Annons

Piratobjektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dykhjelm skrev:
Men i själva verket så parasiterar dom på märkestillverkarna. Så varför inte kalla det för vad det är: parasittillverkare.
Det var det dummaste jag hört på länge. Det kallas konkurrens, har du hört talas om det? Om t ex Canon och Nikon bara tillverkar apdyra objektiv så får de väl skylla sig själva om andra tillverkare tar över rollen som leverantörer av mer konsumentmässig optik. Och det är ju så det funkar. Finns det ljusstarka och skarpa originalvidvinklar till Canons fullformatsdigitalare? Nej. Är då Sigma en "parasit" som tillverkar sina fina 20,24,28/1,8? Eller är Tamron en parasit som kan leverera en trevlig normalzoom både till FF och APS-format för mindre än halva priset mot Canons och Nikons originaloptik, med minst lika bra optiska prestanda?
 
Dykhjelm skrev:
Men i själva verket så parasiterar dom på märkestillverkarna. Så varför inte kalla det för vad det är: parasittillverkare.

Med det resonemanget är tex fälgtillverkare parasiter iom att dom inte är märkesbundna!!!
Tacksamt nog kommer denna konkurens bara oss köpare tillgodo.

Tänk efter lite va!
 
Problemet med "pirat"-benämningen är att den i andra sammanhang som sagt ofta används för tillverkare som KOPIERAR ett orignal vilket ju faktiskt inte är lagligt, därav "pirat" (pirater var ju som bekant inte direkt laglydiga). Företag som själva utvecklar sina produkter kan däfrö knappast kallas "pirattillverkare".

Tredjepartstillverkare är nog ett bättre ord, men personligen undrar jag varför man inte bara kan prata om respektive märke? Sigma, Tamron och Tokina gör ju grejer som står sig mycket bra (och i många fall är bättre) i konkurrens med Canon och Nikons produkter i de fall produkterna går att jämföra direkt.
Ser man ex. till Sigmas objektiv så kostar de ju numera i många fall rätt rejält med pengar så det är ju inte så att de enbart konkurrerar med priset längre.
 
Det underliga med att kalla objektiven för piratobjektiv är inte bara, att de faktiskt inte är några exakta kopior av Canons eller Nikon objektiv, utan att de i många fall inte har någon motsvarighet överhuvudtaget med t.ex. Canons objektiv. Ta Sigmans 17-70 macro, t.ex. eller Sigmans 50-500. Att kalla dem för pirattillverkare är som att kalla Volvo för pirat och Ford (eller vilka som var först eller störst) för orginal. Är förresten alla tillbehör av skiftande märke till en pryl som t.ex. en TV pirattillbehör?

En piratpryl har alltid för mig (precis som för Tobias ovan) varit en ren stöld av patent på det sättet att man har skapat en exakt kopia av en annan produkt. T.ex. ifall Sigma kommit över ritningarna till ett Canon objektiv, gjort det exakt likvärdigt på alla sätt, men ändrat namnet till Sigma.
 
Problemet är ju som flera skriver att pirat idag har en dålig klang & att vi "gamlingar" är så inkörda i begreppet så att vi inte reagerar på det.

Självfallet så ska vi kalla märkena vid dess riktiga namn men när man ska skilja på kameratillverkarnas egna objektiv (originalobjektiv) & piratobjektiv så måste vi ju ha en benämning på dem.

Om jag exempelvis vill påtala att det finns annat än original som är bra så skriver jag ju typ "bortsett från originaloptik så finns även många fina piratobjektiv". Att skriva "bortsett från originaloptik så finns även Sigma, Tokina, Tamron, Cosina m.m" blir ju alltför omständigt samt även förvirrande. Ett samlingsnamn måste ju användas ibland för att slippa räkna upp alla märken.

//Larsa
 
"bortsett från originaloptik från Canon så finns även många fina objektiv från andra tillverkare"
 
annayu skrev:
"bortsett från originaloptik från Canon så finns även många fina objektiv från andra tillverkare"
Som Nikon, Olympus, Pentax & Sony, synd att dom inte passar Canon bara:)

Jorå, nog kan man skriva så men ofta så vill man ta till ett samlingsnamn för att undvika missförstånd...

//Larsa
 
Tycker nog begreppet Piratobjektiv är bra. Får inte någon bismak i munnen alls förknippar det direkt med tredjepartsobjektiv. De som är de riktiga piraterna är orginaltillverkarna som inte har kunnat enas som en standard vad gäller objektivfattning. Det om något hade pressat priser, ökat konkurensen och dragit utvecklingen framåt betydligt snabbare till oss användares fördel.
 
Fristående tillverkare kanske, annars brukar jag nog använda tredjepartstillverkare.

Pirat är fel tycker jag, det skulle betyda att de tillverkar en exakt kopia av tillverkarens egen produkt, kanske t.o.m. i samma fabrik men med olika logon.
 
Dykhjelm skrev:
Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Parasit#Se_.C3.A4ven
De s k pirattillverkarna uppfyller detta, sedan spelar varken kvalitet eller pris någon roll.
Det spelar inte heller någon roll om detta är bra eller dåligt för oss konsumenter, faktum kvarstår.

Nej det gör det inte, för man kan lika gärna dra slutsatsen att dom lever i symbios.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Symbios
Jag är ÖVERTYGAD om att både tredjepartstillverkare och orginaltillverkare tjänar på varandras existens. Ju större utbud, desto fler kunder kommer ansluta till systemet.
Och på det stora hela så tjänar hela fotobranschen på att så många produkter som möjligt når marknaden.
 
jeskata skrev:
Fristående tillverkare kanske, annars brukar jag nog använda tredjepartstillverkare.

Pirat är fel tycker jag, det skulle betyda att de tillverkar en exakt kopia av tillverkarens egen produkt, kanske t.o.m. i samma fabrik men med olika logon.
Håller helt med i vad du säger.

En allmän fundering;
Om Canon skulle släppa sin L-optik med Nikonfattning, då är ju Canon helt plötsligt Pirattillverkare, eller!?

/Ove
 
Anddje skrev:
Tamron/Sony gör det, och Tokina/Pentax :)
I det fallet är det väl t.o.m. så att Tamron och Tokina utvecklar optiken, Sony och Pentax brandar dem bara med sitt varumärke. Så det är Sony och Pentax som är "pirater".
 
Jag tror faktiskt inte att Canon och andra tillverkare ser tredjepartstillverkare som parasiter, tvärtom vet dom mycket väl att ett stort utbud av kringprodukter och alternativ gör att dom själva säljer bättre också.
 
I programvaruvärlden är det väl snarare Microsoft som anses vara den stora piraten? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.