Per Hesselgren
Aktiv medlem
Jag har just tittat på en del regattabilder från Tjörn Runt och konstaterar att jag nog behöver ett polarisationsfilter. Priserna varierar dock enormt.typ 200-1500 SEK Vad betalar man för?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det polariserar fint men antireflexbehandlingen lyser med sin frånvaro.I tre dagar till säljer Kjell & Co polarisationsfilter till vansinnigt lågt pris. Köp ett 30-kronorsfilter att prova med. Det kanske duger, vem vet?
Två aspekter till :
- radiellt eller cirkulärt, det senare är bättre
- mekaniken, hur många gånger får du av det?
Jag köpte en gång ett 200 kronorsfilter från Kaffebrus, och det var ju användbart till demonstrera funktionaliteten för ett polfilter. Bildkvaliten var dock helt bedrövlig.
Nu har jag ett Schneiderfilter av mellankvalitet, och det är helt ok.
Brukar plåta 4-6 regattor per år, men tycker att det är svårt att använda polfilter till en actionsport som segling.
Ja det handlar nog inte om de båtar som är närmast. Jag står ibland på Tjörnbron och det brukar gå rätt fort när det dyker upp nya båter hela tiden. Däremot längre bort söderut (om det är solsken) kan det vara väl så mycket glitter så då borde ett polfilter hjälpa. Men det är kanske bäst att prova på ett objektiv med MF.
Ä de en actionsport?... men tycker att det är svårt att använda polfilter till en actionsport som segling.
Ä de en actionsport?
Vad är det som är bråttom? (Jo jag fattar ju att alla vill komma först i mål)
Vad man betalar för ? Den optiska prestandan och antireflexbehandlingen. Optiskt glas kostar inte gratis, om man säger så.Jag har just tittat på en del regattabilder från Tjörn Runt och konstaterar att jag nog behöver ett polarisationsfilter. Priserna varierar dock enormt.typ 200-1500 SEK Vad betalar man för?
Finns.// och om nu Carl Zeiss finns som filter?
Finns.
F ö så läste jag ett test på en polsk sida, där man testade UV- filter och där slutsatsen var att Hoya gav mest prestanda för pengarna och B+W var något (ett ?) steg längre ner på den skalan i förhållandet mellan pris/prestanda.
Dom ha även gjort ett test på Pol-filter (2015) och i den sammantattningen kan man läsa att Hoya kom ut som vinnare i det testet, följt av B+W. Innan man drar några förhastade slutsatser, bör man nog läsa testet i sin helhet.
Ett lustigt sammanträffande är första kommentaren till den artikeln som hänvisar till en YouTube-video som illustrerar Bells teorem med hjälp av polarisationsfilter. Sammanträffandet är att jag ramlade på den videon ett par dagar innan du hänvisade till Cicalas blog om polarisationsfilter.Från någon som jobbar med att testa optik: https://www.lensrentals.com/blog/2017/10/my-last-circular-polarizer-post/