Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polaroid55/neg torkning

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Har ni tips på hur man torkar större negativ någorlunda rakt? Just nu gäller det negativen från Polapan 55.

Kan man göra som med fb-papper och lägga mellan syrafri kartong?

En spontan tanke som kom upp hos mig var att använda sig av sånadär byxgalgar , de som man klämmer byxor mellan, sen antingen hänger man ytterligare en hängare i andra änden som vikt eller så använder man vanliga filmvikter...

Jag har dock aldrig testat själv :)

Jag kör med filmvikter/krokar nu, men redan innan det blivit helt torrt börjar den bukta sig. Man kanske skulle göra ett test med kartongerna.

Testade lägga en liten bit 120-film mellan kartonger. Ingen bra ide alls, om man inte är ute efter klistermärken-som-inte-lossnat-helt-effekten.

Jag har inga problem med planheten av mina T55-bilder. Har du låtit bilden torka helt innan du bedömer om de är platta eller inte?

Ja, de böjda negativen är snustorra.

Idag har jag torkat 9 neg, på lite olika sätt och alla ser bra ut. På filmkrokar, i combiplanhållaren och bara liggandes över tvättställ. Alla blev så plana de nu kan förväntas bli.

Jag vet inte vad jag gjorde annorlunda med de första eftersom de blev så krökta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar