Gutta
Aktiv medlem
jeskata skrev:
Är Adobe pirattillverkare/parasittillverkare av program för Windows och OS X?
Nä de är symbiostillverkare !
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jeskata skrev:
Är Adobe pirattillverkare/parasittillverkare av program för Windows och OS X?
David Appelgren skrev:
Ni som sitter med era linuxsystem och läser det här kan ju ta åt er extra mycket då det just är ett piratsystem som parasiterar på Microsoft (eller vem det nu var som kom på det första operativsystemet) ni använder er av och som gör det möjligt för er att ta del av diskussionen.
.Z. skrev:
Finns det ett enklare namn man kan använda? Kan vi komma på ett kort enkelt namn som även en novis förstår? "Tredjepartstillverkarnas objektiv" är ju en benämning som är så förbaskat osmidig så att jag snart slutar att rekommendera dem!
Anders Östberg skrev:
Liknelsen håller inte riktigt, en piratprodukt är väl som regel en (sämre/billigare) ren kopia tänkt att användas istället för originalet. Linux är knappast en kopia av Windows liksom Sigma/Tamron objektiv inte är rena kopior av Canon/Nikon eller andra.
Hahaha, ja det är väl ömsesidigt då:-D Jo, visst är jag avundsjuk ibland, men jag smutskastar inte originalprodukterna heller. Däremot påstår jag att de ofta är överprissatta och faktiskt inte motsvarar vad man betalar för. Eller att gemene man ändå inte behöver dem.Dykhjelm skrev:
Makten! Du låter faktiskt avundsjuk.
Makten skrev:
Hahaha, ja det är väl ömsesidigt då:-D Jo, visst är jag avundsjuk ibland, men jag smutskastar inte originalprodukterna heller. Däremot påstår jag att de ofta är överprissatta och faktiskt inte motsvarar vad man betalar för. Eller att gemene man ändå inte behöver dem.
Det är väl då märkligare att kasta skit på en billig produkt? Det finns ju inget som hindrar er att köpa original istället.
Sänker dom kvalitén har dom ju ingen chans i konkurransen, det är väl så bra det kan bli nu, man får vad man betalar för från tredjepartstillverkare, och i vissa fall mer, och orginal får man ofta betala lite extra för namnet. Köper du en Sigma-zoom t.ex. 18-55 3.5-5.6 för 1000kr, så får du ett sunkigt objektiv som inte är värt mer än 1000kr, köper du en Sigma 18-50 2.8 för 4000kr får du ett bra och skarpt objektiv som du måste gå upp några tusenlappar i pris hos Canon för att få ett motsvarande. Det är alltså bevisat av Sigma att man kan göra billigare bättre objektiv, men folk gillar att ha orginalprodukter, det känns nog säkrare, och dom betalar lite extra för det.Dykhjelm skrev:
Makten!
Jag kastar inte skit. Jag tycker bara att man skall kalla saker och ting för vad det är.
Att jag sedan tycker att dessa leverantörer har en osund affärsidé, är en annan sak.
Vad jag bl a är rädd för, är att dessa xxxx-leverantörer, kommer att få märkestillverkarna att sänka pris (och kvalitet) för att möta konkurransen. Det vinner vi kunder inte på. Kvaliteten måste upp även hos märkestillverkarna.
Dykhjelm skrev:
Anders.
Du pratar om kvalitet lite lättvindigt.
Det är väldigt många egenskaper hos ett objektiv som måste vägas in i kvalitet:
Skärpa (i mitten och kanter och vid alla bländare)
Mekanisk kvalitet
Kromatisk abberation
Kudd och tunnformighet
Bokhé
Strömförbrukning (om objektivet har inbyggd fokusmotor och/eller vibrationsreducering)
Har säkert glömt en massa
Om ett piratobjektiv skall vara lika bra som originalet kommer det troligen att kosta mer. För att kunna konkurrera med ett lägre pris så gör man säkert avkall på vissa egenskaper som märkestillverkarna inte vill göra.
Och dessutom så vill jag att mina objektiv skall vara tillverkade för min kamera. Det är inte piratoptiken. Den är tillverka för Nikon, Canon och Minolta och sedan anpassad till ex v Nikon.
Hur vet jag att anpassningen verkligen är optimal för min kamera?
Original känns tryggare, även om den kvaliteten också borde vara bättre.
Har du dåliga erfarenheter från tiden då det inte var lika bra kvalité från tredjepartstillverkarna?Dykhjelm skrev:
Anders.
Du pratar om kvalitet lite lättvindigt.
Det är väldigt många egenskaper hos ett objektiv som måste vägas in i kvalitet:
Skärpa (i mitten och kanter och vid alla bländare)
Mekanisk kvalitet
Kromatisk abberation
Kudd och tunnformighet
Bokhé
Strömförbrukning (om objektivet har inbyggd fokusmotor och/eller vibrationsreducering)
Har säkert glömt en massa
Om ett piratobjektiv skall vara lika bra som originalet kommer det troligen att kosta mer. För att kunna konkurrera med ett lägre pris så gör man säkert avkall på vissa egenskaper som märkestillverkarna inte vill göra.
Och dessutom så vill jag att mina objektiv skall vara tillverkade för min kamera. Det är inte piratoptiken. Den är tillverka för Nikon, Canon och Minolta och sedan anpassad till ex v Nikon.
Hur vet jag att anpassningen verkligen är optimal för min kamera?
Original känns tryggare, även om den kvaliteten också borde vara bättre.
Självklart håller jag med om att det är relativt. Men nog läggs det en och annan tusenlapp extra för bara märkesnamnet i många fall. Dock finns det ju undantag, såsom Nikon 18-70 (om man får tro andra; själv har jag dåliga erfarenheter av det).Anders Östberg skrev:
"Allting är relativt" som det heter...
Vad en produkt är värd är högst personligt, när du säger "överprissatta" och att de inte "motsvarar vad man betalar för" så har du vägt in dina personliga åsikter och bestämt vilka kriterier som är viktiga för dig. Att någon annan köper produkten betyder att det var värt precis så mycket (eller kanske t.o.m mer) för den personen. Att det finns andra egenskaper (t.om. sånt som inte har med foto att göra egentligen, typ status) än dom du värdesätter är ju en annan sak.
Jag fattar verkligen inte hur du kan tro att det skulle vara negativt. Snarare tvärtom! Om tredjepartstillverkarna sätter press på de stora märkena så blir deras objektiv sannolikt både bättre och billigare, eftersom de tvingas konkurrera. De finaste objektiven kommer fortfarande att vara dyra och högkvalitativa, då tredjepartstillverkarna ändå inte verkar vilja slå sig in på den delen av marknaden. Och det glapp som finns mellan ruttna kitzoomar och motsvarande L-objektiv fylls av de andra tillverkarna. Utmärkt! Vi kunder blir de största vinnarna. Se bara på prisutvecklingen av dSLR:er. Tror du att den sett likadan ut om inte tillverkarna satt press på varandra? Knappast.Dykhjelm skrev:
Makten!
Jag kastar inte skit. Jag tycker bara att man skall kalla saker och ting för vad det är.
Att jag sedan tycker att dessa leverantörer har en osund affärsidé, är en annan sak.
Vad jag bl a är rädd för, är att dessa xxxx-leverantörer, kommer att få märkestillverkarna att sänka pris (och kvalitet) för att möta konkurransen. Det vinner vi kunder inte på. Kvaliteten måste upp även hos märkestillverkarna.
Som sagt så är detta mycket en myt. Har säkert funnits mycket skräp från en massa pirattillverkare under årens lopp men de mindre seriösa tillverkarna har ju rensats bort.Anddje skrev:
Har du dåliga erfarenheter från tiden då det inte var lika bra kvalité från tredjepartstillverkarna?