Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

dolofsson

Medlem
Jag läste någonstans att det kan innebära problem med polarisationsfilter när man använder vidvinkelobjektiv. Stämmer det?

Har införskaffat ett Nikkor 10-24, och funderar nu över polarisationsfilter. (Dels för naturbilder, dels för att ta bort reflexer inomhus.) Tittade på cyberphoto som exempel, och det är ju ingen struntsumma (ca 700 kr), så jag vill gärna veta att det är en bra investering. Vad säger ni?

Tacksam för all feedback!

Hej, effekten beror kraftigt på i vilken riktning man fotar i förhållande till solen. Och med kraftig vidvinkel får man med alla möjliga riktningar på samma bild. Det gör att en blå himmel fotad med supervidvinkel och polarisationsfilter kommer att vara olika blå i olika delar av bilden. Jag använder dock själv polarisationsfilter på Canons 10-22 och det funkar utmärkt om man tänker lite på riktningarna. Sen undviker jag som regel det allra vidaste vinklarna - runt 16-22 mm brukar det vara OK. Sen finns det ju fler användningsområden för polfilter än att ge djupblå himmel, och där tror jag inte att vidvinkeln spelar så stor roll. Jag tycker att du ska skaffa ett om du är intresserad - riktigt kul att experimentera med.

Ett problem som kan uppstå med ett väldigt vidvinkligt objektiv är att man kan få avskärning i hörnen, eftersom filtrets fattning har en viss tjocklek. Det kan vara värt att pröva det innan man köper filter, och lösningen för att slippa vinjetteringen är att använda en anpassningsring och ett filter med större fattning än objektivets filtergänga.

och lösningen för att slippa vinjetteringen är att använda en anpassningsring och ett filter med större fattning än objektivets filtergänga.
+
Ofta finns det en variant av polfilter som heter slim som helt enkelt är tunnare.
+
Att man kan köpa ett fyrkantigt filter. Alltså samma hållare som man använder till graderade gråfilter.

Ett problem som kan uppstå med ett väldigt vidvinkligt objektiv är att man kan få avskärning i hörnen, eftersom filtrets fattning har en viss tjocklek. Det kan vara värt att pröva det innan man köper filter, och lösningen för att slippa vinjetteringen är att använda en anpassningsring och ett filter med större fattning än objektivets filtergänga.

Jäpp, jag har ett standard Hoya polfilter (d.v.s. ej "slim"), och om jag ibland är lat och skruvar på det uppe på UV-filtret (ja, jag vet...) så syns filterringen i bild på 10-12 mm brännvidd. Men i det intervallet är det som sagt lite knepigt med polfilter även av andra orsaker. Jag kan leva med det.

Som sagt, i vissa lägen blir himlen djupblå där man har full polariseringseffekt medan andra delar blir helt utan effekt. Detta kan vara rätt störande, men värre problem än så är det inte.

Min erfarenhet är att man får vara försiktig med stora enfärgade ytor då polariseringseffekten kan variera. När jag hade köpt mitt första polfilter så använde jag det hela tiden i början innan jag upptäckte att enfärgade ytor, som t ex himmel och vatten, kan bli fula.

Numera använder jag mest kombinationen vidvinkel och polfilter när jag fotograferar i skogen. Man får mustigare färger då polfiltret tar bort blänk från växtligheten.

/Gunnar

Tack för alla nyttiga svar!

Sammanfattningsvis så får det bli ett inköp... :) Störande att man behöver ett filter till varje objektiv mer eller mindre...

Har ni några tips på ok märken? 450 kr för ett Hoya 77mm, är det ok?

Sammanfattningsvis så får det bli ett inköp... :) Störande att man behöver ett filter till varje objektiv mer eller mindre...
Nej, du köper filter efter din största filtergänga.
Normalt är det troligtvis 77 eller 82 mm

Till övriga storlekar köper man stepringar upp till filtrets storlek.

Eller köper man fyrkantiga filter som då behöver samma typ av hållare som graderade gråfilter.

Nej, du köper filter efter din största filtergänga.
Normalt är det troligtvis 77 eller 82 mm

Till övriga storlekar köper man stepringar upp till filtrets storlek.

Eller köper man fyrkantiga filter som då behöver samma typ av hållare som graderade gråfilter.

Aha, smart. I detta fallet blir det ett 77mm då... Då kanske det är värt att lägga lite extra på filtret mao, för att tex få extra tålig yta/smutsavvisande osv...

senaste stepringen jag köpte var extremt dyr.
200 spänn för en liten plastbit men jag var tvungen att ha den just då.
Det borde de inte kosta så mycket men leta runt lite på nätet så hittar du säkert billigare.

senaste stepringen jag köpte var extremt dyr.
200 spänn för en liten plastbit men jag var tvungen att ha den just då.
Det borde de inte kosta så mycket men leta runt lite på nätet så hittar du säkert billigare.

Alla mina stepringar är av metall och kostade ca 60 kr. Är plast bra som stepring?

/Stefan

Det säljs billiga stepringar på tradera som är av aluminium (vilket kan vara en nackdel om de fastnar).
Stepringsalternativet har en del nackdelar, t.ex blir det otympligt (tänk utsticket med 77 eller 82 mm filter på ett 50mm med 52 mm filtergänga) plus att det blir några extra pryttlar att hålla reda på. Motljusskyddet passar inte osv. Enda fördelen är att man kommer något billigare undan. Jag har köpt mina samtliga filter privat, begagnade eller nya, vilket hållit kostnaden nere. Cir-PL har jag i tre storlekar; 52, 62 och 77 mm. Dom två minsta kostar inte så mycket, men skulle man även behöva en 82 mm skulle kanske stepring vara att överväga.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto