Annons

Plåta 120 anställda...Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och nu till er som pratar om priser det var många namn så...

I min ungängeskrets är det bara jag som äger en ansenlig kamerautrustning och jag är förbannat intresserad av det jag gör. Jag har sommarjobbat på ett slakteri två sommrar i rad för att ha råd med min utrustning och jag planerar ständigt nya investeringar och kollar upp kurser. ALLT kostar ju pengar och det vet ni också ju.

Så alla mina kompisar har lagt ner sina pengar på att skaffa bil medans jag får låna min pappas bil. Så den friheten att bara ta nycklarna till sin egen bil och sticka har jag avsagt mig för jag ville hålla på med min hobby. Kan sen ingen fatta vilken investering man gjort med pengar och tid för att lära sig och utvecklas så kan man ju aldrig få rätt betalt...Nu lät jag arg men det är bara mitt sätt att säga hur rätt ni har =)
 
Stellann skrev:
Ja precis. Eftersom jag inte vill kala mig amatör men inte heller på långa vägar proffs är det ju inte säkert att ALLA bilder hade blivit bra. Men däremot lämnade jag min garanti att jag, om ngt skulle gå fel, skulle komma tillbaka och göra omfotograferingen av den personen grais vilket jag tyckte var en shysst grej.

Men det digitala arbetsflödet är det inget fel på och jag har aldrig någonsin tappat bort en digital fil så nog leverar jag alltid.
Jag tycker inte det resonemanget duger. Det ska bli rätt och bra på första försöket. Omfotografering är orutin.
 
PerFogelberg skrev:
Jag tycker inte det resonemanget duger. Det ska bli rätt och bra på första försöket. Omfotografering är orutin.

Orutin är dock inte samma sak som att man är dålig, istället är man ovan. Och någon vana får man inte om man inte vågar ta emot jobb även med risken att något går snett. Det är trots allt bättre att han tar om en misslyckad bild än att leverera en dålig bild eller ingen bild alls.

Staffan, om du inte vill kalla dig för amatör men inte heller för proffs, hur tycker du semi-proffs låter?
 
Ja jo det kanske man kan kalla sig men jag vet inte, lägger inte ner så mycket tid på att sätta etikett. Jag brinner för det jag gör brukar jag väl säga =)
 
Stellann skrev:
Orutin eller inte. Alla kan råka ut för sånt. Bättre att stå för ett misstag än som vår studentfotograf leverera en bild där träden var i fokus bak klassen..För det är ju skittrist sånt!

Men i början av tråden skrev du att du hade nöjda kunder och levererade bra material och nu på slutet skriver du att du inte var 100%. Jag tror du måste bestämma dig eftersom kunder inte vill satsa på osäkra kort.

Rättframt i all välmening.
 
PerFogelberg skrev:
Jag tycker inte det resonemanget duger. Det ska bli rätt och bra på första försöket. Omfotografering är orutin.

Orutin eller inte. Alla kan råka ut för sånt. Bättre att stå för ett misstag än som vår studentfotograf leverera en bild där träden var i fokus bak klassen..För det är ju skittrist sånt!

Sen vet ju du precis som jag att man bjuder inte in en person till sin studio, tar en bild, och sen får dom gå hem. Blev den bilden dålig sen så är det du är är orutinerad. Där kan ju finnas många felkällor till att en bild inte blir bra och det vet du så det behöver jag inte sitta och prata om för dig. Tänk lite innan du stämplar en person som inte har fotograf som yrkestitel.
 
Johan Okker skrev:
Men i början av tråden skrev du att du hade nöjda kunder och levererade bra material och nu på slutet skriver du att du inte var 100%. Jag tror du måste bestämma dig eftersom kunder inte vill satsa på osäkra kort.

Rättframt i all välmening.

Uppskattar ärligheten. Jag håller fast vid att jag levererat bra bilder och alltid haft nöjda kunder. Men 120 personer är en helt anan kvantitet och sannoliktsläran säger ju att det finns större chans för misstag. Jag ville bara i all välmening lämna garanti till kunden om att den slutgiltiga produkten inte skulle innehålla misstag.

Lite som att man kan ha ett års garanti på en dator men inte säkert för det att den går i sönder. I alla fall inte under garantiåret ;)
 
ATJ skrev:
900*1000 = 900 000 - (arbetsgivargift och sociala kostnader) blir väl ungefär 450 000 till 500 000 kvar, hupp en hygglig årslön efter skatt även om man tar i beaktande att man har ett visst slitage på sina arbetsredskap.

mvh
Anders T

Du har glömt momsen, så det är enbart 400k, sedan har du inte inte räknat med några som helst kostnader. Vad kostar det att hyra en lokal för studio? I Uppsala kostar en central lokal ca 3000:-/kvm och en studio bör väl vara nånstans uppåt 100kvm känns det som om man inte ska ägna sig enbart åt ansiktsporträtt, men säg att den kan variera mellan 50 - 100kvm så är det i så fall en kostnad på mellan 150k till 300k.

Nu är det bara nånting mellan 100k och 250k kvar. Såvida man inte vill släpa runt på alla prylarna på kollektivtrafiken så behövs en bil. Låt oss säga att vi har en riktigt sunkig gammal bil så att vi kan bortse från värdeminskning och inköp. Den skattefria ersättningen man får per mil är väl uppe i 18:-/milen och säg att vi kör 3000 mil om året vilket nog får ses som lite, jag har pendlat längre än så i reser till och från jobb. Det är 54k i kostnader. så nu är vi nere på nånstans mellan 46k och 196k om året.

Nu har vi ändå inte räknat med övriga matrialkostnader och avskrivningar. Men åtminstone så låter det inte som ett liv på en räkmacka längre.

Jag tycker inte att du var för dyr i din prissättning. Jag tror som många andra att företaget trodde du skulle göra det mer eller mindre gratis. Det är därför de inte kommer med något motbud, i deras idévärd så är de inte ens i närheten av vad du vill ha betalt och därmed är det ingen idé att komma med ett motbud.

Mvh
Maverick
 
Hej Maverick!

Även om det prisexemplet inte rör mig så är det absolut en verklighet som många lever i och deras frustration över hur människor tänker kan jag lätt förstå. Nej jag tyckte inte heller att det var så farligt högt pris som jag gav dom. För min egen del så hade där funnits någon tia per person i utrymme om dom ville pruta eftersom jag har ett heltidsarbete men men...Det är precis som du säger jag har också förstått det nu. Men man kan ju inte skylla på dom för att de försökte...
 
Nä, man kan absolut inte anklaga dem för att de försökte. Det skulle nog de flesta göra. De kan å andra sidan inte klaga på att du faktiskt ville ha betalt heller.

Jag gissar att de hade tänkte sig nån tusing på sin höjd. Jag har en idé om att det i snitt tar 10 minuter per person att fota igenom ett företag. Bara det skulle ge 2,5 dag plåtande. Man får ju liksom räkna med att alla inte kommer i tid eller kanske alls ibland. Och med digitalteknikens intåg så har allt fler fått för sig att de ska vara med och bestämma vilken bild som ska väljas osv...

Jag tror inte du ska gråta allt för mycket över att inte ha fått uppdraget. Se det hellre som att du slapp ett slavgöra. För fotografi är egentligen bara roligt under två förutsättningar, antingen att man tjänar en slant på att göra det eller att man fotograferar något man vill fotografera. Och under det senare alternativet kommer inte 120 anställda hos mig iaf.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Du har glömt momsen, så det är enbart 400k, sedan har du inte inte räknat med några som helst kostnader. Vad kostar det att hyra en lokal för studio? I Uppsala kostar en central lokal ca 3000:-/kvm och en studio bör väl vara nånstans uppåt 100kvm känns det som om man inte ska ägna sig enbart åt ansiktsporträtt, men säg att den kan variera mellan 50 - 100kvm så är det i så fall en kostnad på mellan 150k till 300k.

Nu är det bara nånting mellan 100k och 250k kvar. Såvida man inte vill släpa runt på alla prylarna på kollektivtrafiken så behövs en bil. Låt oss säga att vi har en riktigt sunkig gammal bil så att vi kan bortse från värdeminskning och inköp. Den skattefria ersättningen man får per mil är väl uppe i 18:-/milen och säg att vi kör 3000 mil om året vilket nog får ses som lite, jag har pendlat längre än så i reser till och från jobb. Det är 54k i kostnader. så nu är vi nere på nånstans mellan 46k och 196k om året.

Nu har vi ändå inte räknat med övriga matrialkostnader och avskrivningar. Men åtminstone så låter det inte som ett liv på en räkmacka längre.

Jag tycker inte att du var för dyr i din prissättning. Jag tror som många andra att företaget trodde du skulle göra det mer eller mindre gratis. Det är därför de inte kommer med något motbud, i deras idévärd så är de inte ens i närheten av vad du vill ha betalt och därmed är det ingen idé att komma med ett motbud.

Mvh
Maverick

Nopp, tidigare i tråden så diskuterades 1000:- per timme plus moms så 900 timmar * 1000 var plus moms.

Dessutom så har du helt fel när det gäller momsen den är INTE 400000:- på 900000 det är "bara" 180000 vilket förbättrar ditt resultat med 220000:- på årsbasis.

Jag vill fortfarande påstå att 900000:- per år PLUS moms (1 125 000:) borde kunna ge en hygglig årslön i slutändan om man inte slösar bort pengarna. Glöm inte att du kan dra din kostnader momsfritt så att säga dvs 18:- per mil blir egentligen 14:40 och 3000:-/månad inklusive moms blir 2400:- istället.


Med vänliga hälsningar
Anders Tjernström

Som har eget företag som inte kan debitera 1000:-/timme plus moms.
 
Anders jag förstår inte riktigt utgångspunkterna för din argumentation.

Varför har du hakat upp dig på just årsarbetstiden om 900 kunddebiterade arbetstimmar á 1000kr och vad har detta att göra med att du i din verksamhet inte kan debittera 1000 kr/tim?

Är det Jante som talar?


mvh
 
ATJ skrev:
Nopp, tidigare i tråden så diskuterades 1000:- per timme plus moms så 900 timmar * 1000 var plus moms.

Dessutom så har du helt fel när det gäller momsen den är INTE 400000:- på 900000 det är "bara" 180000 vilket förbättrar ditt resultat med 220000:- på årsbasis.

Jag vill fortfarande påstå att 900000:- per år PLUS moms (1 125 000:) borde kunna ge en hygglig årslön i slutändan om man inte slösar bort pengarna. Glöm inte att du kan dra din kostnader momsfritt så att säga dvs 18:- per mil blir egentligen 14:40 och 3000:-/månad inklusive moms blir 2400:- istället.


Med vänliga hälsningar
Anders Tjernström

Som har eget företag som inte kan debitera 1000:-/timme plus moms.

Jag sa inte att momsen blev 400k utan att det blev 400k kvar efter det att momsen är dragen, jag räknade på de 500k som du tyckte skulle hamna i fickan, dvs att momsen låg på 100k. Men som du riktigt påpekade så så är det ju 180k dvs 80k mer. Fast jag antar att det beror på att momsen dras före eventuellt löneutag. Räknar vi på ditt sätt så är vi fortfarande nere i 360k till ca 400k. Innan vi börjat räkna på hyreskostnader och annat.

Att ta upp avdraget för milkostnaden när det är räknat på 18kr/milen känns lite småaktigt. De flesta företag räknar väl med en bit över 30kr när det kommer till kostnader för bilen.

Jag kan för övrigt hålla med om att man som enskild firma borde kunna gå runt på dryga miljonen. Men det fina sitter inte att man har så mycket pengar utan att man inte har arbetat mer än 900 timmar i så fall. Jag vet inte vad en normal årsarbetstid ligger men det borde väl vara ungefär 11*160 - 40 = 1720 timmar. Fast det håller väl aldrig för de flesta som kör eget.

