Annons

Portabel urtankningsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har 3 olika och ett par av dem ni skrivit om här.
Image Tank I var min första men den har bara USB1 anslutning så den är inte något att köpa. Annars har den överlägset bäst batteri av alla modeller.

Image Tank III , Det är bara något bolag som döpt sin medell till Image Tank för att dra nytta av deras namn. Ni kan läsa om att det riktiga bolaget som gör Image Tank tar avstånd från den. Den fungerar bra med nerladdningarna men går inte att formatera eller göra något med i windows XP. Helt värdelös därför och de har ingen site där man kan uppgradera firmwaret eller något. Vill någon av er ha min kan ni få den för 100 kr. den är i nyskick.

CompactDrive PD7X har jag också. Den är mycket bra och allt fungerar perfekt. Finns firmware och formaterings-program på deras sida att ta hem. Den snabbaste nerladdningen av alla olika modeller. Billig och bra.

Detta är det bästa stället att köpa grejorna på. Det ligger i Australien men han skickar allt så ni slipper moms och tull. Har själv köpt 4 gånger av honom. allt från 4 gigs CF kort till hårddiskar.
http://www.powerinnumbers.com.au/

stäck skrev:
Jag är också ute efter en bildtank, men har inte riktigt samma krav.

Vill ha:
  • Bra tankningsfart (minneskortens maximala 9-10MB/s är väl en önskedröm, men åtminstone typ 3MB/s).
  • 40GB kapacitet.
  • CompactFlash I&II, allt annat är tämligen sekundärt.
  • Tåligt yttre.
  • Bra batteritid (helst ska den kunna fylla hela sig själv på en laddning).
  • Det får gärna vara "standardbatterier" (AA). Om det är nåt annat laddbart ska det helst vara utbytbart, och finnas extra-ackar att köpa.
  • Stöd för FAT32-formaterade minneskort.

Bryr mig inte särskilt om ("vill inte behöva betala extra för"):
  • Stor skärm. Räcker med en liten display för att se hur många bilder som finns där, och kvarvarande kapacitet (hårddisk och batteri).
  • Titta på bildernas metadata. Om man ens kan bläddra mellan dem, så räcker filens namn, storlek och datum bra.
  • Alla "små" kortformat
  • Andra bisysslor såsom MP3-spelande

Stilpoäng för:
  • Att kunna byta hårddisk (dessa blir ju allt större och billigare)
  • Firewire

Kolla på "pixo instant disk 40 GB" på technikdirekt den kostar ca. 1700 och deet är väl prisvärt.
/jonas

ps. det finns en som har en här på fs.

Ziden skrev:
Läste precis "Allt om Digitalfoto" ( får passa på att ströläsa när man är hemma o VABBAR )

De gav P-2000 67% o slutsatsen "För 5000 borde man få MER" "denna maskin är för dyr för amatören och för dålig för proffset". De klagar b.l.a på att den inte kan göra histogram(fast en del säger att den kan det) + att den inte hanterar RAW-bilder ( MEN de säger i samma andetag att den klarar RAW för Nikon & Canon, vilket är OK för de flesta ). Deras råd var iallafall köp P-3000, när den nu kommer, den har nog växt i kläderna.

Så jag fortsätter min skaljakt, dvs låda utan HDD.

// Lazze

Det var jag som testade p-2000 i Allt om digitalfoto och är därmed skyldig till betygen, råden om p-3000, m.m. Den testade apparaten kunde inte visa histogram vilket jag tycker är en stor miss på en så fin och dyr lagringsenhet. Nu verkar det som om de har fixat det i en uppgradering av mjukvaran. Jag har inte tidningen tillgänglig just nu men kommer inte ihåg att jag skrev att den inte klarade RAW-format. Däremot tyckte jag att det var snålt att begränsa sig till att hantera så pass få RAW-format som den gör. Begränsningen till 8,9 MP var även den lite snål. Flera billigare lagringsenheter klarar dubbelt så snabb överföring från minneskortet. Den kostar ändå en hel del och är endast en tillfällig lagringsenhet för bilder, så lite mer hade i alla fall jag velat ha. Ändå gav jag den ganska bra betyg (3 godkänd, 4 väl godkänd, 3 godkänd ), mycket för den fina skärmen och att den är lätt och trevlig att använda.

Om den är ett bra köp beror mycket på vad man vill ha. Det skiljer ganska mycket i pris, hastighet, funktioner, m.m. mellan olika lagringsenheter. I nummer 11/04 testade jag sex andra. Där gillade jag PD6A och Gmini 400. Två lagringsenheter som skiljer sig en hel del åt men är ändå riktigt bra. Det kommer även fler tester under våren. Den som håller ögonen öppna kommer att kunna läsa fler tester framöver.

Robin,

Kul att se att du finns här på FS. Jag tror man får känns efter vad man skall ha enheten till, i mitt fall så har jag redan en laptop. Så en urtankare utan några finesser duger - så får laptopen stå i "baslägret". Någon dag så köper man säkert en portabel multimediamaskin, så barnen kan se film i bilen, ha fotoalbum, surfa/maila etc... Kanske blir någon 3G(4G?) enhet under 2006.

I er förra test, testade ni även de billigare märkena? Så som Vosonics X-drive varianter? Eller dessa no-name låder som deltaco säljer(via Mycom t.e.x.)

Mvh Lazze

Ziden skrev:
Robin,

Kul att se att du finns här på FS. Jag tror man får känns efter vad man skall ha enheten till, i mitt fall så har jag redan en laptop. Så en urtankare utan några finesser duger - så får laptopen stå i "baslägret". Någon dag så köper man säkert en portabel multimediamaskin, så barnen kan se film i bilen, ha fotoalbum, surfa/maila etc... Kanske blir någon 3G(4G?) enhet under 2006.

I er förra test, testade ni även de billigare märkena? Så som Vosonics X-drive varianter? Eller dessa no-name låder som deltaco säljer(via Mycom t.e.x.)

Mvh Lazze

I det större testet jämfördes:
Archos Gmini 400
Compact Drive PD6A
SmartDisk FlashTrax
X's-Drive II VP 2060
Nikon Coolwalker MSV-01
Epson P-1000

Av de som jag har testat så verkar det som PD6A skulle passa dig bäst. Den är snabb, batterisnål, relativt billig, går på valiga AA-batterier och fungerar faktiskt även som batteriladdare.

Robin,

Tack för infon. Ser att det testet måste ha varit för ett tag sedan - då alla enheter finns i ny "smak" nu.

T.e.x. PD6 heter PD7

http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3257

Mer info:

http://www.3hdigital.com/en/spc-pd.htm

X-drive finns som 3310 osv.

Skall kolla in PD7:an - samma pris som de andra ungefär, cirka 1200:- utan disk.

Fördelar PD7X:

* Snabb
* Vanliga AA batterier
* Fungerar även som AA laddare

Nackdelar:

* ingen verify
* kan inte skriva tillbaks till minneskort
* inga extra finesser, så som MP3

Lutar fortfarande åt Vosonic Xdrive 3310

Mvh Lazze

Senast ändrad:
PD 7 har verify. Du kan se om nedladdningen gått bra. Du kan även se både hur många filer den laddat ner och hur många kb. nerladdningen var på

En hårddisk väger 100 gram. Hela apparaten väger 800 gram eller mer. Finns det ingen lättare apparat som inte väger så mycket? Det är jobbigt med ett extrakilo i väskan. Då kan man ju lika gärna ha en lätt dator på 1,5 kg med allt i.

Så bra att den har verify. Gick inte att få fram via deras hemsida.

Grym fördel oxo att man kan ladda AA batterier i den... och att den går att köra på vanliga AA batterier.

Hur har ni gjort som har sådan här maskiner? Det står ju att de inte går att formatera mer än 32gb i Win2000/xp? Jag har en 60gb disk som ligger och väntar. Kanske kan köra PartitionMagic på den... eller köra in en Win98 i Virtual PC...

Per F,

Är vikten på PD7:an? En Vosonic Xdrive 3310 väger 350gr(inkl disk). Det är lätt att blanda ihop fraktvikt med enhetsvikten.

// Lazze

På deras hemsida (compact-drive PD7) ligger både det nyaste firmwaret och ett program att formatera hård-disken med i windows XP. Sätt in det nya firmwaret och sen kan du ha diskar upp t.o.m. 80 eller 100GB. Kommer inte ihåg vilket. Jag har en 60GB i min.

270 gram utan hård-disk

Senast ändrad:
Följer det med uppladdningsbara AA batterier i PD7X:en? Och hur många milliamp orkar den ladda? 2100?

Tänk att det skall vara så svårt att välja!

Gissar att du har en sådan låda och är nöjd?

-- Lazze

Ziden skrev:
Robin,

Tack för infon. Ser att det testet måste ha varit för ett tag sedan - då alla enheter finns i ny "smak" nu.

T.e.x. PD6 heter PD7

Det var ungefär ett halvår sedan testet gjordes. Ganska länge i de här sammanhangen. I alla fall vad gäller priser storlek och modellnummer. Det verkar inte som skillnaderna är så stora mellan PD6 och PD7.

En hårddisk väger 100 gram. Hela apparaten väger 800 gram eller mer. Finns det ingen lättare apparat som inte väger så mycket? Det är jobbigt med ett extrakilo i väskan. Då kan man ju lika gärna ha en lätt dator på 1,5 kg med allt i.

Det finns flera lagringsenheter som är ganska små. Exempelvis Archos Gmini 400. 170gram 106x60x18mm, men den klarar bara CF-kort utan adapter.

Jag fick uppladningsbara batterirer till min. Bästa stället att köpa den är här

http://www.powerinnumbers.com.au/

De skickar hem den med DHL från Australien (4-5 dagar) och de kör hem den till dig. Billigt porto också.
69 Euro för den utan hård-disk med batt.
145 Euro med 60GB hård-disk
Du kan välja på många alternativ.

Han skickar grejorna så du slipper moms och tull.

Lars J,

Tack för det tipset! Då blev det så billigt att handla att jag råkade köpa en Vosonic 6210 med färgskärm och mp3+avi visning :)

Hoppas att den dyker upp i veckan!

Mvh Lazze - som äntligen bestämt sig!

Ziden skrev:
Lars J,

Tack för det tipset! Då blev det så billigt att handla att jag råkade köpa en Vosonic 6210 med färgskärm och mp3+avi visning :)

Hoppas att den dyker upp i veckan!

Mvh Lazze - som äntligen bestämt sig!

Jaha tack för den du Lars.....Nu blev man ju inge avundsjuk:)))))) MÅSTE ha en jag med...!!!!
Du måste omedelbart du fått den tala om hur den är. Samt om du slapp moms mm.

Jonas O,

Den skall vara på väg iallafall! Fick leveransinfo alldeles nyss!

Date Time Location Details*
04 Apr 05 16:51 MELBOURNE -AUSTRALIA Shipment has been picked up
04 Apr 05 19:32 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
04 Apr 05 20:33 MELBOURNE -AUSTRALIA Arrived at DHL facility
04 Apr 05 23:16 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
05 Apr 05 07:02 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Arrived at DHL facility
05 Apr 05 08:16 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Departed from DHL facility

Så nu har den rest från Singapore till Australien...bara ett "litet" hopp till Sverige kvar!

Mvh Lazze

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar