Om man vill kan man ju simulera samma objektiv på olika kamerahus hos DXO. De använder ju ett begrepp vid mätning av detta som de kallar perceptuell upplösning eller så. Ju fler pixlar i sensorerna ju högre värden för perceptuell upplösning med ett och samma objektiv. Jag har valt mitt Sony 90mm makro i detta exempel och det är ett av Sonys absolut vassaste objektiv även om det har några år på nacken.
Med en 24 MP NEX 7 så får man ut 16 perceptuella MP ur Sonys 90mm makro
Med min första A7:a A7R med 36 MP blir det dubbelt så många perceptuella MP eller 32 med precis samma objektiv
Med A7R IV med 60 Mp så får vi hela 61 perceptuella MP istället
Så även om det är svårt att göra jämförelser kors och tvärs mellan olika märkens olika kombinationer av hus och objektiv, så kan man faktiskt få ett rätt entydigt och klart svar, när det gäller ett särskilt objektiv eller objektiv modell och hur det presterar med oika kamerahus och deras olika sensorer, beroende på deras antal pixlar. Så tumregeln är att man får ut mycket mer ur ett och samma objektiv om man sätter det på kamerahus med fler pixlar - ju fler ju större skillnad.
Det är tur att vi har den empiri som DXO tagit fram genom åren som baseras på normaliserade och jämförbara data över tid. Genom det så slipper vi en massa tyckanden och självsnickrade sanningar som vi annars ofta hamnar i.
Det här har även viss bäring på diskussioner om APS-C eller FF. Det har länge hävdats från en del APS-C entusiaster (ni vet säkert vilka) att fördelarna med FF är försumbara och det kan man tycka men om det faktiskt mycket länge varit så att APS-C-utvecklingen varit mycket långsammare de senaste 10 åren än för FF när det gäller MP-talen.
APS-C -sensorerna fastnade faktiskt på 24 MP redan för 10 år sedan (åtminstone Sonys sensorer) medan Sonys FF under samma tid ökade sina pixeltal till 61 MP. Bara detta faktum i mitt lilla exempel med Sonys 90mm makro, gjorde att perceptuella MP-talet ökade 3,75 ggr (61/16). Jag tycker det är svårt att bara vifta bort det som ovidkommande.
Personligen har jag trivts rätt bra med A7R (36 MP) och A7 IV (33MP) som en bra kompromiss som ger liter större svängrum för beskärningar och hanterbar filstorlek men tanken har slagit mig att en A7R V nog skulle varit rätt idealisk då man faktiskt får två kameror i en, en FF på 60 MP och en APS-C med 26MP i crop mode. Den senare inställningen skulle jag velat testa på någon safari eller så. A7R V tycker jag verkar optimal inte minst för dess AF och IBIS, även om jag faktiskt är rätt nöjd med det som finns i A7 IV också.