Sedan är det väl så att dryga miljonen är okej om det är det man plockat ut i vinst men här talar vi trots allt om en omsättning och då skulle jag vilja påsta att det inte är så mycket.

/Maverick
 
Maverick skrev:

Jag kan för övrigt hålla med om att man som enskild firma borde kunna gå runt på dryga miljonen. Men det fina sitter inte att man har så mycket pengar utan att man inte har arbetat mer än 900 timmar i så fall. Jag vet inte vad en normal årsarbetstid ligger men det borde väl vara ungefär 11*160 - 40 = 1720 timmar. Fast det håller väl aldrig för de flesta som kör eget.

/Maverick

Nu är ju själva problemet att det diffar stort mellan arbetad tid vilket säkert är mer än 1720 och faktureringsbar tid vilken kanske inte kommer så högt just siffran 900 kommer från Fotografernas förbund och var ett genomsnitt bland etablerade fotografer om jag minns rätt..

sedan finns det ju undantag åt alla håll.

/b
 
Oscar skrev:
De enda som tjänar på att han inte håller låga priser för att komma in på marknaden är redan etablerade fotografer som ni som propagerar för att till varje pris hålla BLF:s priser.

Det är inte sant. Det finns en gräns mellan att hålla låga priser och dumpa priser. Håller man ett för lågt pris från början får man svårt att motivera en höjning av priset senare, utan blir fast på låga nivåer. Vet flera fotografer som har fastnat i detta, då "ryktet gått" att de håller låga priser i allmänhet. SFFS prislista har ju en rekommendation på 1400:-/tim (vet inte om dom har höjt ytterligare i år). Att hålla sig +/- 500:- från det tycker jag känns som en rimlig nivå. Man får ju tänka på att det ska vara en rekommendation.
 
Jag har pratat med en del etablerade fotografer i Uppsala och de bryr sig inte över huvud taget om vilka priser vi sätter på våra "jobb". Utav den enkla anledningen att de är etablerade och har således sina kunder redan. De som gnyr är de som inte är färdigetablerade. De som inte har tillräckligt med fasta kunder och har det tufft att få det gå runt.

De är dessutom medvetna att företag som det den här tråden handlar om skulle iaf inte komma till dem och fråga eftersom de inte vill se notan. Så de betraktas inte ens som en tänkbar kund.

Mvh
Maverick
 
Kunde itne hålla meed mer maverick! 120 pers i PS är ingen höjdare! Ja jag hade också räknat på det och det skulle väl blivit runt 5 dagars egetligen.
 
Hej maverick igen! :D

Ja nej jag strunter i princip helt i det där med priser. Jag använda mest sunt förnuft när jag satte priset. Bestämde att jag skrev offert på 12000 men om det skulle kunde jag kankse gå ner till 9000 ungefä. Det var så jag täntke.

Sen rä det ju alltid skönt att vara etablerad..De kan ju nästan på välja vilka kunder de vill ha eler inte..skönt :)
 
Stellann skrev:
Hej maverick igen! :D

Ja nej jag strunter i princip helt i det där med priser. Jag använda mest sunt förnuft när jag satte priset. Bestämde att jag skrev offert på 12000 men om det skulle kunde jag kankse gå ner till 9000 ungefä. Det var så jag täntke.

Sen rä det ju alltid skönt att vara etablerad..De kan ju nästan på välja vilka kunder de vill ha eler inte..skönt :)

Jag förstår inte riktigt det med att du räknade med att de skulle pruta? När jag sätter ett pris är det det pris jag vill ha. Passar det inte kunden får man helt enkelt förhandla om vilkoren och inte fokusera på priset, eller släppa kunden. Visst kan priset förändras med andra villkor. Om du kunde tänkt dig 9000 skulle du kanske skickat det direkt i offerten... bara en synpunkt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.