Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

portabelt minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Letar efter portabelt minne till CF.
Undrar om det finns något som allmänt anses vara prisvärt och vart man i sådana fall hittar den?
 
Jag letade runt efter portabelt minne (stora CF-kort eller extern lagring) och kom också fram till att ARCHOS Gmini 200 verkade vara den i särklast trevligaste varianten. 20GB är många bilder, plus att man fortfarande kan köra med snabba CF-kort i kameran, till skillnad från alternativet med 4GB microdrive. En Gmini 220 och två CF-kort tror jag är det optimala, och vad jag kommer köra med, så fort den dykt upp. Återkommer med lite tyck om den när jag fått känna lite på den!
 
20gb är tyvärr inte så mkt längre, "bara" 20 ur tankningar med ett minneskort på 1gb, beror ju på lite hur mkt man fotar osv.

Jag köpte mig iaf en 60gb X-drive pro vp300 ifrån zebramedia, funkar super å har även mp3-spelare, gav ungefär lika mkt för den som ovan nämnda pryl
 
geronimo13 skrev:
20gb är tyvärr inte så mkt längre, "bara" 20 ur tankningar med ett minneskort på 1gb, beror ju på lite hur mkt man fotar osv.
20GB är ca.2500 bilder i RAW med en Canon 300D, eller motsvarande 69st. 36-bildersrullar.
Plåtar man JPG blir det runt 10000 bilder(!) dvs. 277 rullar film.
Jag skulle ha 'problem' att fylla den även på en månadslång resa...
Håller med om att nya Archos 220 verkar super, inte minst för att den är riktigt bra på musik också.
 
geronimo13 skrev:
20gb är tyvärr inte så mkt längre, "bara" 20 ur tankningar med ett minneskort på 1gb, beror ju på lite hur mkt man fotar osv.

Jag köpte mig iaf en 60gb X-drive pro vp300 ifrån zebramedia, funkar super å har även mp3-spelare, gav ungefär lika mkt för den som ovan nämnda pryl
Kom igen nu! 20GB är mycket!

Om 20GB är en begränsande faktor, fotograferar man lämpligen i JPG och då motsvarar det runt 200 rullar film (36-bilders). Fotograferar man RAW, hälften. Det räcker till en ganska lång resa, i mitt tycke. Med 20GB disk, bör man snarare tänka på att ha reservhus med sig, än mer disk. Risken är att kameran tar slut före diskutrymmet.
 
Är det någon som har sett jämförelser på hur snabba olika enheter är på att kopiera data från kort till hårddisk. Det tycks variera ganska mycket. Den Archos-enhet som omnämns i den här tråden tog enligt en recension 8 minuter på sig att kopiera ett 512 MB minneskort. Det skulle innebära att den skulle få arbeta drygt en kvart med min Microdrive, och det känns ju inte sådär vansinnigt lockande...

Såg att någon av de nya digitalfototidningarna testade bärbara enheter i det nummer som är ute nu. Jag köpte den men har inte läst testet än.

I vilken mån 100 rullar film för en resa är mycket eller lite beror ju helt på hur mycket man plåtar och vad det är för motiv. Snackar vi "flickvän med Eiffeltornet i bakgrunden" så lär 20 GB räcka ganska långt. Snackar vi tre veckor safari i Kenya så är läget kanske ett annat... Då hade åtminstone jag tvekat både en och två gånger innan jag frivilligt gick över till JPG-läget. Men jag hade nog tagit med (minst) ett reservhus för film. Och film.

/fredrik, som tog motsvarande 25 rullar film på Hornborgaträffen... ;o)
 
8 minuter för 512MB låter lite i överkant. Jag ska testa när den dyker upp. Det har inte så stor betydelse när man kör med två kort, för då fortsätter man plåta under tiden disken kopierar det andra kortet.
 
Enligt testerna så räcker batterierna i de flesta portabla minnen "bara" till 7-8 Gb överföring. Skall man ha användning för 60 Gb så måste man ha tillgång till elektricitet i lämplig form under sin resa.
 
Petny skrev:
Enligt testerna så räcker batterierna i de flesta portabla minnen "bara" till 7-8 Gb överföring. Skall man ha användning för 60 Gb så måste man ha tillgång till elektricitet i lämplig form under sin resa.

Det är helt klart ett problem. Jag har byggt ett externt batteripaket till min gamla X's-drive, som nu håller väldigt länge. Det är säkert lätt att göra även på andra enheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.