Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

emo

Aktiv medlem
Hej, kära fotovänner...

Har letat lite efter användningstips av pol.filter men ej blivit lyckligare...

Hur "vrider" man in rätt för att tex få mer blå himmel eller få bort reflexer i ett fönster?

Finns det några tumregler? Ser man effekten direkt i sökaren?

Tacksam för svar

Mattias
 
Det är så simpelt alltså!!! Ska bli kul när filtret kommer på posten...

Tack för oerhört snabbt svar, Niklas!

Mattias
 
Vad gör man inte för att hjälpa till;)!

Tänk på att störst effekt får du om du har solen i 90 graders vinkel mot objektivet! Men den effekten brukar bli alldeles för stor tycker jag...

Tänk på att du skall ha et cirjulärt filter om du har autofukus och att du inte vrider snett på filtret för då kan det fastna (har vart med om det...)
 
Vad menar du med "vrida snett"? Är inte yttre delen infasad så att säga (man kan vrida hur många varv som helst)

90 grader blir för mycket säger du. Ska man då ha solen lite mer "i ryggen"?

/Mattias
 
vet du hur ett pol. filter är konstruerat?

Det är som ett vanligt filter som du skruvar på objektivet! Sedan är det en ring som det sitter ett glas på som är mycket lätt att skruva på.. När mitt fastnade så råkade jag skruva på båda ringarna samtidgt vilket resulterade att skiten fastnade på objektivet! Ja, man kan skruva hur många varv som helst, men effekten blir inte större för det.. Den börjar ju om från början efter ett tag...

Jag kan inte säga om du skall ha solen mer i ryggen eller inte för att få den effekt du vill! Man behöver ju inte använda filtret maximalt heller! ENklast är om du tittar i sökaren medans du snurrar för då kommer du se resultatet på en gång!
 
Okej då förstår jag... En liten kommunikationsmiss mellan oss... Jag trodde att filtrets yttre del fastnade i den inre och inte att hela fastnade i gluggen...

Samma sak om "vridningen".. en kommunikationsmiss!

/Mattias
 
Ja, inte fan är man någon pedagog..=)

Har aldrig vart med om att vridringen fastnat!

Ibland när jag inte orkar skruva på filtret brukar jag hålla det framför objektivet om det inte är någon lång slutartid! Men då måste man se upp så man inte får med nått finger (ett litet tips kanske)
 
Man kanske skulle läsa en 5-poängare i pedagogik :D

Tack i alla fall för all hjälp!

/Mattias
 
emo skrev:
90 grader blir för mycket säger du. Ska man då ha solen lite mer "i ryggen"?
Filtret ger minst effekt rakt emot eller rakt ifrån solen, och mest effekt i 90 graders vinkel mot solen. Du får alltså samma misnkning av effekten om du vrider dig mot eller från solen.

Och som Niklas sa så behöver du inte använda den fulla effekten. Din vinkel mot solen styr bara den maximala effekt du kan få till.

Tips: vrid alltid ringen åt samma håll som du gängar fast filtret, så att du inte gängar ur det. Då behöver du inte heller vrida fast filtret särskilt hårt.
 
Jag tycker ibland att det är svårt att se filtrets "bästa" läge. Då vrider jag in filtret innan jag sätter det på objektivet.
 
Tackar och bockar för tipsen, speciellt Lennart, för artikel-länken som jag faktiskt har sett någongång men helt glömt att jag såg här på 'fotosidan'...

Nu ska här skruvas minsann... :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.