Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinsamt om nya Sony a100 vs EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Nyss fick jag se en artikel som berättar om en metod att fixa fokus i efterhand också
Apropå LCD-sökartråden eller? Typ "kan man fixa fokus efteråt behövs ingen sökare" eller? :)
HDFS) (KGS skrev:
Edit: Idag säger väl ingen emot att vi kommer att få systemkamerapaket för 2995 osv heller!? och att man inte längre nämner digital i samband med kamera är väl snart lika självklart som att inte berätta att man köpt (färg) TV!? det är de analoga som är annorlunda nu...
Nä i de trådarna brukar jag bokmärka dina antagonisters inlägg istället. Med rubriker i stil med "Sensor och elektronik kommer alltid att kosta mer än filmtransportmekanik!".

Men dina spådomar har alltid varit roligast att bokmärka, för du är rakryggad genom att ge så kompletta beskrivningar att du täpper igen dina reträttvägar :)

ha, ha, jag tror fortfarande på att EVF tar över, givetvis, i en utvecklad form är den överlägsen alla spegeltrick. Jag föredrar min A2-sökare framför de flesta DSLR-sökare. Man ska upp i Canon 5D eller Minolta D7D för att hitta nåt som matchar.

Reträttvägar behövs inte när man har rätt ;-)

HDFS) (KGS skrev:
Man ska upp i Canon 5D eller Minolta D7D för att hitta nåt som matchar.
Ja men om man då är där, ska man då gå bakåt till EVF?

Vem som helst kan väl för fariken förutspå att vi nån gång tittar in i en elektronisk sökare i stället för våra optiska, när var en annan sak...

För övrigt så tycker jag att den bästa evf:en jag sett är förbaskat bra, A2:ans. Den suger dock rejält jämfört med det jag har nu men den är ju elektronisk:)

Nu är jag på hugget KG. Filmning & allt du eftersöker i en digitalkamera är fullständigt ointressant om man är intresserad av bild, det har visat sig sen du började surra om det. Däremot så finns det grejor som du efterlyser som även jag skulle vilja ha, t.e.x. memoinläsning för varje bild. Men det har väl Nikon på D2X va, jim?

//Larsa, som trots allt tror att A100 kan bli KG:S första DSLR, trodde i & för sig att D5D kunde bli det också:)

Senast ändrad:
Anders Östberg skrev:
Nej. Kanske det påverkar pris och funktionalitet på sikt men inte på existerande modeller. Fast vem vet. :)

En viktigare fråga är väl vilket kamerasystem man köper in sig i, jag tror själv inte att Sony är nåt att ha än på ett tag, till en början är det väl mest andras gamla skåpmat de har klistrat sin logga på.

Lite oförskämt att kalla Konica Minolta för gammalt skåpmat tycker jag, de har ju trots allt stått för det mesta när det gäller kamerautveckling genom åren :)

Håkan

.Z. skrev:
tror att A100 kan bli KG:S första DSLR

Nä, det blir det inte. Jag är så nöjd med A2 att jag inte byter den mot nån instegsmodell. Den dag Ani åker ut så kommer det en värsting in och det kan få dröja länge. Förmodligen behåller jag A2 för resor o dylikt, jag klämde nyss på en Canon 5D med bra optik och det är inget jag skulle vilja bära med mej hela dagar i 25 graders värme på en resa.

En sån kamera skulle få stanna hemma betydligt oftare än Ani (som då o då hamnar på avbytarbänken till Elims fördel), även om den (givetvis) presterar lite bättre bilder (om den är med). Då skulle jag helt plötsligt få lita till Noi, o hon ger inga vidare bilder, jag lovar.

Förutom EVF så är det en mänsklig rättighet att kunna nyttja en fullt vrid o vinklingsbar LCD-skärm som sökare också. Filma gör jag mycket sällan, men jag gillar att ha möjligheten...

