Annons

Polarisationsfilter och digital fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Fotografering blev ett nytt stort intresse för mig inför min och sambons Nya Zealandsresa i februari. Vi ville ju ha några bra bilder med oss hem. Jag köpte en Canon 20D begagnad med ett Tamron 28-75 med UV-filter och ett polarisationsfilter, båda från Hoya av bästa kvalitet. Att fotografera med polfilter visade sig svårt. Är det någon som kan berätta om den rätta tekniken?

Jag hade läst att man får klarare och bättre färger med polarisationsfilter, mindre blänk i vatten och att allt blir så himla bra. Jag har seglat en del och vet att polarisationsglasögon är ovärderliga på sjön, så det här med polfilter borde ju göra susen för bilderna. Polfilter tänkte jag använda vid landskapsfotografering.

Nu är det så att jag tycker att alla bilder som jag tog med polfilter är sudda och mörka jämfört med de tagna utan filter. Jag upptäckte det redan då jag fotograferade. Kameran var inställd på P och valde markant större bländare och längre slutartider jämfört med utan filter. Eftersom objektivet har största bländare på 2.8 så hamnade den lätt där och slutartider kring 1/60 eller 1/100 fastän det var riktigt ljust ute.

Så här i efterhand har jag lärt mig att landskapsfotografering blir bättre med bländare runt 11 eller högre, men det var ju inte att tänka på eftersom slutartiden blev alldeles för lång.

Med den erfarenheten jag har av polfilter och digital fotografering gör jag följande reflektioner som jag gärna vill att någon som kan det här bättre kommenterar.

1. Med polfilter ökar risken för skärpeförluster (jag har läst diskussionen om )"filter påverkar skärpan". Detta borde ju beror på att det är två glas i polfilter samt att slutartiden ökar med risk för rörelseoskärpa.
2. De klarare färgerna kan man kompensera och fixa till i datorn, speciellt då man "framkallar" sina RAW-bilder. Dock går det inte att göra så mycket åt reflektioner i vatten och liknande.

Är det någon som har några kommentarer kring polfilter? Det verkar ju kräva en hel del extra av fotografen, eller?
 
Ett polfilter filtrerar bort ca 75% av ljuset, därav längre slutartider och större bländare.
 
Ja, jag misstänkte väl att det var rätt mycket ljust som filtrerades bort, men inte så mycket.

Jag läste precis på Hoyas hemsida där det står så här om deras Super HMC-filter:

"Super HMC are outstanding camera filters offer revolutionary performance in light transmission and color balance. 12 layers of Super Multi-coating are applied to the surfaces of the Skylight 1B and UV(0) models, which produces an average transmission of 99.7%! Coupled with maximum surface precision, this allows increased resistance to flare and stunning images can be recorded at wide apertures without compromising the performance of your lenses. Our ultra thin Circular Polarizing filters have seven layers of Multi-coating applied to their rear surface to eliminate internal reflections and ghosting."

Det enda jag såg förut var 99,7% transmission, fast jag tänkte att så kan det ju inte vara. Men 75% är ju illa. Ibland är man ju lite ouppmärksam.

Är det någon som gillar polfilter?
 
Ingen som helst skillnad med modifikation

Hej.. Kan nog bara säga att du har haft otur eller gjort något fel =)

Jag kör så gott som alltid med Cirkulärt Polfilter på mina naturbilder. Aldrig varit ett problem vare sig med Film eller Digital kamera.

Möjligtvis tar jag av det om jag inte har stativet med, framåt kvällen.

Den skärpeförlust du kan råka ut för iomed glasens kvalitet på filtret torde ju vara minimal och fullt kompenserbar via PS.

Att du "förlorar" 2steg i ljusstyrka är ju ingen överraskning..(75% av reflektionerna möjligtvis)och det är ju bara att hålla koll på slutartiderna...låter inte helt riktigt det du beskriver dock. Mitt på dagen med solljus ska ju absolut inte resultera i 60/2,8. ??? bara för att du har Pol på.

Personligen skulle jag aldrig låta bli att köra med Polfilter mot att sitta i datorn efteråt.
Du kan ju justera polfiltret perfekt på plats.

Det ger mest effekt i 90graders vinkel mot solen.
 
Polfiltret tar en del ljus, men inte så mycket att du får de extremt långa slutartider du antyder. Jag gissar att du har kommit över ett linjärt polfilter som med vissa kameror sätter ljusmätningen ur funktion. Det rekommenderas vanligtvis cirkulära polfilter.

Jag kör ofta, och med stor glädje, med polfilter och får ett till två stopp längre exponering.
 
Thomas Olinger skrev:

Är det någon som gillar polfilter?

Skojar du? Klart man gillar polfilter.
Det stjäl 1 1/2 - 2 steg men ger så mycket tillbaks.
Störst effekt ger det i solljus om du har solen i 90° vinkel. I mulet väder är effekten mindre och kan vara svår att se. Själv använder jag det bara vid solljus om det inte handlar om ta bort reflexer i vatten.
Att det skulle försämra skärpan har jag aldrig märkt.

ps. Det var ju rätt vågat att ge sig iväg till Nya Zeeland och fota med oprövad utrustning. ds.
 
strombergjo skrev:
2steg borde väl motsvara 75% (2 halveringar)?

Matematiskt korrekt :) Men, jag har aldrig råkat ut för att behöva gå ner på största bländaröppning för att hamna mellan 1/60-1/100 i soligt väder med polfiltret på.
 
Jag ska träna lite mer och se om jag får till det. Jag vet att jag "tog i" och satte det på mellan 70 och 90 grader för att det skulle ge full effekt och det kanske var lite dumt. Det är väl som vanligt att även om man har bra grejer måste man veta hur man ska använda dem. Även om bilderna blev lite mörka så blev också en del riktigt kanonfina bilder. Jag fotade med två andra objektiv också så jag ska verkligen inte klaga.

Men, lite mer träning ska jag nog få till det. Att det är en halvering av ljuset med ett steg i bländare har jag inte tänkt på.

Det är mycket att hålla reda på... men det är ju sånt som gör det roligt också! Tack för era svar. Jag vet vad jag ska tänka på och vad jag ska leta efter för typ av information för att tå till bilderna med polfilter.
 
jkene skrev:
Matematiskt korrekt :) Men, jag har aldrig råkat ut för att behöva gå ner på största bländaröppning för att hamna mellan 1/60-1/100 i soligt väder med polfiltret på.

Inte jag heller.

Min tanke var bara att det är bättre att se ljuset i steg snarare än procent. Det är ju så vi tänker på ljus när vi fotograferar.
 
När jag fotat bilar så är polfilter grymt användbart. Gör att glasrutorna som annars blir ljusa av reflektioner från molnen blir mörka och genomskinliga igen. Lyfter den typen av bilder rejält.
 
Reflektioner rakt framifrån tas inte bort, alltså den egna spegelbilden i ett skyltfönster eller liknande. Man måste fota 45 graders vinkel mot rutan och då kan man ta bort upp till 75-80% av reflektionerna.

Jag köpte också ett Hoya smc super, men har inte kunnat testa ordentligt pga. dåligt väder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.