Annons

Piratobjektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Detta ord, piratobjektiv, uppfanns av fotopressen nån gång på 70-talet & har för oss som var med blivit ett begrepp. Vi vet alla att dessa tillverkare typ Sigma, Tamron, Tokina, Cosina, m.m. i sina bästa stunder har byggt objektiv som optiskt sett är fantastiskt bra!

När jag då i forumtrådar skrivit "piratobjektiv" så blir jag ofta påhoppad, vaddå pirat! Många tycker att benämningen som jag alltid använt har en dålig klang, kanske inte så konstigt i dessa piratkopieringstider...

Jaha, vad ska man då kalla dem. Jo, tredjeparttillverkarna, smidigt;-)

Jag skriver idag typ så för att inte få dessa negativa kommentarer med medföljande diskussioner & förklaringar som då ofta fyller tråden.

Finns det ett enklare namn man kan använda? Kan vi komma på ett kort enkelt namn som även en novis förstår? "Tredjepartstillverkarnas objektiv" är ju en benämning som är så förbaskat osmidig så att jag snart slutar att rekommendera dem!:)

//Larsa
 
.Z. skrev:
Finns det ett enklare namn man kan använda? Kan vi komma på ett kort enkelt namn som även en novis förstår?
Räcker det inte med att kalla dem för objektiv? :eek:) Annars kan man ju säga originalobjektiv om man känner för det.
 
Nja, ofta så vill man ju klumpa ihop dem, alltså hitta ett ord för pirattillverkarna.

T.ex. så kanske man säger, "jag rekommenderar dig att även kika på pirattillverkarnas utbud som har mycket att erbjuda". Då kan man ju inte räkna upp alla pirattillverkare... Det är ju så att det hos dessa tillverkare finns växlande kvalite (gör det i & för sig även bland originaloptik också) & därför så får man ju plocka det bästa av de olika tillverkarna, att bara rekommendera en blir ju då fel.

//Larsa
 
Jag tycker det är en bra service av Sigma som tillverkar originaltillbehör som optik och blixtar till sina kameror att även erbjuda tillbehören så att de fungerar på andra kameramärken. Tänk om de övriga kameratillverkarna kan göra det.


Minns att Kodak tiillverkade piratkameror som passade till optik och tillbehör från Canon respektive Nikon.
 
Tredjepartsobjektiv är inte så långt.... Jag kan skriva det tio gånger på ingen tid alls!

Tredjepartsobjektiv. Tredjepartsobjektiv. Tredjepartsobjektiv. Tredjepartsobjektiv. Tredjepartsobjektiv. Tredjepartsobjektiv. Tredjepartsobjektiv. Tredjepartsobjektiv. Tredjepartsobjektiv. Tredjepartsobjektiv.

Jag håller med om att man kan kalla dem för sina rätta namn. Det finns inte heller något namn för "de två stora", Canon och Nikon, om man nu skulle vilja klumpa ihop dem. Det känns lite orättvist att klumpa ihop en originaltillverkare som Sigma, (Tamron och Tokina också för den delen) med diverse obskyra plastmärken från både öst och väst som inte gör någon glad.

Förr var original = skärpa och kvalitet och pirat = oskarpt och bräckligt. Så är det inte längre, utan både originaltillverkarna och tredjepartstillverkarna (jag skrev det igen!) har en billig och en dyr serie och man kan inte längre vara säker på kvalitet bara för att man köper original.

/Pontus
 
Kan man inte bara fortsätta kalla det för pirat? Jag har själv ett piratobjektiv (Sigma) och kör gärna med piratpatroner till skrivaren. För att inte nämna alla piratdelar som sitter i min bil. Och eftersom datorn är en märkesdator så sitter det en massa piratdelar i den också nu. Jag tycker inte alls ordet pirat har en dålig klang, oftast är det ju bara positivt....en likvärdig grej till ett lägre pris.
 
Anddje skrev:
Alla piratobjektiv är ju inte budgetobjektiv...

Jag ser inget fel i Piratobjektiv, det är ju piratkopior på bajonetterna och all teknik är reverse-engineered.
Nej, men det är rätt få undantag, såsom Zeiss. Dessa kallas ju sällan för piratobjektiv heller. Över huvud taget tycker jag att det är löjligt att kalla det piratobjektiv. Piratdelar är för mig något som utger sig för att vara nåt det inte är, till exempel rena kopior av erkända produkter med falsk logga, såsom Rolexkopior.
 
