på krogen.

Ja men då kan man ju fråga sig då i sin tur helt omvänt då. Varför finns det inte sånna annonser för oss tjejer? Jag skulle ju också gärna vilja kunna solla bland de godingarna på krogen som de anonnserna skulle kunna anspela på. Visa sånt också då.

I det fallet kanske man ska tycka att anonser framför allt anspelar på sex för män och vadå till kvinnan?

Katrin....

Är det inte de dåliga nakenbilderna som får oss att reagera?

Själv anser jag att det saknas bra bearbetning
av bilderna vilket gör att de faller under kategorin skräp.

Tyvärr tas bilder ofta bort av FS trots att vi medlemmar själva inte backar för att kritisera skräp.
FS censur medför att ämnet är svårt att lyfta...

C

JJ. skrev:
...En fotograf måste själv få bestämma vad han vill fotografera och publicera!
DET är vitsen med det hela, tycker jag.
Risken med att det sågas så förbenat här är att många nog drar sig för att publicera nakenbilder eller t.o.m. inte plåtar dom, ens?!

Håller med dig helt där. Klart att fotografen bestämmer själv i båda leden. Har man sådana bilder och vill publicera, så klart att man ska. De som har åsikter som inte rör sig själva foto tekniken behöver ju inte bemöda sig att skriva ett inlägg på bilden då heller. Var och en har ju rätt till sin åsikt. Denna sida är ju till för att kunna fungera som en portal för fotografer och om möjligt lära sig något av andras åsikter.

Nä, nu börjar jag babbla en massa...måste äta lite så man får nya krafter att babbla på med :0)

Föresten så är det roligt att se allas tankar kring detta.

Jag vet att du var generell Jonas men det är knappast syftet med diskussionen.

Skulle gärna vilja försöka förklara djupare vad jag menar men efter ett par försök så inser jag att texten mer förvirrar än förklarar.

Re: Christian...

christian veltman skrev:
Är det inte de dåliga nakenbilderna som får oss att reagera?

Själv anser jag att det saknas bra bearbetning
av bilderna vilket gör att de faller under kategorin skräp...

Jo men offtast är det väll de dåliga som ger reaktion. Men det beror ju lite på vem åskådren är. En del klarar ju ingenting utan att bli provocerade.

Bearbetning är ju a och o i fotografering helt klart.

ANNONS