Annons

Plåta 120 anställda...Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast å andra sidan så vet jag inte riktigt hur många de kommer att vara i slutändan så jag kommer nog ta ett pris per skalle istället som kommer landa runt 300 om det är de 120 personerna som det skulle vara...sen om de skulle vara flera vilket dom antagligen är så är det ju gött bara.
 
Men vänta vad är det jag säger! Kollade nyss på det jag sa...100 kr per person är ju inte alls mycket för namn och allt...det skulle ju ge mig 12000 kr. Nej jag är inte färdigtänkt på långa vägar!
 
Klart du ska ta ordentligt betalt.

Jag förstår inte riktigt. Ett företag med 120 anställda. Då är väl 25.000 en spotta i havet.
Dessutom har ju dom också möjlighet att dra av detta som kostnad i företaget.
Jag har fotat i 50 år och vet att ingen tackar en för att man jobbar gratis, för det har jag gjort många gånger, men om jag skulle börja från början i dag skulle jag inte göra om detta.
Jag skulle ta ordentligt betalt.
 
Ja det är klart jag ska!

Jag ska bara våga tro på mig själv så pass mycket att jag också kan tro att bilderna är så mycket värda! Jag har ju altid fått mina bilder gratis eftersom det är jag själv som har tagit dom och har väl nånstans där tappat värdet på en bild... =)
 
Intressant diskussion, å andra sidan lite märklig

Större delen av argumentationen har gått kring att det är priset skall sälja fotografen - Hur är det med bilderna, kreativiteten och kunskapen? I min värld är det också starkt prisgivande faktorer.

Det finns även ett begrepp som kallas kundvård, det är ingen som nämner detta som ett försäljningsargument. Det är dessutom, hos mig iaf, en väsentlig skillnad på att "dra in pengar" och "tjäna pengar" - Dra in pengar kan vem som helst göra genom att begära priser som inte står i relation till nerlagd arbetstid, slitage m.m. Tjäna pengar är betydligt svårare eftersom man måste planera verksamheten så att den går med vinst. Att tjäna pengar med regelbundenhet är dessutom svårare eftersom man måste uppfylla många av de faktorer som jag nämnt ovan. Man måste m a o göra en hel del saker "rätt" innan man kan tjäna pengar - Som att t ex hålla priser har en koppling till verkligheten.

Jag tror att den här diskussionen bottnar i att man vill se sig själva som en professionell fotograf, och det blir man när man tar betalt - Men det är ju också så mycket mer än att kunna ta betalt: Kundbemötande, presentation, pålitlighet, genomförandet, rykte osv. Om man enbart kan sälja sig genom låga priser, då är man kanke inte proffs hela vägen? Dessutom köper man sig problem genom att få ett rykte att vara en jättebillig fotograf - Försök att höja priserna sen när omkostnaderna ökar. Inställningen till det man gör är också en viktigt del för att man skall kunna kalla sig proffs.

SLF och BLF är dessuttom REKOMMENDERADE prislistor - Att det skulle kunna jämföras med kartellbildning är kvalificerat mumbojumbo.

Frågan är ju sen hur många i den här tråden, som hojtar om att man skall sälja sig tokbilligt, som tjänar pengar på sina bilder?

Tar man bra bilder, som uppfyller kundens förväntningar och har en seriös inställning till det man sysslar med, då är det oftast inga problem med att motivera, vad som i denna tråd definieras som "höga priser".
 
Senast ändrad:
Tack för ett bra inlägg Hans-Christian!!

stoltz skrev:
Intressant diskussion, å andra sidan lite märklig

Större delen av argumentationen har gått kring att det är priset skall sälja fotografen - Hur är det med bilderna, kreativiteten och kunskapen? I min värld är det också starkt prisgivande faktorer.

Det finns även ett begrepp som kallas kundvård, det är ingen som nämner detta som ett försäljningsargument. Det är dessutom, hos mig iaf, en väsentlig skillnad på att "dra in pengar" och "tjäna pengar" - Dra in pengar kan vem som helst göra genom att begära priser som inte står i relation till nerlagd arbetstid, slitage m.m. Tjäna pengar är betydligt svårare eftersom man måste planera verksamheten så att den går med vinst. Att tjäna pengar med regelbundenhet är dessutom svårare eftersom man måste uppfylla många av de faktorer som jag nämnt ovan. Man måste m a o göra en hel del saker "rätt" innan man kan tjäna pengar - Som att t ex hålla priser har en koppling till verkligheten.

Jag tror att den här diskussionen bottnar i att man vill se sig själva som en professionell fotograf, och det blir man när man tar betalt - Men det är ju också så mycket mer än att kunna ta betalt: Kundbemötande, presentation, pålitlighet, genomförandet, rykte osv. Om man enbart kan sälja sig genom låga priser, då är man kanke inte proffs hela vägen? Dessutom köper man sig problem genom att få ett rykte att vara en jättebillig fotograf - Försök att höja priserna sen när omkostnaderna ökar. Inställningen till det man gör är också en viktigt del för att man skall kunna kalla sig proffs.

SLF och BLF är dessuttom REKOMMENDERADE prislistor - Att det skulle kunna jämföras med kartellbildning är kvalificerat mumbojumbo.

Frågan är ju sen hur många i den här tråden, som hojtar om att man skall sälja sig tokbilligt, som tjänar pengar på sina bilder?

Tar man bra bilder, som uppfyller kundens förväntningar och har en seriös inställning till det man sysslar med, då är det oftast inga problem med att motivera, vad som i denna tråd definieras som "höga priser".
 
Johan Okker skrev:
Det är väl bara att börja räkna...

Säg att du plåtar 10 anställda i timmen. Det gör att du kan ta halva styrkan ena dagen och resten dagen därpå.

Hm. Nu har jag bara skummat igenom resten av diskussionen men hittar ingen som ifrågasätter det här antagandet.
Fotograferingen som beskrivs känns som att den är på ungefär samma nivå som skolfoto och en skolfotograf som är varm i kläderna plåtar ledigt 50 pers i timmen om folk bara infinner sig i tid till sin fotografering. <- Vilket borde inverka ganska kraftigt på prisuppskattningarna som gjorts i tråden.
 
Jag som jobbar som både IT konsult och fotograf brukar ta med en prissättningsmodell som vi använder ibland på stora utvecklingsuppdrag. Jag brukar kalla den "gungor och karuseller, g&k" säljarna har säkert ett finare namn :)

Den bygger på att man har ett angifet timmpris och ett uppskattat antal timmar som man tror att uppdraget kommer ta, i detta exempel skulle jag ta t.ex 16timmar á 725:- (=11600:- + moms, knappa hundringen/anställd, låter rimmligt för mig).

Nu till g&k... om uppdraget går snabbare drar du av X timmar * 725:-/2, lika så går det snabbare så lägger du på X timmar * 725:-/2.

På detta sätt får du ett semifast pris, där kunden kan tjäna lite på om det går snabbare (=de underlättar ditt arbete), och du riskerar inte att hela smällen om något går åt skogen. Kunden känner även en viss trygghet i att extratimmarna bara har 1/2 priset.

Jag tycker att detta är helt fair och inte att anse som prsidumpning (vilket de stora drakarna sysslar med i IT branchen just nu, där vi kan lämna ett pris som totalt bara diffar 3-4% men deras timmpris är 1/2 mot vårt, då tar ju kunde de med lägst timpris eftersom de tror att de tar en mindre risk vid extra arbete... sen att de inte fattar att de alltid sätter 2man på 1mans jobb eller att de uppenbarligen är hälften så snabba som oss... det är ett annat problem, bara tvungen att spy lite galla efter en del offertarbete).

Lycka till med jobbet!
 
Paerl skrev:
Hm. Nu har jag bara skummat igenom resten av diskussionen men hittar ingen som ifrågasätter det här antagandet.
Fotograferingen som beskrivs känns som att den är på ungefär samma nivå som skolfoto och en skolfotograf som är varm i kläderna plåtar ledigt 50 pers i timmen om folk bara infinner sig i tid till sin fotografering. <- Vilket borde inverka ganska kraftigt på prisuppskattningarna som gjorts i tråden.

Känns som att 50 pers i timmen är lite i överkant om jag ser till hur jag minns skolfotosessionerna från min skoltid. Men å andra sidan jobbar jag inte alls med skolfoto heller så jag har absolut inga aktuella referenser för hur det går till idag!
Men det ger mig en förklaring till varför bilderna ibland/ofta ser ut som de gör.

Du har däremot helt rätt. Mitt prisantagande byggde på kvalitetsporträtt och inte kvantitetsporträtt och detta borde jag kanske varit tydligare med när jag skrev prisexemplet även om 250kr/anställd inte heller kan anses vara dyrt.

Löpande bandet blir ju säkert billigare för kunden.
 
Senast ändrad:
Tack så hemskt mycket för alla svar! Började tröttna lite på fotosidan för att man aldrig fick några kommentarer på sina bilder men nu när man verkligen har ett problem som måste lösas så ställer alla snällt upp och det känns riktigt bra!

I min offert som nu är färdigskriven har jag skrivit ett pris som är 100 kr per man. Det priset inkluderar bara fotograferingen i jpeg och sen bränna på skiva i princip. Kanske skärper upp dom lite och sånt men max 4 timmar framför datorn.

Det andra priset är 130 kr per person om de vill ha den omgjorde så det blir en A4 med 1,5 cm vitram runt och 5 cm i nedkant samt deras namn där. Har redan skrivit makrot så det är lugna puckar...

Offerten ska in imorrn och jag kommer sriva hur det går sen...det är det misnta jag kan göra när ni varit så hjälpsamma =)
 
Ja jag vet men tänk dig att mina priser inkluderar inte arb.giv. avgift och inte soc.avg så lägg på en tredjedel i mitt pris så blir det ju ändå 150 kr och det är ju det priset jag riktitat efter..Förstår du???
 
Nej jag står för all utr. Det råkar bara vara så att det är en annan avdelning på mitt jobb som jag ska göra det åt så då kan företaget betala ut det på min vanliga lön...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.