ANNONS
Annons

Plåta RoadRacing

Produkter
(logga in för att koppla)

Dragonfly

Aktiv medlem
Ska åka på MotoGp i Tyskland på fredag så jag behöver tips. på bländare o slutar tider osv ja allt som ni kan lära mej. Är nybörjare på Motorsports fotografering!
/Kjelle

Kollade din profil, och med den utrustningen skall det inte vara allt för knepigt att få till några väl godkända bilder!! ;)

Jag hade kört på bländar-prioritering, och till det, centrumvägd ljusmätning.
Vad gäller bländaren så beror valet mest på hur långt bort ifrån motorcyklarna du kommer att befinna dig. Står du riktigt nära kan du ju inte skjuta med 2.8, för då får du ett snor-kort skärpedjup som avtar väldigt fort och snabbt bara blir smet. Typ; Skarp hjälm och suddiga axlar, om du står riktigt nära.
Med tanke på att du troligtvis kommer att panorera en del, så kan du kosta på dig att strypa bländar-öppningen en del. Håll bara koll på slutartiderna så att dom inte drar iväg och blir onödigt långa.

När jag känner mig osäker på vad som kommer fungera, då gör jag helt enkelt så att jag fokuserar på något som ligger på ungefär samma avstånd, och sedan trycker jag in bländar-knappen på framsidan av huset. På så vis får jag en ganska bra känsla för vad som kommer att hända med bilderna.

Mitt första tips är att kolla runt i forumen, sök på motorsport eller panorering.

Jag tycker att det är svårt att ge några direkta tider/bländare eftersom det finns så många faktorer som påverkar. Hastighet, ljus, avstånd osv.

Ett tips är väl ändå att du försöker öva dig på att panorera. Ställ in kameran på följande fokusering och serietagning. Ställ dig sedan vid en större väg och prova dig fram med olika inställningar. Jag brukar utgå från en slutartid på ca 1/brännvidden.
Börja med att följa bilen/mc:n/mopeden genom att fokusera den. Följ sedan med och låt kameran smattra. Fortsätt att följa med kameran en kort stund efter att du släppt upp knappen. På detta sätt kan du få bilder där objektet är klart men bakgrunden suddig vilket ger lite fartkänsla. Ett exempel på vad jag menar finns här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/681916.htm

och här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/681800.htm?set=lp

Lycka till och ha trevligt!

/Arne

Tack för era två mycket väl utförliga svar!
Som tur är så har jag tre dagar på mej att testa mej fram o kanske få till några bra bilder.

Gillade dina bilder Arne!
Ska verkligen bli kul och en upplevelse!

kruxet med just MotoGP är att de går så in i h-te fort. Ska du plåta så ställ eller sätt dig i början på banan. Sista halvan på Sachsenring e väl mest rakor med små böjar vill jag minnas.
Satt på kortrakan innan målchikanen på Assen för ett par år sen och plåta mest asfalt :)
finns lite bilder här

Pegaso_Gbg skrev:
kruxet med just MotoGP är att de går så in i h-te fort. Ska du plåta så ställ eller sätt dig i början på banan. Sista halvan på Sachsenring e väl mest rakor med små böjar vill jag minnas.
Satt på kortrakan innan målchikanen på Assen för ett par år sen och plåta mest asfalt :)
finns lite bilder här

Ja det går sjukligt fort och låter härligt :)
Har för mej jag skulle sitta vid målgång,
men sen skulle jag få gå i depån så då hoppas jag att jag får ett porträtt av Rossi iaf.
Fina bilder Mario. Hade du för utrustning?

Synd att det är så kort tid kvar annars är ju ett, vad jag tycker, bra tips att åka till en bana i Sverige och övningsplåta. Sen ser du vad du MINST lär behöva nere på MotoGPt i inställningar m.m.

/ E.n somocksåvilltillMotoGP *avis*

Canon 10D, EF 70-200 4L
Bländarautomatik, med slutartider runt 1/500 del har jag för mig. Kommer du in i depån kan du ju ta betydligt intressantare bilder än mina åkbilder..de blir ju lite enformiga :)

Tjena Kjell!

Vad skoj för dig att bevittna en sådan tävling man blir lite avis.
Vad du skall tänka på när du fotar motorsport och i synnerhet MC som axar snabbt det är att inte stå för närma i utgången av kurvorna, försök att stå i ingången på en kurva eller mitt i kurvan och panorera med en slutartid på 1/80 - 1/200 för att inte få statiska bilder då har du möjlighet till fartfyllda bilder.

Objektiv som funkar är 70-200, 100-400 och liknande, gärna tillsammans med ett enbensstativ.

// Håkan

www.motorsportfoto.se

melker2001 skrev:
Tjena Kjell!

Vad skoj för dig att bevittna en sådan tävling man blir lite avis.
Vad du skall tänka på när du fotar motorsport och i synnerhet MC som axar snabbt det är att inte stå för närma i utgången av kurvorna, försök att stå i ingången på en kurva eller mitt i kurvan och panorera med en slutartid på 1/80 - 1/200 för att inte få statiska bilder då har du möjlighet till fartfyllda bilder.

Objektiv som funkar är 70-200, 100-400 och liknande, gärna tillsammans med ett enbensstativ.

// Håkan

www.motorsportfoto.se

Tacksam för ditt svar Håkan. Var lite orolig att min 70-200 inte skulle räcka till men har juh en 1,7x konverter med så då klarar jag mej. Har ingen aning om hur jag kommer stå eller om jag bara får sitta på Läktarn men det ger sej väl.
Tack för tipset och den bra länken....
Du hade med tagit härliga MC bilder.
/Kjelle

Pegaso_Gbg skrev:
Canon 10D, EF 70-200 4L
Bländarautomatik, med slutartider runt 1/500 del har jag för mig. Kommer du in i depån kan du ju ta betydligt intressantare bilder än mina åkbilder..de blir ju lite enformiga :)

ycker inte att dina åkbilder var enformiga alls.
Då kanske man kan ta lite fina bilder på Depå flickorna :) om jag kommer in där som det sagt!

Känns bra att du med har kört med 70-200 då vet jag att jag klarar mej!

JKay skrev:
Synd att det är så kort tid kvar annars är ju ett, vad jag tycker, bra tips att åka till en bana i Sverige och övningsplåta. Sen ser du vad du MINST lär behöva nere på MotoGPt i inställningar m.m.

/ E.n somocksåvilltillMotoGP *avis*

Synd jag inte skrev här tidigare i forumet då för biljetterna var billiga 3500kr o då ingår allt buss och hotell, inträde! Ja rubbet:)

Dragonfly skrev:
Synd jag inte skrev här tidigare i forumet då för biljetterna var billiga 3500kr o då ingår allt buss och hotell, inträde! Ja rubbet:)

"Hoj"ta då gärna till nästa gång du ska ner! Kanske som samåkande fotograf? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar