Makten skrev:
Men ja, jag vurmar nog kanske onödigt mycket för tredjepartstillverkarna.
Vurmar & vurmar. Det är inte det jag gör men jag tycker att det ofta rekommenderas alltför dyr, tätad, mekaniskt fin optik till många som inte behöver det utan i stället kanske kunde köpa 2 billigare objektiv med ungefärlig likvärdig optisk prestanda och ibland även bättre.
När man då säger emot & i stället rekommenderar en pirat som håller nästan lika bra, lika bra eller bättre optisk kvalite så kommer detta snack om mekanisk kvalite, vädertätning samt andrahandsvärde ofta in. Detta + att vissa ofta inte har en aning om att flera pirater piskar fin originaloptik gör mig frustrerad då dom hårdnackat framhåller sin originaloptik optiskt sett!
Tätningen behöver de flesta av oss inte, den mekaniska kvaliten är mer en känsla för de flesta av oss & ang. andrahandsvärde så tror jag att lyckade piratobjektiv har ett bättre sådant än dyra originalobjektiv, finns vissa piratobjektiv som är extremt eftertraktade så om man inte betalt så mycket för dem nya så är jag övertygad om att man inte blir besviken vid försäljning.
Jag vurmar inte för nåt & försöker att vara objektiv men vet med mig att jag faktiskt har en svaghet. Ok, jag vurmar lite lätt för att bredda & inte bara trycka på det "fina" eller de största märkena, försöker framhålla att alla kameratillverkare har fördelar på nåt sätt & att det finns nått gott att hämta ur alla tillverkare, pirater eller originaltillverkare...
Jag kan ibland bli lite anti mot de stora kameratillverkarna & de "fina" objektiven men det står jag för då det oftast är åt det andra hållet från den stora massa som så hårdnackat framhåller dessa.
Ingen är bäst på allt. Vid kameraval så väljer man det märke som är bäst på det man prioriterar, vid optikval så plockar man det gottaste som man har råd med ur originaloptiken samt piratoptiken, förlåt, tredjeparttillverkaroptiken (puh).
//Larsa