Annons

"Pixelering"

Produkter
(logga in för att koppla)

jjoohhnn

Medlem
Röda färger blir ibland taggiga och "pixliga" med min EOS 10D. Någon annan som upplevt detta? Är det fel på min kamera eller är det ett känt problem hos modellen?

Tack på förhand

Bilagor

• pixelized.jpg
    pixelized.jpg
    34.1 KB · Visningar: 600
Nej, det är det som är problemet... jag använder en HÖG jpeg-kvalitet och bilden är i originalstorlek. Om du tittar på sadeln samt längst till vänster på bakdelen så ser du att ytorna är jämna och fina. Bara de röda partierna som blir taggiga.

jjoohhnn skrev:
Nej, det är det som är problemet... jag använder en HÖG jpeg-kvalitet och bilden är i originalstorlek. Om du tittar på sadeln samt längst till vänster på bakdelen så ser du att ytorna är jämna och fina. Bara de röda partierna som blir taggiga.

Jag hade samma problem med min Nikon D70. Jag tror att det beror på Bayer-masken, dvs att upplösningen för rött och blått är lägre än för grönt. Det kan se bättre ut om du fotar i RAW och provar olika konverterare.

Tycker ni att jag borde lämna in kameran till en reparatör? Eller det kanske inte finns mycket de kan göra åt saken? Och borde jag i så fall få en ny på garantin, eftersom detta helt uppenbart försämrar mina bilder.

Skriv ut bilden på fotopapper och se om resultatet blir detsamma.

Datorskärmar har ganska dålig upplösning och det kan se hackigt ut ibland.

Nä, det är inget sånt. Även när jag zoomar in så ser man tydligt vad som ser ut som pixeldubblering på vissa ställen.

Jag har inte heller sett nåt liknande resultat från min 10D.
Inte på ett enda foto av ca 4000 sparade sådana.
Jag skulle lämnat in den på rep fortare än kvickast...

Här är ett exempel som visar hur det kan se ut med D70. Kolla under armen på vänster sida av bilden och ovanpå axeln till höger. Det verkar oftast dyka upp när starkt rött och blått kontrasterar.

Bilagor

• dsc_6449.jpg
    dsc_6449.jpg
    55.5 KB · Visningar: 268
Jag misstänker att du har ett högt värde på unsharp-masken (USM) vilket skulle kunna ge detta resultat. Detta värde går att ställa i någon meny... Prova med att ta några raw-bilder och konvertera med olika inställningar på USM. Som tidigare påpekats så är grundproblemet att bayerfiltret ger hälften så många röda och blå pixlar jmf med gröna vilket bör kunna ge sådana här fenomen,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar