Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt/Modellfoto - Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Rynkan

Medlem
Hej!
Jag är sugen på att ta lite porträtt/modell-foto, har en D7000 påväg, och får välja objektiv till.
Har ett 16-85 (som inte stals) men det kan vi hålla ifrån tråden.

Kan ni på "Simple Swedish" förklara vilket av dessa objektiv är bäst lämpade för porträtt och förklara varför :) Berätta även om där finns några andra anledningar man bör välja ett objektiv före ett annat.

Kamera Nikon D7000

Nikon AF-S 50/1,4 G
Nikon AF-S 50/1,8 G
Nikon AF 85/1,8 D

TACK!

Hej!
Jag är sugen på att ta lite porträtt/modell-foto, har en D7000 påväg, och får välja objektiv till.
Har ett 16-85 (som inte stals) men det kan vi hålla ifrån tråden.

Kan ni på "Simple Swedish" förklara vilket av dessa objektiv är bäst lämpade för porträtt och förklara varför :) Berätta även om där finns några andra anledningar man bör välja ett objektiv före ett annat.

Kamera Nikon D7000

Nikon AF-S 50/1,4 G
Nikon AF-S 50/1,8 G
Nikon AF 85/1,8 D

TACK!

Att hävda att något objektiv är bäst eller bättre än alla andra blir lätt fel när man inte vet mer om kravet på slutresultatet!
Jag tycker man behöver både 85 mm o 50 mm, men sen är det ju upp till dig vilken typ av bilder du gillar att göra. Plåta nära inpå eller med mycket luft runtikring....
Objektiv kan man aldrig få för många ;-)

Mvh.

/Janne Höglund

hehe jag hade inte väntat mig ett så bra svar :)

En annan fråga:
Som jag läser så är folk missnöjda med 50/1,8 pga långsam fokusering samt "dålig bokeh".
Är 50/1,4 likadan på denna front? hur mycket skillnad blir det mellan 1,4 samt 1,8? skulle jag kunna ta nattfoto bättre med ett 1,4 än ett 1,8? :)

Nikon AF-S 50/1,4 G
Nikon AF-S 50/1,8 G

hehe jag hade inte väntat mig ett så bra svar :)

En annan fråga:
Som jag läser så är folk missnöjda med 50/1,8 pga långsam fokusering samt "dålig bokeh".
Är 50/1,4 likadan på denna front? hur mycket skillnad blir det mellan 1,4 samt 1,8? skulle jag kunna ta nattfoto bättre med ett 1,4 än ett 1,8? :)

Nikon AF-S 50/1,4 G
Nikon AF-S 50/1,8 G

1,4 varianten är ett i alla avseenden liiiite bättre objektiv än 1,8 varianten.

/JH

Skall du ha en 50a till porträtt och bokeh är viktigt är Sigmas 50/1,4 att föredra. Den har en väldigt krämig bokeh och presterar bättre vid 1,4-2,0 än alla planar 50:eek:r - d v s alla andra (f u om man har Canon 50/1,2L och kör Canon). Den har lite mer inkonsekvent AF på Canon dock, tydligen bättre på Nikon enl rapporter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar