Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Polfilter eller inte?
- Trådstartare erro.se
- Start datum
in2kma
Aktiv medlem
Det stjäl ju rätt mycket ljus. så att ha det på jämt är ingen bra idé. Att filtrera bort polariserat ljus, dvs solljus, blir ju heller inte så meningsfullt då solljus förekommer i ringa eller ingen omfattning. Jag skulle tro att du med hjälp av någon sökmotor kan hitta massor av länkar som utförligt förklarar det mesta om polariserat ljus och polfilter. Fysik kan vara intressant!
Bent C.
Aktiv medlem
Jag har läst (kommer inte ihåg var) att polfilter inte har någon effekt på digitalkameror (åtminstone inte att färgerna skulle bli djupare, jag kommer inte ihåg om det även handlade om liten effekt på reflexer). Är det någon som vet hur det är med det? Är polfilter altid meningslösa på digitalkameror? meningslösa för att "musta" färger, men OK för att ta bort reflexer? eller, har samma effekt som på filmbaserade kameror?
mvh
Bent
mvh
Bent
Erik Schalin
Aktiv medlem
in2kma skrev:
Det stjäl ljus.
Det kan alltid sitta på om man vill.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det påverkar ljuset och reflexer oavsett vad du har för kamera.Bent C. skrev:
Till stor del så kan du få fram effekten mha datorprogram.
Exempel finns i tidningen FOTO, nummer.... ja max ett år tillbaka.
in2kma
Aktiv medlem
Jag har rätt , har jag inte alltid det? ;-)
B+W anger filterfaktorn på deras polfilter till mellam 2,3 och 2,8. Jag menar att ha filtret på jämt är som att elda för kråkorna. Varför ha ett ljusstarkt objektiv om man skall hålla sotat glas framför det hela tiden. Har man inte ett ljusstarkt objektiv så är det ju ännu värre.
vem av er har fel?
B+W anger filterfaktorn på deras polfilter till mellam 2,3 och 2,8. Jag menar att ha filtret på jämt är som att elda för kråkorna. Varför ha ett ljusstarkt objektiv om man skall hålla sotat glas framför det hela tiden. Har man inte ett ljusstarkt objektiv så är det ju ännu värre.
timlu
Aktiv medlem
RobertOlsson skrev:
Kristoffer säger att det stjäl ljus medans Erik tycker man alltid kan ha det på..... vem av er har fel? Om det stjäl ljus så bör man ju bara ha det på då man vill ha pol-effekten.
Ett pol-filter stjäl alltid MINST hälften av av det opolariserade ljuset. Därför bör ett pol-filter INTE alltid sitta på. Ett rätt använt pol-filter mustar till färgerna och minskar reflexerna även på en digitalare. Däremot bör man se till att använda ett cirkulärt pol-filter för att inte få konstigheter med AF, ljusmätning och sensor.
Erik Schalin
Aktiv medlem
RobertOlsson skrev:
Kristoffer säger att det stjäl ljus medans Erik tycker man alltid kan ha det på..... vem av er har fel? Om det stjäl ljus så bör man ju bara ha det på då man vill ha pol-effekten.
Robert inget är fel, det är bara fakta.
polfiltret stjäl ljus och det kan sitta på.
Men är det inget solljus så ger det heller ingen effekt.
Själv har jag bara ett och använder stepringar vid mindre filtergängor.
I mitt fall använder jag det sällan.
Frågan hur DU vill göra är upp till dig.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Dia & polfilter passar ypperligt ihop.Berra78 skrev:
Hoppas det är ok att jag flikar in en fråga i din diskussion. Jag har hört att polfilter och diafilm inte passar så bra ihop, och att man i all polfilterfotografering skall överexponera ett steg. Finns det någon sanning i detta?
Nej, du behöver inte kompensera exponeringen för ett polfilter. Men... man kan göra det: smaken är som baken.
Vid diafilm skall man nog undvika detta. Men om filmen sotar igen i skuggorna mer än man vill så kan man göra det.
Ett färgat filter däremot blir lite annorlunda, framförallt i svartvitt och man bör anteckna lite data och prova sig fram lite.
timlu
Aktiv medlem
RobertOlsson skrev:
Grejen med ett polfilter är som jag förstått det mindre reflexer och "mer" färger. Om det däremot stjäl ljus så låter det ju inte som om det ska sitta monterat när det inte behövs.
Tackar för svaren!
Det finns en bra artikel om pol-filter här på FS
timlu
Aktiv medlem
paco skrev:
Angående filter och digitalkameror, auto-vitbalans kommer att göra sitt bästa för att motverka filtrets effekt på färgerna. Alltså inte reflexborttagning. Lösningen är att använda egen vitbalans, men de gör väl de flesta ändå
Där tror jag att du har fel. Ett (perfekt) pol-filter är färgneutralt och påverkar således inte färgbalansen (rätta mig om jag har fel). Anledningen till att färgerna förstärks är att pol-filtret tar bort en del reflektioner som gör färgerna urvattnade.