Följande fem företag tillverkar så vitt jag vet egna sensorer:
Canon
Kodak
Panasonic (moderbolag Matsushita)
Samsung
Sony

Färre tillverkare av sensorer lär finnas kvar om tio år. Hur är det då med kameramärken.
Bland proffsen är det inte omöjligt att både Canon och Nikon finns kvar. I Nikons fall troligen som ett varumärke ägt av någon annan.
Canon kommer säkert att vara en tillverkare att räkna med om tio år precis som Samsung och Sony. Beroende på hur 4/3 systemet klarar konkurrensen får vi inte glömma Panasonic även om en del återstår att bevisa för det formatet. Vad som händer med Kodak återstår att se.

Vad är det som säger att inte Samsung dominerar om tio år? Man är mycket duktiga på tillverkning av långa serier inom andra teknikområden.

Det kommer att hända en hel del under tio år. Alla som är med på tåget idag kommer inte att finnas kvar som fristående tillverkare.

Canon har visat att man är duktiga på att tillverka till konkurrenskraftiga priser. Konkurrensen kommer att bli tuffare när det gäller amatörmodeller men vad talar för att proffsen lämnat Canon om tio år?

Canon
Kodak
Samsung
Sony

Och Fujifilm med Super CCD HR & Super CCD SR

Joi skrev:
Canon
Kodak
Samsung
Sony

Och Fujifilm med Super CCD HR & Super CCD SR

Dalsa och Foveon

Plus att det finns ett antal tillverkare av cmos i Asien och Kina. Besök Photokina,korridorerna är fulla av cmos tillverkande småföretag.
Mikael

Får det lov att vara en Practica 6 milj pixlar kamera.
Den som var med på 70talet kommer att Practica SLR var stora i Sverige.

Bilagor

• praktika1.jpg
    praktika1.jpg
    15.5 KB · Visningar: 344
Senast ändrad:
Eller en Aryca. Kameran går att få med flera barnvänliga motiv.

Bilagor

• praktika2.jpg
    praktika2.jpg
    15.7 KB · Visningar: 343
Senast ändrad:
Eller varför inte en liten.
Kameravärlden ser alltså inte ut som den gör i en Svensk fotoaffär.
Mikael

Bilagor

• liten01.jpg
    liten01.jpg
    14.2 KB · Visningar: 341
macrobild skrev:
Kameravärlden ser alltså inte ut som den gör i en Svensk fotoaffär.
Mikael
Nä verkligen inte, jag har bara varit där en gång (2002) & det var en mycket omtumlande upplevelse, allra mest där alla dessa asiatiska småtillverkare höll till. Det mest faschinerande var dock dessa som i en låst monter presenterade sina ibland tändsticksasksmå 8-megapixlare (2002!), om man fick plocka ut & testa dem, nääh (rörde sig om dummies som inte fungerade). Kul vare i alla fall & jag hoppas kunna åka ned i år men tror tyvärr inte att jag löser det... Jag upplevde enbart Kodaks monter ungefär i samma format som hela mässan i Jönköping, stort var det!

//Larsa

Senast ändrad:
Kodaks monter är många gånger större än mässan i Jönköping.
Vi var på pressvisningen för att se Minoltas nya kamera, här Bertil och till vänster Anders från Ljud&Bild. Snart är det Photokina igen (september) och kameran är borta.
Så j... fort går det i kameravärlden
Mikael

Bilagor

• begraven.jpg
    begraven.jpg
    20.3 KB · Visningar: 336
macrobild skrev:
Kodaks monter är många gånger större än mässan i Jönköping.
Är den fortfarande lika stor? När jag var där så märktes det att Kodak & Agfa spände musklerna mot varandra men tiderna har väl förändrats, mest då för Agfa förstås...

//Larsa

På senaste Photokina var deras montrar lika stora som förr.Dvs Fuji,Agfa och Kodak har gigantiska områden.Stora som en fotbollsplaner. I år blir det annorlunda. Jag vill visa den "läckraste kameran", Mobiltelefon med tele att montera på.
Sover ni Ericson, detta var för två år sedan

Bilagor

• mobiltel.jpg
    mobiltel.jpg
    23.7 KB · Visningar: 333
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Får det lov att vara en Practica 6 milj pixlar kamera.
Den som var med på 70talet kommer att Practica SLR var stora i Sverige.

Japp jag har haft en och kan inte säga att jag saknar den speciellt ;)

Inte mycket man känner igen från den där dock :)

Trodde inte dom fanns överhuvudtaget längre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar