Annons

Polis hindrade fotografering - kritiseras av JO

Produkter
(logga in för att koppla)
Nytt hindrande. Vad som inte står i artikeln är att mobilfilmaren tagit ett par öl.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=7113098

Jag gissar att det har hänt en hel del under incidenten som inte står i artikeln! :)

Sedan hoppas jag att du med din kommentar inte menar att konsumenter av öl generellt bör attackeras av polis med hund! :)

Intressant att höra hur åtalet slutar - det är inte ofta polisen blir åtalad och än mer sällsynt att de också fälls.
 
Jag gissar att det har hänt en hel del under incidenten som inte står i artikeln! :)

Sedan hoppas jag att du med din kommentar inte menar att konsumenter av öl generellt bör attackeras av polis med hund! :)

Intressant att höra hur åtalet slutar - det är inte ofta polisen blir åtalad och än mer sällsynt att de också fälls.
Från filmen som jag personligen har transkriberat:

Polis 1: Gå undan härifrån du har inte här att göra, du behöver inte stå här och filma! Gå undan! Det är en brottsplats här. Undan!
A: Det är ingen brottsplats här.
Polis 1: Gå undan säger jag ju! Nu går du undan!
A har av polis 1 backats ett tiotal meter bak och står nu på en nyklippt gräsmatta i stället för det höga gräs som gränsade mot skogsdungen. Ytterligare en polis kommer.
Polis 2: Du får gå undan nu, vi jobbar här. Du får gå till andra sidan staketet där. Du får gå undan nu. Det är en pågående förundersökning.
A: Jag var fan med och följde dem hit för fan.
Polis 2: Det var jättebra men vi vill inte ha det just nu.
A till Polis 1: Va fan kaxar du för?
Polis 1: Jag vill ha undan dig.
A: Vad gjorde jag för fel mot dig?
Polis 1: Du gick där och filmade när jag bad dig… och ifrågasatte…
A: Jag ifrågasatte inte, du kom hit och skrek direkt.
Polis 1: Jag puttade undan dig och sade att du skulle flytta på dig, vi vill inte att du ska filma, och då säger du…
Polis 3, hundföraren: Försvinn! Nu! Du får ingen mer chans.
A: Bussar du hunden på mig?
Polis 3, hundföraren: Jajamen det gör jag. Nu går du härifrån. Tre sekunder.
A börjar vända på sig.
Polis 3, hundföraren: Ett (eller Revir)!
Hunden biter.
A: a va fan
Polisman 3, hundföraren: Försvinn!
Polisman 3, hundföraren: Loss! Loss!
A: Jag ska gå.
Polis 1 eller 2: Nu reser du dig upp och går i väg.
A: Ja, jag ska gå.
Polis 1 eller 2: Nu reser du dig upp och går i väg
A: Ja, men det hann ju inte gå tre sekunder.
Polis 1 eller 2: Nä, men lyssna då i stället.
 
Det är inte helt ovanligt att polisens hundförare bussar sina hundar på folk på tämligen lösa grunder. En polis blev dömd för misshandel av det skälet det i HD häromåret.

Även om fotografen i det här fallet var lätt berusad (man blir inte aspackad av ett par öl) så var det knappast anledning att ta till kraftigt våld mot honom. Om han störde så kan det inte ha varit svårt för två (senare tre) poliser att avhysa honom.

Fotografen gjorde förstås fel som inte avlägsnade sig. Oavsett om det var en brottsplats eller inte så ska man lyda en polismans uppmaning att flytta på sig. Man kan ju tycka att det räcker med att flytta sig tio meter, men det beror ju på omständigheterna.
 
Det är inte helt ovanligt att polisens hundförare bussar sina hundar på folk på tämligen lösa grunder. En polis blev dömd för misshandel av det skälet det i HD häromåret.

Även om fotografen i det här fallet var lätt berusad (man blir inte aspackad av ett par öl) så var det knappast anledning att ta till kraftigt våld mot honom. Om han störde så kan det inte ha varit svårt för två (senare tre) poliser att avhysa honom.

Fotografen gjorde förstås fel som inte avlägsnade sig. Oavsett om det var en brottsplats eller inte (och det tycks inte ha varit det) så ska man lyda en polismans uppmaning att flytta på sig. Man kan ju tycka att det räcker med att flytta sig tio meter, men det beror ju på omständigheterna.
T.o.m. OC-spray känns som ett bättre alternativ. Ingen antibiotikakur och ingen stelkrampsspruta efteråt som nu i stället krävdes.


Finns det någon terminologi när en person i sitt myndighetsutövande beordrar dig, t.ex. sluta filma, trots att myndighetsutövaren saknar rätten att göra det? Och du slutar eftersom du känner att du inte har något val?
 
En hundvan människa kan klara av en sån där situation hyfsat bra. Det finns sätt att stoppa en anfallande hund, men hundföraren lär väl ta till sin pistol i så fall. :-/
 
[...]
Finns det någon terminologi när en person i sitt myndighetsutövande beordrar dig, t.ex. sluta filma, trots att myndighetsutövaren saknar rätten att göra det? Och du slutar eftersom du känner att du inte har något val?

Makt (äldre stavning: mackt) är ett sociologiskt, teologiskt, organisationsteoriskt och filosofiskt begrepp som beskriver förmågan att driva igenom sin vilja trots motstånd
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Makt
 
Finns det någon terminologi när en person i sitt myndighetsutövande beordrar dig, t.ex. sluta filma, trots att myndighetsutövaren saknar rätten att göra det? Och du slutar eftersom du känner att du inte har något val?
Tjänstefel?

Man gör dock inte saken bättre genom att bråka om den på plats, utan man gör bäst i att lyda polisen (och helst dokumentera händelseförloppet) för att senare göra rättssak av den.

Det kan dock bli lite moment 22 om man för att dokumentera att man tvingas sluta filma måste fortsätta att filma. Det kan förvisso kanske räcka med att spela in ljud. Sådant är lättare att göra dolt.
 
En hundvan människa kan klara av en sån där situation hyfsat bra. Det finns sätt att stoppa en anfallande hund, men hundföraren lär väl ta till sin pistol i så fall. :-/

Jag är väldigt hundvan men jag vet inget bra sätt att stoppa en anfallande hund. Skulle du kunna utveckla? Sajtmaila gärna om du inte vill dela publikt.
 
Från filmen som jag personligen har transkriberat:

Låter som en "klassisk" situation. A beter sig allmänt illa. Polisen ber honom "sluta filma". A blir sur, och tänker jag får visst filma - och så är hela cirkusen igång.

Polisen måste skilja på vad de tycker är allmänt risigt beteende (filma i tid och otid) och vad som faktiskt är otillåtet enligt lag.

Det förefaller ju som om situationen i det här fallet inte handlat om en pressad akut situation där kulor och knivar flyger i luften utan om "efterarbete" där något inträffat. Att då 3 polismän inte har förmågan att placera en lätt (?) berusad Svensson (?) i en position där han inte stör deras arbete med mindre än att ingripa med hund känns som ett misslyckat polisarbete.

Med tusen reservationer för att jag förstås inte har en dj-vla aning om vad som faktiskt skett. :)
 
Generellt, jag tycker polisen borde filma kontinuerligt, det är allt för många fall där början till händelsen inte finns med.

De där "två ölen", kan någon berätta mer, t ex hur vet de att det var två och inte åtta?
"Några öl" står det i förhöret som A uppgivit. Kan bara 2 och uppåt.
 
Utan att ha varit med vid händelsen tycker jag det är svårt att veta om det var just filmandet eller bara att han var på platsen som var anledningen till att be han flytta på sig

Poliserna säger flera gånger att de inte vill att fotografen ska filma, så filmandet tycks åtminstone vara ett skäl till polisernas upprördhet. Han kan förstås ha stått för nära också; det är svårt att avgöra utan att se videon.

Men det spelar ingen roll för ärendet. Att polisen använde kraftigt våld med risk för allvarliga skador var mycket olämpligt i det här fallet. En polis dömdes, som sagt, förra året för en liknande händelse så det ska bli intressant att se hur det här ärendet utvecklar sig.
 
Poliserna säger flera gånger att de inte vill att fotografen ska filma, så filmandet tycks åtminstone vara ett skäl till polisernas upprördhet. Han kan förstås ha stått för nära också; det är svårt att avgöra utan att se videon.

Men det spelar ingen roll för ärendet. Att polisen använde kraftigt våld med risk för allvarliga skador var mycket olämpligt i det här fallet. En polis dömdes, som sagt, förra året för en liknande händelse så det ska bli intressant att se hur det här ärendet utvecklar sig.
Han stod närmare än vad jag skulle ha gjort när jag nyhetsfotograferar. Jag tror inte poliserna hade agerat om han stått 50 meter längre bak och filmat

Filmen är upphovsskyddad så den publicerar jag ej. Vill man ha den kan man PM:a mig så får man K-numret för att själv begära ut den som allmän handling.


Jag har svårt att tänka mig att hundföraren skulle frias från tjänstefel efter att ha skickat hund på någon som vänder sig om och är på väg att lämna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.