Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixma Pro 9000 MkII eller Stylus R1900

Produkter
(logga in för att koppla)

AS365

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en skrivare i A3+ till en rimlig peng och har svårt att välja mellan dessa två.
Obs: storlek, hastighet och ljudnivå är ointressant. Utskriftskvalitén är prio ett, två och tre.

Canon Pixma Pro 9000 MkII
Ger 9000 MkII bra resultat på matta media med tanke på att den har dye ink, eller är det pigment som gäller?
Gör den verkligen bruk av rött och grönt bläck? (Det verkar som dessa räcker länge)
Hur snygga är dess svart-vita utskrifter med tanke på att den har endast en svart patron?

Epson Stylus R 1900
Hur illa är det med färgstick i de svart-vita bilderna?
Hur dyrt är det att använda gloss optimisern?
Ger den horisontella ränder om man tittar efter noga?
Är färgerna så livfulla och svärtan så djup som hävdas?


Jag har förstått det som så att de har ungefär lika liten färgavvikelse i förhållande till originalet, samt att de har ungefär lika stort färgomfång (med ett litet övertag till Epson).
R1900 har pigmentbläck, vilket torde vara en fördel på matta media, samtidigt kan den med hjälp av gloss optimiser skriva en jämn och blank yta på blanka media. Å andra sidan får Canon massor med beröm för färgutskrifterna och verkar kunna göra ett hyfsat jobb på fine art media. Har jag fått nåt om bakfoten?

Tacksam för synpunkter från dig som har erfarenhet av endera skrivaren, eller ännu bättre, av båda.

Mvh
Lennart
 
Jag har en annan vinkling på det hela. Har du funderat på en Epson Pro 3800? Om storlek inte har betydelse så finns det några saker att ta i beaktande. Det mest självklara är att 3800 är en A2-skrivare men det finns annat. Bläcket till de skrivare du nämner får du i små 13ml behållare som tar slut hela tiden och kostar runt 150:- styck. Till 3800 köper du bläck i 80ml "dunkar" som kostar i runda slängar 650:-

150:- / 13ml = ca 11,50kr/ml
650:- / 80ml = ca 8kr/ml

När du köper en 3800 får du med bläck för 9x650=5850:-, 80ml x 9=720ml
Till en R1900 får du bläck för 8x150=1200:-, 13ml x 8=104ml

Varje gång du köper bläck kostar det betydligt mer med små patroner. Nu kan du börja räkna på vad som lönar sig i längden men också om du har lust att ta en högre investering förstås.

En fördel till enligt säljaren är att mekaniken på en 3800 är av mycket högre klass än på de billigare. Borde betyda att en 3800 håller längre.

Jag har haft min 3800 1,5 år och har aldrig haft bekymmer med bläcket även om den inte har använts på ett par månader.

En sak till att spara pengar på är att köpa större papper. Jag köper uteslutande A2 och skär själv till mindre storlekar med en skärmaskin som kostade ca 650:-. Detta kan du förstås göra vilken skrivare du än köper.

/FW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.