Annons

Pinsamt om nya Sony a100 vs EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
SONY är ju väldigt stora. Även om dom har sina resurser spridda på flera fält så kan jag just konstatera att dom har ca 150 000 anstälda medan Nikon har kring 14 000. Dom har förmodigen väldigt stora resurser att sätta in... Och så har dom egen tillverkning av sensorer. Dom kan säkert bygga bra kameror med det utgångsläget...
Jag tror inte det är så svårt att få folk att byta märke heller. Man får ju alltid höra att alla fotografer är gifta med sitt kameramärke men såfort nikon släppte d200 så svämmade hela forumet över av switchers...
Nikon som köper sensorer av sony hamnar plösligt i ett väldigt jobbigt beroende.

Johan Carlström skrev:
SONY är ju väldigt stora. Även om dom har sina resurser spridda på flera fält så kan jag just konstatera att dom har ca 150 000 anstälda medan Nikon har kring 14 000. Dom har förmodigen väldigt stora resurser att sätta in... Och så har dom egen tillverkning av sensorer. Dom kan säkert bygga bra kameror med det utgångsläget...
Jag tror inte det är så svårt att få folk att byta märke heller. Man får ju alltid höra att alla fotografer är gifta med sitt kameramärke men såfort nikon släppte d200 så svämmade hela forumet över av switchers...
Nikon som köper sensorer av sony hamnar plösligt i ett väldigt jobbigt beroende.

Ta det med en nypa salt.Angående de som byter ett helt system
Mikael

Omar skrev:
Hej

Vem tillverkade LBCAST sensorer till Nikon?

Var Nikon involverad i designen av tex D2X sensorn som tillverkades av Sony.

Många hoppas på en LBCAST sensor, varför då? går det inte lika bra med Sonys?
Ska se om jag kan hitta något mer matnyttigt senare. Har inte tid just nu. Allt jag kan hitta är att de outsourcat production, men inte till vem, även om det går mycket rykten om att det är till Sony vars sensorer suttit i en del andra Nikon-kameror.

Bör dock nämnas att det som outsourcas i LBCAST är produktionen av kislet, resterande del med mikrolinser och integrering görs av Nikon själva.

macrobild skrev:
Ta det med en nypa salt.Angående de som byter ett helt system
Mikael

Det finns ju en tröskel. Tittade just på Cyberphoto och kunde konstatera att Sony har satt väldigt höga priser på en del av sin objektiv. Klart dyrare i en del fall än motsvarande Canon-objektiv vad jag kan se. Jag tror att en högprislinje på objektiv initialt kan skrämma bort en del pris/prestandamedvetna förstagångsköpare om Sony inte ser upp. Nu har man forfarande ett mycket smalare system än konkurrenterna och då måste man få sälja annat än ett kit-zoom med huset. Även om AS är ett väldigt starkt försäljningsargument så måste man ha mer än så att komma med. Sony säjer sig ju inte just nu konkurrera med Canon utan det är Olympus och Nikon man siktar på. Så det är kanske ingen tillfällighet att just Nikon haft bråttom med att kontra med en ny vass konsumentmodell i sin D80 för de har nog haft krismöten i sommar när de fattat att Sony faktiskt är ute efter just dem..

En annan sak som är slående är vilket litet steg det ofta blivit mellan de billigaste konsument DSLR:erna och de i dyrare segment. Kollar man på KM så var det ju inte stor skillnad på prestanda mellan en 7D och en 5D när den kom. Men 7D var vid det tillfället betydligt dyrare. KM 5D har t.o.m en del funktioner som saknas i 7D! På samma sätt så kommer de som köper Nikon D80 att få väldigt mycket av det som finns i den dyrare D200. Man får betala ganska mycket på marginalen för ganska lite numera oavsett leverantör om man väljer att köpa de dyrare modellerna.

Ofta är det inte mycket mer än snabbare seriebildstagning som diffar och ett mer robustare och mer ergonomiskt utförande i bästa fall. När den nya generationen kamerorna nu släpps så känns de gamla konsumentmodellerna ganska ordentligt frånåkta. Detta kommer att leda till besvärande prissättningsproblem för leverantörer som fortfaranade ligger kvar med äldre modeller och en massa möjligheter för konsumenterna.

Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Det finns ju en tröskel. Tittade just på Cyberphoto och kunde konstatera att Sony har satt väldigt höga priser på en del av sin objektiv.
Vi får väl se vad de hamnar på när de finns tillgängliga, "street prices" brukar ju skilja sig från listpriser.

Även om AS är ett väldigt starkt försäljningsargument så måste man ha mer än så att komma med.
Tillsammans med deras matchning av konkurrenternas övriga features räckte det för att få mig att byta från Nikon...

Bildstabilisering i huset har potential att bli ett genialiskt vapen för att sno marknadsandel för det bygger på en "svaghet i marknadsledarnas styrka". Till skillnad från t.ex. Pentax litenhetsprofilering som Canon snabbt och smärtfritt kunde kopiera genom att introducera 350D så måste marknadsledarna offra väldigt mycket för att kopiera stabilisering i huset (de måste offra hela marknaden för IS/VR i objektiven). Troligen kommer de därför inte göra det förrän de blöder marknadsandel och blir tvingade, dvs då det är för sent. Typexemplet på ett företag som växt till en världskonkurrent genom att hitta en svaghet i marknadsledarens styrka är Burger King som insåg att McDonalds enorma utbredning gjorde dem ovilliga att byta ut all sin stekutrustning för att kunna erbjuda grillade burgare.

Andra försvaret mot marknadsandelstjuvar är att förminska eller ignorera deras unika fördelar (t.ex. genom att hävda att VR/IS i objektiven är mycket bättre än i huset), men även detta blir svårare för marknadsledarna nu när två företag erbjuder, konkurrerar om och marknadsför bildstabilisering i huset.

wsaar skrev:
Vi får väl se vad de hamnar på när de finns tillgängliga, "street prices" brukar ju skilja sig från listpriser.

Tillsammans med deras matchning av konkurrenternas övriga features räckte det för att få mig att byta från Nikon...

Bildstabilisering i huset har potential att bli ett genialiskt vapen för att sno marknadsandel för det bygger på en "svaghet i marknadsledarnas styrka". Till skillnad från t.ex. Pentax litenhetsprofilering som Canon snabbt och smärtfritt kunde kopiera genom att introducera 350D så måste marknadsledarna offra väldigt mycket för att kopiera stabilisering i huset (de måste offra hela marknaden för IS/VR i objektiven). Troligen kommer de därför inte göra det förrän de blöder marknadsandel och blir tvingade, dvs då det är för sent. Typexemplet på ett företag som växt till en världskonkurrent genom att hitta en svaghet i marknadsledarens styrka är Burger King som insåg att McDonalds enorma utbredning gjorde dem ovilliga att byta ut all sin stekutrustning för att kunna erbjuda grillade burgare.

Andra försvaret mot marknadsandelstjuvar är att förminska eller ignorera deras unika fördelar (t.ex. genom att hävda att VR/IS i objektiven är mycket bättre än i huset), men även detta blir svårare för marknadsledarna nu när två företag erbjuder, konkurrerar om och marknadsför bildstabilisering i huset.

En del av Sonys nya objektiv har de redan i lager men det är oftast de som ingår i det billigaste segmentet av sortimentet ännu.

Jag kan bara hålla med i ditt resonemang kring AS men det finns många som väljer Canon just bara för att de är störst och har produkter i alla segment av DSLR-marknaden - eller Nikon av en massa andra skäl också.

Jag köpte min KM 7D i stor utsträckning just för att den hade AS och att jag tyckte ergonomin var bättre i 7D än vad konkurrenterna lyckats åstadkomma vid den tidpunkten. Jag är fullständigt övertygad om att bildstabilisering i kamerahuset kommer att vara ett formidabelt starkt försäljningsargument nu när tekniken kommer i en andra och förbättrad generation kameror från inte bara en leverantör utan flera.

Jag är helt övertygad om att både Canons och Nikons marknads- och säljfolk sliter sina testar för att hantera det faktum att de egentligen inte har något motsvarande att erbjuda med den väg de valt. Bildstabilisering är i deras värld high end och onödigt dyra objektiv (där man betalar för samma system om och om igen istället för en gång för alla). I KM:s, Sony:s och Pentax världar är bilden betydligt enklare. AS appliceras i alla hus och inte bara i high end modellerna (om det nu finns några såna).

Jag skulle inte bli förvånad om det är ett rent paradigmskifte som vi just nu bevittnar. De som inte har investerat alltför hårt i ett annat teknikspår som de har svårt att överge av både prestige och kostnadsskäl ser ju ut att välja att lägga stabiliseringen i huset. Att AS sen blivit ännu vassare i sin andra generation gör ju dessutom att IS påstådda fördelar vid längre brännvidder (sanna eller osanna) kanske visar sig vara mest akademiska.

Ska bli intressant att se vad Canon och Nikon kommer att göra om det visar sig att de snabbt tappar stora marknadsandelar till de som har bildstabilisering i huset. Inga företag växer till himlen hur stora de än är just nu. Alla måste utveckla sig och/eller anpassa sig för att inte gå under. Mekaniska kassapparater och räknemaskiner blev omoderna över en natt en gång i tiden precis som mekaniska armbandsur. Det kan faktiskt hända IS/VR också då dessa tekniker i en jämförelse riskerar att framstå som inflexibla och onödigt kostsamma.

Det är ju faktiskt så att det heller inte nödvändigtvis är den "bästa tekniken" som "vinner". Oftast är det viktigare att vara "good enough" prestanda mässigt till ett pris som kan accepteras av en massmarknad.

wsaar skrev:

Det kommer inte att bli lättare nu:

Saxat ur Nyhetsbrevet Nytt om IT 17/8 (idag)

Citat:
"54 journalister och redaktörer från 18 audio-, mobilelektronik-, video-, och fotomagasin som årligen utser vinnarna av EISA (European Imaging and Sound Association) Awards. Hänsyn tas till faktorer såsom teknikhöjd, funktioner, ergonomi, design och prisvänlighet. Sony tog hem fem pris, bland dem bästa systemkamera för konsumenter (Alpha 100)"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar