ANNONS
Annons

Polfilter + Skylightfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blev jag lite konfunderad.. CPL är väl en förkortning av cirkulärt polfilter?

Hur som generellt angående filter vill jag ha så lite filter som möjligt. Passar mig noga för att hänga på billiga filter på dyra gluggar.
 
alex_1983 skrev:
Ja POLFILTER precis som rubriken lyder :D

Men Hallå, det där var ju inte svar på frågan.
Som man frågar får man svar. För övrigt tycker jag Gustaf svarat alldeles utmärkt på den fråga du menar du har ställt:

gbjerne skrev:
[...] Hur som generellt angående filter vill jag ha så lite filter som möjligt. Passar mig noga för att hänga på billiga filter på dyra gluggar.
 
Men seriöööst, sluta gnabba.
Om DU ska lägga dig i diskussionen kan du väl ge din åsikt på vad DU tycker om att ha
polfilter samtidigt som skylight filter istället
för att prata om nåt annat.

Svara på frågan jag inledde med, eller svara inte alls. Ok? Bra.
 
alex_1983 skrev:
Ja POLFILTER precis som rubriken lyder :D

Men Hallå, det där var ju inte svar på frågan.
Hmm kanske jag som inte riktigt hängde med. Jag tolkade det som CPL + polfilter vilket så vitt jag vet betyder polfilter + polfilter. Detta har jag förvisso aldrig provat och vet ej om det ger förstärkt effekt.

Däremot kan du självklart skruva på ett polfilter ovanpå ett skylight (UV filter) men detta skulle inte jag rekomendera. Framförallt 2 anledningar till detta:

* Det blir inte bättre än svagaste länken. Mao använder du glas (filter) som som inte håller samma kvalité som optiken i sig skapar du sämre optiska förutsättningar.

* När det gäller vidvinkliga objektiv kan du råka ut för mörka hörn (vinjettering) om du använder filter.

Hoppas att det svaret kan vara till någon hjälp
 
Vem som gnabbas kan vi ju diskutera. Att klaga på mig för att du själv inte klarar av att ställa en korrekt fråga verkar som ett väldigt bra sätt att skaffa sig vänner...

Jag påpekade att Gustaf svarade på din tänkta fråga redan i sitt första inlägg; använd så få filter som möjligt samtidigt. 2 polfilter ger ej förstärkt effekt, däremot blir sökaren onödigt mörk.
 
Vad mycket gnafs och gnäll bara för att frågeställaren blandade ihop begreppen lite. Frågan gällde om kombinationen polfilter och skylightfiler är bra eller inte. Det borde alla ha fattat från början.
Sedan har tråden mest innehållit sura kommentarer och nu senast spydigheter. Lite högre nivå, tack! Om ni är ute efter att just käbbla om det ena eller det andra finns det säkert lämpligare forum för det.

PS. Jag slutar bevaka den här tråden nu. DS.

Lasse C
 
Intressant hur folk kan läsa både rubrik å annan text å ändå inte få ihop det till en fråga även om den är fullständigt felskriven å att det ska bli sånt jäkla liv pga lite konstig,upprepad och skum svenska.. Man förstår ju ändå frågan så..tråkigt att se att sånt ska behöva förekomma här trodde mer d va lunarstorm hackande eller så..

Men åter te topic..

Använd alltid så lite filter som möjligt (som redan skrivits). Jag brukar alltid ha mitt UV filter (eller skylight beroende på objektiv faktiskt) på.. Behöver ja använda Polfiltret så skruvar jag isåfall av uv/skylight å ersätter me polfiltret. Är ja riktigt lat..så lat som man kan va ibland när man inte vill damma ner frontlinsen så mycke så sätter jag polfiltret utanpå uv å har då inte märkt några problem förutom i dum belysning.
 
Bara polfilter på digitalt

Kan du inte visa hur man blir av med reflektioner i vatten och glasrutor med hjälp av en raw-konverterare?

Det går inte, det är därför det krävs ett polfilter, men skylightfilter-effekterna går att göra raw-konverteraren, om vi använder digital kamera alltså.
 
visst går det att stacka

Jag sticker in min skalle i det här getingboet och påpekar att:
Både B+W och Singh-Ray har combon som ett filter.

Singh-Ray: http://www.singh-ray.com/polarizers.html

B+W http://www.schneideroptics.com/filters/filter_search_bw_select2.asp

Jag har inte koll på andra tillverkare, då jag håller mig till dessa:).

Warm CPL finns alltså hos B+W som 81A, KR1.5 (81B) och KR3 (81C)
Nackdelen med att stacka både och är väl att det blir ett rätt tjockt paket vilket kan påverka hörnen i bilden beroende på objektiv. Samt att polfilter kan vara svåra att få dän vid stackning, (min egen erfarenhet).
Jag har aldrig provat att stacka mitt B+W CPL med en 81:a men har alltid varit sugen på att prova.

Som en kollega till mig brukar säga "Finns det så behövs det" B+W och Singh-Ray skulle knappast saluföra dessa om det inte fanns en marknad.

Visst kan man Photoshoppa 81:an men effekten av CPL torde vara svårare att uppnå fullständigt;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.