ANNONS
Annons

pirat objektiv till konica

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare inom foto som är sugen på att inhandla ett fast teleobjektiv mellan 300-400 mm till mitt konica hus. Jag har upptäckt att det finns en massa objektivtillverkare förrutom konica som exempelvis sigma, soligor,tokina,tamron, panagor expert etc . Min fråga till er är vilka som man skall se upp för och vilka som är bra? Förmodligen är orginalet bäst men dessa kostar även därefter.

PIRAT OBJEKTIV??

Har pirater börjat tillverka objektiv?
Om du menar tredje partstillverkar så är dom bättre ibland än orginalen, Sigma och övriga har bredare utbud än Canon o de andra som gör kameror
och KM har nu upphört att göra både kameror och objektiv så du har inte mycket att välja på.

mighty mattis skrev:
Jag är en nybörjare inom foto som är sugen på att inhandla ett fast teleobjektiv mellan 300-400 mm till mitt konica hus. Jag har upptäckt att det finns en massa objektivtillverkare förrutom konica som exempelvis sigma, soligor,tokina,tamron, panagor expert etc . Min fråga till er är vilka som man skall se upp för och vilka som är bra? Förmodligen är orginalet bäst men dessa kostar även därefter.
Är det ett äldre Konica kamerahus du har eller har du en Konica Minolta systemdigitalare?

Om det är en Konica Minolta du har så finns det en del pirater som är riktigt bra, är dock lite dåligt bevandlad i fasta telen men du kan kolla in på www.cyberphoto.se & kolla vad som finns.

Ang. benämningen piratobjektiv så verkar mpånga yngre fotografer tro att man menar något negativt med det. För oss som var med när fototidningarna i slutet av 70-talet uppfann den benämningen så känns den fullständigt normal.

Tredjepartstillverkare, jobbigt ord som jag dock börjat använda då så många idag reagerar negativt på pirattillverkare. Dags för ett bättre ord kanske?

Minns en test på piratobjektiv i en gammal foto eller aktuell fotografi där omslaget pryddes av en pirat med svart lapp för ögat:)

//Larsa

Re: PIRAT OBJEKTIV??

JONNY CU skrev:
Har pirater börjat tillverka objektiv?
Om du menar tredje partstillverkar så är dom bättre ibland än orginalen, Sigma och övriga har bredare utbud än Canon o de andra som gör kameror
och KM har nu upphört att göra både kameror och objektiv så du har inte mycket att välja på.
Sigma gör också kameror, och KM's objekivtillverkning kommer starta upp igen nu i sommar, men det kommer stå sony på dom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar