Annons

portabel hårddisk till Bilder? vilken e bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

sarimner

Aktiv medlem
Tjena!

jag ska köpa en portabel hårddisk som jag ska ha alla Bilder på. men jag vet inte vilken.. :p

nån som har förslag på nån portabel hårddisk som man kan ta me sej som håller och som inte pajjar eller skakar sönder?


alla tips är välkommna! ;)


MVH// viktor
 
Först: Menar du en hårddisk med batteri som man kan ladda ner bilder på direkt från minneskortet (dvs utan dator) eller en som du kopplar till en dator?

Alla hårddiskar kommer förr eller senare att paja. Slumpens skördar. Däremot tål imho de flesta numera rätt bra att baxas runt. Bärbara datorer är också generellt sett tillförlitligare nu än de var i början.

För "typ-1" gäller att de ska ha lättbegriplig programvara och gärna en skärm för preview. Jobo och Epson är väl kända modeller att titta på.

Fär "typ-2" skulle jag nog satsa på en modell som inte kräver separat strömförsörjning utan kan drivas via USB sladden om det gäller "fältmodeller". För en kontorsplacerad finns det mer att välja på - dubbelenheter med inbyggd spegling etc.

Men - förr eller senare pajar nog samtliga. Då gäller det att man i tid kopierat allt viktigt till nästa - och nästa ....
 
Opps sorry glömde skriva att de ska va så att man kopplar till dator.

jag vet vet om pajar efter ett tag.. min föra: WD: My book. la av förut.. såå nu har jag en ny sån.. men där har jag massa annt skit.. såå nu vill jag ha en hyfsat liten som man kan ta med sej..
 
Jag är nog en av många som aldrig blivit drabbad av något hårddiskras trots 30 års datoranvändning;)
Beträffande tålig portabel hårddisk använder jag en Store Jet 25M (500MB) från Transcend.
Det är en kompakt sak med gummerad yta och mekanisk tålighet enligt MIL-STD-810F.......
 
Värt att tänka på är att inte alla datorer orkar driva en hårddisk via en USB-port, även om den är tänkt att kunna användas så!

Jag vill minnas att vissa har dubbla USB-ingångar av detta skäl, för att man ska kunna ta ström från två USB-uttag om det inte räcker med ett. Men då förutsätter ju det att man har två USB-uttag som man kan avvara på datorn, plus att det blir lite mer trassel med kablar.
 
Får slå ett slag för LaCie Rugged, finns som 250/320/500gb och firewire 800/400 samt USB2.0. Stöttålig och allmänt trevlig disk i min mening.
 
de står nog imellan LaCie Extern hårddisk Rugged 500GB eller Transcend Extern hårddisk Storejet 25 Mobile 500 GB. Nån av dom tror ja de blir.. som värkar bra
 
Min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll. har inte haft några problem med att de skulle gå sönder.
Har för tillfället en Lacie 500Gb by Starck...snygg och stabil. har den alltid i väskan, inga problem alls.
Den har, som någon skrev, dubbla usb-kablar. En för överföring och en för ström.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.