Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Poolförslag: Fine Nude Art

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill rikta en vädjan till alla som laddar upp bilder i denna nya pool. Håll hårt på begreppet inom fine-art-nude. Ladda alltså inte upp underklädesbilder under denna rubrik. Vi får då lätt en urholkning av definitionen och bilduppladdningen spårar snart ur. (jämför med kategorin naket som innehåller allt från plastankor till "gympaskor").

Jag slår därför ett slag för riktig nakenhet. Lägger i detta ingen värdering av vad som ska synas eller ej.
 

Bilagor

  • dsc_4992-svv-sandvich-ww.jpg
    dsc_4992-svv-sandvich-ww.jpg
    30.3 KB · Visningar: 2,670
Sedan starten av poolen har jag endast raderat 2-3 bilder p.g.a att det inte handlat om nude art. Ytterligare 2-3 har nog legat på gränsen till vad jag själv skulle vilja kalla nude art, men då begreppet är rätt vitt och formen, ljuset, huden i dem stämmer med beskrivning tycker jag inte min personliga åsikt i det fallet är tillräcklig för raderande av dem.

Har du ideér för tydligare def. är förändringsförslag av poolbeskrivning välkommen. Reagerar på någon särskild bild får du gärna maila mig eller använda länken "rapportera bild" så kollar jag på den och motivering för ev. radering.

Överlag måste jag säga att jag tycker poolen blev över förväntan, att bilderna verkligen visar på nude art och inte som jag hade inbillat mig från början modellbilder.
 
Överlag måste jag säga att jag tycker poolen blev över förväntan, att bilderna verkligen visar på nude art och inte som jag hade inbillat mig från början modellbilder.

Precis vad jag menar. Låt oss fortsätta hålla hög klass på bilderna i denna pool.
 
Modellstudier

Har kollat lite på den nya poolen "Fine Nude Art" samt ögnat igenom kommentarer och diskussioner och uppfattar det sammanfattningsvis som att det skett en rejäl utrensing av människoförnedrignen inom fotointresset på FS.

Jättebra initiativ, ett otroligt stort steg framåt, börjar faktiskt känna mig så smått hemma inom denna genre här nu på FS. Under mina 30 år som nakenmodell inom måleri, teckning och kroki har jag aldrig stött på ett sådant stötande kommentarsflöde som förekommer inom fotografi.
Om jag skulle råka ut för liknande "porriga" kommentarer en endaste gång som nakenmodell inom måleri, teckning och kroki vore det en sån grov våldföring på min personliga integritet så jag skulle omeldebart sluta och jag skulle aldrig utsätta mig för samma risk igen. Nakenmodellerna har även en fackförening samt avtalsenlig lön, något som inte förekommer inom nakenfotografiet.

Vad jag förstår så ligger fokus på människokroppen lite olika beroende om man är fotograf eller konstnär. Därför passar inte ett ord som "Art" in i denna pools sammanhang....så värst konstnärligt är det inte, med viss undantag, iallafall inte enligt mina referensramar till nakenstudierna.

Kalla det hellre "Nakenstudier"...ett förslag bara, kanske nå´t annat är bättre.

När jag jobbar som nakenmodell befinner jag mig
i en stor lokal/ateljé med ett rikligt ljusflöde ifrån olika dagsljuskällor. Beroende på placeringen av deltagarnas stafflier, ett genomsnitt på c:a 7-10, så exponeras jag ur alla synvinklar och i modellstudier så kämpar man med helheten vilket innebär att proportionerna, kroppens linjespel, balansen, ljus, skuggor och hudytans nyanserade färgåtergivning skall sammanfalla till en personlig tolkning av det som man exakt ser framför sig av en hel människokropp.

Delstudier på Torso m.m kommer man till i ett senare skede först efter att man lärt sig gestalta hela kroppen.

Jag tjänar minst 350:- skr efter skatt per dag/ tillfälle, t.ex 4 lektionstimmar á 40 minuter. Ett arbetspass kan vara på en treveckorsperiod.

Jag har själv betalat för modellstudier, se bifogad bild, där finns en målning i bakgrunden på en manlig modell ifrån ett typiskt genomsnittligt arbetspass. Min plats i lokalen var denna placeringen just denna gången och jag anstränger mig maximalt att tolka det jag ser framför mig i modellen, allt skall stämma med som jag är ute efter i slutresultatet.
Efter periodens slut har man gemensam genomgång, där lyckade studier får förtjänt godkännande, mindre lyckade får veta varför och de som misslyckats totalt får också höra det...

Det vore intressant att höra om ni tycker att fotografiet har nå´t att hämta och lära ifrån modellstudierna inom konstvärlden?

Ystävällisin terveisin $ilja
 

Bilagor

  • jonas4.jpg
    jonas4.jpg
    27 KB · Visningar: 1,130
Senast ändrad:
Re: Modellstudier

SiljaPhotography skrev:

Vad jag förstår så ligger fokus på människokroppen lite olika beroende om man är fotograf eller konstnär. Därför passar inte ett ord som "Art" in i denna pools sammanhang....så värst konstnärligt är det inte, med viss undantag, iallafall inte enligt mina referensramar till nakenstudierna.
Vad som är konst är ju subjektivt, men just detta stycket är jag inte helt säker på att jag förstår rätt. Att det är olika konstarter med skillnader är vi överens om, men visst kan väl fotografi också vara konst?

Risken med att plocka bort ordet art tror jag skulle vara att poolen fick mer likheter med kategorin. Att ordet nakenstudier inte blir lika tydligt inom fotografin som det är inom målningen.
 
Senast ändrad:
Fine Art Nude är ett bra namn som jag inte tycker vi borde ändra.

Så fort man sätter "nude" och "art" i samma mening så verkar de "rätta" bilderna visas upp.
Nakenstudier låter väldigt vetenskapligt och leder troligtvis inte till att rätt bilder strömmar in.

Jag tycker poolen är bra som den är nu.
 
Re: Modellstudier

SiljaPhotography skrev:
Vad jag förstår så ligger fokus på människokroppen lite olika beroende om man är fotograf eller konstnär. Därför passar inte ett ord som "Art" in i denna pools sammanhang....så värst konstnärligt är det inte, med viss undantag, iallafall inte enligt mina referensramar till nakenstudierna.
-Jo du har nog rätt där. En person som målar med sina första nyinköpta penslar lika bra som en apa skapar stor konst om duken är dyr och rejäl. En skicklig fotograf med stor känsla för ljussättning och komposition som använder en kamera gör ju bara en avbildning.
 
Christoffer Glans skrev:
Fine Art Nude är ett bra namn som jag inte tycker vi borde ändra.

Så fort man sätter "nude" och "art" i samma mening så verkar de "rätta" bilderna visas upp.
Nakenstudier låter väldigt vetenskapligt och leder troligtvis inte till att rätt bilder strömmar in.

Jag tycker poolen är bra som den är nu.

Jo, helt uppenbart har namnet Fine Nude Art varit en fullträff på FS iallafall. Med all sannolikhet har det bidragit till en människovärdigare syn här iallafall. Dessvärre ute på nätet finns ett osannolikt skräpflöde av porrblaskigt billigt material som bär samma namn...hoppas att gränserna inte tänjs ut på FS så att man verkligen kan förvänta sig Fine Nude Art, så som det är tänkt, där fokus ligger på fotografens konstnärliga tolkning av modellen, oavsett teknik för att verkligen skapa konst.
Porr-, mode-, medicinska- reklam- m.m modeller kunde ha sina egna pooler.

Passar även på att svara poolvärdinnan här i samma inlägg att vad jag menar med fokus är att naket vanligtvis inom fotografiet har handlat om sexuella projiceringar, både från modellen och fotografen- detta är porr! Konsten brukar inte skildra dessa aspekter, där ligger fokuset på konstnärens tolkning av den mänskliga kroppen utan några värderingar om modellen har allt på sina rätta ställen, ålder, utseende, kön....allt detta är underordnat själva konstverket.

Jovisst finns det massor av konst med kameran som "pensel", konstnärligt otroligt fina fotografier, konstfoto....tar tacksamt emot linktips om denna typ av Fine Nude Art.

Jag har sålt ett 50-tal arbeten genom åren och har nu också börjat använda digitalkameran som ett av många konstnärsverktyg för att skapa abstrakt konst, det som jag i huvudsak säljer mest av. Kolla gärna i min portfolio, har precis satt ut de första färdiga arbetena, inget naket ännu men ser verkligen fram emot att utveckla en egen konstnärlig stil inom "Fine Nude Art".
Gissar att jag då måste skippa det traditionella namnet Nakenstudier som tidigare aldrig varit laddat med varken porr eller sex, om jag skall nå rätt målgrupp.
 
Min tanke är att man inte skall ändra på det som fungerar. Bilderna i poolen följer tanken med poolen och det vi eftersträvar, då finns inget behov av nytt namn.
 
Önskar feedback

Jag skulle vilja be er som har synpunkter på hur poolen fungerar och sköts att ta upp dem här. Diskussion och ifrågasättanden uppstår ju ibland i andra trådar och jag har svårt att få grepp om problemen i de som handlar om annat. De trådarna där Fine art nude-poolen bara antyds..

Vad kan förbättras? Vad bör förändras?
 
Ingen?
Ska jag tolka tystnaden här som att det ändå funkar bra då?

Om inte så föreslår jag att vi kör med öppna kort. Jag kan börja med att erkänna att jag blivit besviken på att den som klagar i andra trådar säger att allt funkar bra i denna. Jag vore oerhört glad för uppriktighet och en vink om vad jag ska ta till mig av och tro på och för hjälp att förstå vad ni ev. önskar förbättra, förändra. Om något annat än namnet..
 
SiljaPhotography skrev:
.....att vad jag menar med fokus är att naket vanligtvis inom fotografiet har handlat om sexuella projiceringar, både från modellen och fotografen- detta är porr!
Jag har inte riktigt samma syn där även om det finns mycket nakenfoto som jag inte själv dras till och en hel del jag tycker är rent fånigt eller t.o.m osmakligt. Fast gränsen mellan porr och nakenfoto (även utanför nude artgenren) ser jag trots det som milsvid.

Konsten brukar inte skildra dessa aspekter, där ligger fokuset på konstnärens tolkning av den mänskliga kroppen utan några värderingar om modellen har allt på sina rätta ställen, ålder, utseende, kön....allt detta är underordnat själva konstverket.
Där vete sjutton om jag tycker det skiljer heller. Själv prioriterar jag bild framför motiv när jag skapar. Jag tror på att allt kan vara bra motiv och att alla duger som modeller, men sen hänger det på fotografen hur bra resultatet blir. Ser man på de målande konstnärerna finns olika typer av nakenmålningar är också. Det finns de som specialicerat sig på erotiskt måleri och det finns andra som t.ex Zorn. Hans kvinnor varierade rätt dåligt och hade ju som bekant liknande former från bild till bild. Det verkar ha gått mode även i målad konst vad gäller kroppar.
 
Nakenmodell

Tycker FS har skärpt sig rejält som sagt med bildandet av denna pool. Men för min egen personliga del skulle det än så länge vara totalt otänkbart i dagsläget att ställa upp som nakenmodell i denna pool, dels för att man inte vill betala, alla skall vara frivilliga gratismodeller av någon underlig anledning, medans kamerautrustningarna får kosta hur mycket som helst. Dels skulle jag aldrig utsätta mig för risken att i egenskap av nakenmodell på FS bli bedömd utifrån hur jag personligen ser ut. Nakenmodellens utseende är oväsentligt i detta sammanhang. Än så länge är gränserna alldeles för lama och otydliga här, det finns bilder som jag vill ta bort direkt som jag inte tycker har någonting som helst i denna pool att göra. Om det nu är allvarligt menat med Fine Nude Art och dess intentioner att lägga fokus på fotokonsten och fotografens skildringförmåga så kommer jag garanterat att synas naken i denna pool. Förutsatt att jag får betalt. Varför jag inte bryr mig om att rapportera bilder i denna pool som inte lever upp till tilltänkta kategori, är att jag förväntar mig faktiskt att t.ex poolvärdinnan själv reagerar och tar ställning till vilken typ av material det är frågan om som denna pool vill profilera sig med. Här finns verkligen världens bästa chans för FS att agera klart och tydligt...Med vänliga hälsningar Silja
 
Men utan att du talar om vilka du anser är fel finns ingen chans att påverka. Pekar du i stället på det du anser brister så finns däremot chanserna. Jag har kollat på varenda bild och som jag skrev på förra sidan finns det några jag anser gränsfall. Sen är det ju faktiskt inte så att poolen är avsedd för fulländad höjdarkonst utan att det ska få finnas utrymme för kritik och utveckling för fotograferna.

Jag uppfattar ditt inlägg som att du önskar få bort vissa utseenden? Fast sen ser jag att du skriver att utseendet är oväsentligt så jag missuppfattade nog ändå?

Jag har bett om hjälp för att förbättra poolen och är väldigt tacksam om ni är raka och mer konkreta i er kritik och era önskemål.

EDIT: Tillägger att jag nog har har mer erfarenhet av att måla och den konstformen och mer utbildning inom det också än av fotografi. Foto slank jag bara in på och blev fast. Dock förstår jag inte riktigt dina jämförelser trots att jag är bekant med båda konstarterna.
 
Senast ändrad:
Och vidare så är det rätt otacksamt det här. Poolen är inte min, den är till för alla och alla har möjlighet att påverka. Personligen tycker jag att poolens innehåll är klart över förväntan och jag anser den både fungerande och intressant.

Men det Du Silja, samt det Arleklint antyder i andra trådar (som föranledde tidigare bön om att få åsikterna här) är bara missnöje, inte vad ni önskar förändring på. Jag är poolvärd, men jag föredrar samarbete framför diktatormetoder och sållning utifrån en persons smak. En del plockas, en del på gränsen får ligga kvar eftersom jag inte anser att endast min egen tanke om gränsfall är nog för att "kasta ut." Hör ni inte ropen på hjälp med önskan att få förstå vad ni klagar på, eller förstår ni inte ropen?
 
Förväntar mig ingen "höjdarkonst", min personliga uppfattning är just den att det skall finnas utrymme för utveckling i denna pool. Har aldrig påstått en önskan om att få bort vissa utseenden, det låter väldigt diskriminerande. Alla utseenden är jämnställda för mig, ung eller gammal, tjock eller smal, ful eller vacker, man eller kvinna är mig fullständigt likgiltligt. Kolla gärna på den lilla utställningen som jag knåpat ihop på eget initiativ: MÄN FOTOGRAFERAR MÄN. Där finns 6-7 helt fantastiska nakenstudier representerade, ytterst personliga skildringar och tolkningar där tonvikten framför allt ligger på fotografens arbete.
 
Men vad är det du vill förändra i poolen och vilka bilder är det du inte tycker hör hemma där? Vad är det du anser att jag borde se själv?

(jo, jag har spanat din lista tidigare också..)
 
SiljaPhotography skrev:
Kolla gärna på den lilla utställningen som jag knåpat ihop på eget initiativ: MÄN FOTOGRAFERAR MÄN. Där finns 6-7 helt fantastiska nakenstudier representerade, ytterst personliga skildringar och tolkningar där tonvikten framför allt ligger på fotografens arbete.
Det är bara en eller max två av dem som jag skulle vilja sett just i nudeart-poolen. De andra kan ju vara bra för det, men de hamnar utanför ämnet. Men nu när vi ändå är OT kan jag passa på att rekommendera en koll på en av mina favoriter också. What Is Happiness av Tim Hansen. (ej heller nude art alltså)

För att återgå till poolen nu och vad den är till för så är den till för genren fine art nude som inte bör likställas med modellfoto eller bedömning av modellerna. Jag hoppas det framgår i poolbeskrivningen och åsikter runt det har även bollats tidigare i denna diskussionen. Vidare så finner du även en och annan man där om du kollar runt. (Själv plockade jag ner alla mina gamla bilder för ett tag sedan, men bifogar en av de som tidigare låg i poolen åt dig här.)

Det effektivaste sättet för att bryta mönster (om man vill visa på ny stil, ovanligare modeller eller så) är väl att bara att sätta igång och göra den konsten man saknar? Eller det kanske inte är så lätt, men möjligt är det iaf..
 

Bilagor

  • 400.jpg
    400.jpg
    42.5 KB · Visningar: 287
Re: Nakenmodell

SiljaPhotography skrev:... Dels skulle jag aldrig utsätta mig för risken att i egenskap av nakenmodell på FS bli bedömd utifrån hur jag personligen ser ut...[/B]

Där har du en stor poäng! Jag antar att bedömningarna av MODELLEN kommer från mindre erfarna fotografer, och då får vi acceptera det så länge det inte går över styr. Men... det ligger ett ansvar hos de mer erfarna på fs att på ett smidigt sätt försöka lära ut att se bild istället för motiv.

Kanske det ansvaret även delvis ligger på de som driver FS. Kanske skulle lämpliga artiklar kunna bidra till att förmedla seendet i bild på nakna kroppar.
 
Re: Re: Nakenmodell

Arleklint skrev:
Kanske skulle lämpliga artiklar kunna bidra till att förmedla seendet i bild på nakna kroppar.
Det där förstod jag inte. Seende är väl och bör få vara subjektivt?

Fast en bra artikel om konsten att ge bildkommentarer finns.

Berör detta om kommenterande av modellen denna poolen förresten? Jag har inte sett något sånt i den och aldrig fått någon anmälan heller, men motiven ska givetvis inte kommenteras hur som helst, och om så sker hoppas jag ni anmäler.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.