Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
plast- vs. fiberpapper
- Trådstartare david_eng
- Start datum
.Z.
Aktiv medlem
Ser att du inte fått nåt svar & ska försöka svara på din fråga trots att jag inte slabbat i mörkrum på några år.
Jag tyckte då att fiberpapper hade en mer levande yta än plast, körde mycket Emaks & tyckte att resultatet blev överlägset den plastiga, kalla känsla som jag upplevde med plastpapper.
Dessutom så snackades det då (80-talet) mycket om åldersbeständigheten som ansågs vara klart bättre på fiberpapper.
Hur det är idag kan säkert någon aktiv mörkrumsslabbare svara på, nu har jag i allafall blåst liv i tråden igen.
Larsa
Jag tyckte då att fiberpapper hade en mer levande yta än plast, körde mycket Emaks & tyckte att resultatet blev överlägset den plastiga, kalla känsla som jag upplevde med plastpapper.
Dessutom så snackades det då (80-talet) mycket om åldersbeständigheten som ansågs vara klart bättre på fiberpapper.
Hur det är idag kan säkert någon aktiv mörkrumsslabbare svara på, nu har jag i allafall blåst liv i tråden igen.
Larsa
Karna
Aktiv medlem
Plastic vs. Paper
Vad jag kan se på de bilder som kunder kommer in med till oss så har fiberpappret hållt bättre än plastpappret, även när de är framkallade, fixade och sköljda enligt alla konstens regler.
Nu gäller det visserligen "gamla" plastpapper.
Mycket av hållbarheten påverkas också av miljön som bilden bevaras i även om man gör alla andra steg korrekt.
Sedan är det ngt som gör att de är roligare (om än jobbigare) att framkalla med fiberpapper och resultatet blir bättre.
Vad jag kan se på de bilder som kunder kommer in med till oss så har fiberpappret hållt bättre än plastpappret, även när de är framkallade, fixade och sköljda enligt alla konstens regler.
Nu gäller det visserligen "gamla" plastpapper.
Mycket av hållbarheten påverkas också av miljön som bilden bevaras i även om man gör alla andra steg korrekt.
Sedan är det ngt som gör att de är roligare (om än jobbigare) att framkalla med fiberpapper och resultatet blir bättre.
Senast ändrad:
.Z.
Aktiv medlem
Re: Plastic vs. Paper
Jag måste tillägga att efterbehandlingen av fiberpapper (sköljning) är extra viktig. Jag har nämligen upptäckt att jag under 80-talet tydligen slarvat lite med det på vissa av mina bilder på fiberpapper med gulning som följd.
Ingen av mina "plast"bilder har råkat ut för samma sak.
Skötte man sköljning så höll fiber dock bättre.
Larsa
Karna skrev:
Vad jag kan se på de kunder som kommer inte till oss med gamla bilder så har fiberpappret hållt bättre än plastpappret, även när de är framkallade, fixade och sköljda enligt alla konstens regler. Nu gäller det visserligen "gamla" plastpapper.
Jag måste tillägga att efterbehandlingen av fiberpapper (sköljning) är extra viktig. Jag har nämligen upptäckt att jag under 80-talet tydligen slarvat lite med det på vissa av mina bilder på fiberpapper med gulning som följd.
Ingen av mina "plast"bilder har råkat ut för samma sak.
Skötte man sköljning så höll fiber dock bättre.
Larsa
Festfotografen
Aktiv medlem
Personligen tycker jag det är mer känsla i fiberpapper
green
Avslutat medlemskap
Bildkänslan blir enligt min mening mer genuin och autentisk med fiberpapper än med plast. Ytan och den kraftigare basen har förmågan att leverera en tyngre känsla, en sorts förlängning av motivet. För mig är det helt klart värt pengarna och extraarbetet samt tiden att använda fiberbaspapper.
I övrigt tror jag nog att moderna plastpapper har lika bra beständighet och tonskala som fiberpapper.
I övrigt tror jag nog att moderna plastpapper har lika bra beständighet och tonskala som fiberpapper.
hasse lundberg
Aktiv medlem
Fiberpapper har i min mening en mycket finare tonomfång, en helt annan känsla att se en bild kopierad på fiberpapper.
Kopieringsförfarandet är lika som RC (plast) men framkallning är lite längre, sköljning är mycket längre.
Sedan behöver fiberpapper planas.
Men det extraarbetet uppvägs utan tvekan med tanke på resultatet när man tittar på bilden.
Kopieringsförfarandet är lika som RC (plast) men framkallning är lite längre, sköljning är mycket längre.
Sedan behöver fiberpapper planas.
Men det extraarbetet uppvägs utan tvekan med tanke på resultatet när man tittar på bilden.
pej
Aktiv medlem
Å andra sidan är det inget ''fel'' på plastpapper. De är smidiga och ger snabba resultat. Jag rekommenderar plastpapper till nybörjare och använder själv plastpapper av och till.
Jag tycker att fiberpapper är skönare men de tar längre tid i hanteringen. Samtidigt jäktar jag sällan i mörkrummet och då tycker jag att de är värda den tiden.
Som sagt; test sjäv.
Jag tycker att fiberpapper är skönare men de tar längre tid i hanteringen. Samtidigt jäktar jag sällan i mörkrummet och då tycker jag att de är värda den tiden.
Som sagt; test sjäv.
J. Patric
Aktiv medlem
Jag gillar också fiberpapper bäst. Det använder jag oftast till "seriösa" förstoringar. Kopierar noggrannt, tonar, HCA-behandlar och sköljer väl.
Men plastpapper är ofta smidigt att arbeta med, och det sparar tid. Så ibland använder jag plastpapper av den orsaken, men då ser jag till att selentona bilderna för att förbättra hållbarheten.
Men plastpapper är ofta smidigt att arbeta med, och det sparar tid. Så ibland använder jag plastpapper av den orsaken, men då ser jag till att selentona bilderna för att förbättra hållbarheten.
matnyttige
Aktiv medlem
Har själv kört mycket med fiberbaspapper förr. Numera blir det nästan enbart plastpapper.
Fiberbas papper ger en finare yta (tänker då på blankt luftorkad dvs ej glanstorkad) än plastpapper men annars vet jag ej om de är något bättre. Det finns numera tjocka plastpapper som ger den speciella "fiberbas-känslan". Svärtan var förr sämre på plastpapper jämfört med fiberbas, numera är den bättre på vissa papper. Hållbarheten har forskare kommit fram till att det inte skilljer något nämnvärt heller.
Men att det är mycket mera jobb o vänttider med fiberbas papper är ju helt klart.
Fiberbas papper ger en finare yta (tänker då på blankt luftorkad dvs ej glanstorkad) än plastpapper men annars vet jag ej om de är något bättre. Det finns numera tjocka plastpapper som ger den speciella "fiberbas-känslan". Svärtan var förr sämre på plastpapper jämfört med fiberbas, numera är den bättre på vissa papper. Hållbarheten har forskare kommit fram till att det inte skilljer något nämnvärt heller.
Men att det är mycket mera jobb o vänttider med fiberbas papper är ju helt klart.