Pongu skrev:
Jag håller med om att man kan kalla dem för sina rätta namn. Det finns inte heller något namn för "de två stora", Canon och Nikon, om man nu skulle vilja klumpa ihop dem.
/Pontus
Om någon frågar efter optik till Canon så rekomenderas ju Canonoptik eller piratoptik, att klumpa in nikon där är ju onödigt. & nog finns det ett samlingsnamn för kameratillverkarnas optik, originalobjektiv.

Jag rekommenderar självfallet ofta specifika pirater vid namn men man säger ju originaloptik om kameratillverkarnas objektiv så nog bör piraterna ha en egen klumpbenämning också.

För övrigt så skriver jag långsamt, tredjepartstillverkare. Huga, inte bara krångligt att skriva utan även bökigt att säga.

Jag vill också skriva pirat men har lagt ned det då trådarna då ofta fylls med frågor om varför man använder en sådan nedvärderande benämning, ungefär som att det skulle vara sämre tror då många. Dom som tycker så är väl inte lika inkörda med benämningen som en annan, har faktiskt aldrig sagt annat!

//Larsa
 
Makten skrev:
Över huvud taget tycker jag att det är löjligt att kalla det piratobjektiv. Piratdelar är för mig något som utger sig för att vara nåt det inte är, till exempel rena kopior av erkända produkter med falsk logga, såsom Rolexkopior.
Löjligt eller ej men det är som jag säger.

Fototidningar uppfann denna benämning på 70-talet & då inte p.g.a. att nedvärdera, ok att piratoptik då inte höll samma klass som idag men det var faktiskt så att det var piraterna som fick gemene man att börja inhandla zoomar. För övrigt så fanns en del mycket bra fast piratoptik så så dåligt var det inte, ska tillägga att jag refererar till slutet av 70-talet. Hur det var innan får ni som började lite tidigare än mig berätta, då körde jag nämligen Ricoh kompakt...

Piratdelar för dig är något som är sämre. Detta stämmer ju i de fall du nämner men inom bilreservdelsbranchen så finns ju många bra piratdelar & jag & de i min ålder kallar dem fortfarande för piratdelar. Det kanske är fel benämning men ordet är så inkört så att jag inte ser nåt fel i det.

Jag förstår dock att många reagerar på ordet, därav denna tråd.

//Larsa
 
Dags för ännu en gubbe här, på det glada 70-talet var det vanligast med ganska medioker kvalitet på tredjepartstillverkarnas optik.
Då passa epitetet "pirat" bra, även om t ex mitt Tokina 400 f:5,6 med Pentaxgänga var utmärkt.
Men någon minns kanske Sun? Deras optik var inte så värst, men sålde massor p g a lågt pris (relativt).
Flera andra optiktillverkare från den tiden förtjänade piratstämpeln.
Det gällde förresten även en del kamerahustillverkare oxå. PK-fattningen var populär att använda (med licens från Pentax ibland).

Idag tycker jag det är helt OK att kalla alla som tillverkar optik till andra fattningar än den egna för pirattillverkare, det gör livet lite enklare för oss gamlingar.
 
Men i själva verket så parasiterar dom på märkestillverkarna. Så varför inte kalla det för vad det är: parasittillverkare.
 
Dykhjelm skrev:
Men i själva verket så parasiterar dom på märkestillverkarna. Så varför inte kalla det för vad det är: parasittillverkare.

Om man nödvändigtvis vill ha en negativ benämning på dem så, okdå. Saken är ju dock att en del av dessa parasiter tillverkar objektiv som är lika bra eller bättre än originaltillverkarens motsvarande glugg - är det då verkligen en parasit?
 
Pirat

När det gäller bildelar som kallas pirat, så har jag stått och gjord bromsskivor och packat en tredjedel i blå paket, en och en, dom andre 2/3 i bruna, två och två.
Då är de blåa originaldelar och dom bruna pirat.....
Det säger ju sig själv att det inte finns annan skillnad än prisen.

Att kalla pirattillverkarna av objektiv för parasittillverkare är lite en förenkling tycker jag.
Tror dom stora säljer långt flera kameror när användarna faktisk kan köpa objektiv utan att dom kostar en herrgård.

Oftast säljs ju kamerorna(Canon i alla fall) i paket med t.ex sigmas objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.