Annons

Polfilter som linsskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har tidigare haft uv-filter som linsskydd men undrar nu om det är någon nackdel använda polfilter som linsskydd? Är det någon gång polfilter ger fler oönskade effekter än uv-filter?

Nu kanske det togs upp i kursen om polfilter i denna tråd, men om det missades, så kan det vara bra att lägga på minnet att polfilter inte alltid gör sig på vidvinkelobjektiv. Anledningen är att effekten från filtret kanske bara ger effekt på delar av bilden och inte hela. Hur slutresultatet blir beror på hur mkt vidvinkel du har och hur du är positionerad mot solen.

Himlar ser konstiga ut också, kontrasten ökar i en riktning och ser ut som vanligt i en annan.

Jo, det är väl i regel det önskade effekten. :)

//MW

Kanske inte i regel, men ibland. Det ser väldigt konstigt ut när man tar med vidvinkel och får med himlen över en stor horisontell vinkel.

Ofta används polfiltret för helt andra saker, till exempel att se ner igenom vattnet eller ta bort reflexer ur ett fönster. Jag har använt det när jag reproducerar glasade bilder där jag inte vill öppna ramen, då jag tar i sned vinkel med tilt och rätar upp bilden efteråt. Det finns många olka skäl till att använda polarisationsfilter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar