Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinsamt om nya Sony a100 vs EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Kameratillverkningen en liten "hobbydel" i Canon koncernen.
Mikael
Aj aj, det var den för KM också & vi vet ju vad dom gjorde när dom blev less:) KM var för sena med DSLR men D5D sålde som vi vet oerhört bra från det den kom till beskedet om försäljningen kom, då rasade den. Den var ju i sverige den mest sålda DSLR:en under några månader vilket i & för sig kanske inte är helt ovanligt för en ny modell men ändå!

macrobild skrev:
Mycket spekulation-lite verkstad. återgår till att redigera bilder.
Jo vi spekulerar bara men det är intressant & jag för min del tror inte att Nikon är så förbaskat säkra, du nämner att dom är stora men vad är Sony då? Nikon är i dagsläget oerhört beroende av Sony vilket inte gör saken lättare för dem.

//Larsa

papi skrev:
Nej det blir nog inga massavhopp från C eller N för att Pentax och Sony lanserar en ny slr men vilket system nya användare väljer är mer öppet och satsar någon tillverkare fel kan det gå snabbt utför.
Nej avhopp är inte problemet. Jag tycker att många tänker kortsiktigt, ok allt ska ju idag ske omgående & saker & ting förändras i racerfart men ändå.

Som sagt några massavhopp förväntar jag mig inte men många verkar glömma att det dagligen tillkommer nya DSLR:användare (ja inte du patrick då du ju antyder det), både nybörjare & återfallssystemkameraanvändare (puh) som haft system för länge sen & nu blir sugen igen. Det är dessa som jag tror att Sony hoppas mest på för att komma igång.

Sen så har vi alla dessa som har en 300/350D, D50/70 eller vad det nu är som bara har kitoptik, känner ett antal såna. När dom ska byta så har det ingen betydelse vad dom väljer då dom ändå inte har nåt system att falla tillbaka på.

Man måste självfallet se lite långsiktigt om dessa förändringar kommer att ske men det långsiktiga idag är ju oerhört mycket kortsiktigare än när jag började fota så det kan gå klart fortare än vad vi tror.

Jag tror för egen del att Sony är en oerhört mäktig koncern idag & egentligen så ser jag hellre ett gäng mindre kameratillverkare som nojsar på & leker lite än 2-3 stora som krigar, men jag vet inte jag. Tror att Nikon sitter i krismöte & Canon funderar på förlorade marknadsandelar just nu:)

Själv så tar jag en bärs & lyssnar på Cläsh! (Clash alltså men det rimmade inte)

//Larsa

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Kom att tänka på en anna sak. Nikon & Canon har ju växlat lite i att vara störst på SLR-försäljning tillsammans då med Minolta som gästspelade som marknadsledare i mitten av 80-talet (på konsumentSLR alltså). Antar att Canons försprång idag är större än det nånsin varit men på den tiden så snackade man inte om sådant.

Idag så kan ett kameraföretag tydligen inte vara litet men välmående, eller kan det det? Exempelvis Olympus hoppas jag kan leva kvar än om dom inte växer eller är det så att dessa företag idag måste sikta på att bli större & större. Jag menar att ett mindre företag kan ju mycket väl vara välmående ändå???

//Larsa

Jag hörde en gång någon säga att "stillestånd är tillbakagång". Jag tror tyvärr att det är så företagsägare resonerar många gånger. I synnerhet om det är ett publikt företag. Utvecklas du inte och blir större och större så är du inte intressant att satsa på. Sedan är det ju så att "mycket vill ha mer". Ju större företag desto mer pengar till ägaren.

Privatägda, icke publika företag kan däremot stå still och må bra.

/Roland

RolandLarsson skrev:
Jag hörde en gång någon säga att "stillestånd är tillbakagång". Jag tror tyvärr att det är så företagsägare resonerar många gånger. I synnerhet om det är ett publikt företag. Utvecklas du inte och blir större och större så är du inte intressant att satsa på. Sedan är det ju så att "mycket vill ha mer". Ju större företag desto mer pengar till ägaren.

Privatägda, icke publika företag kan däremot stå still och må bra.

/Roland
Det är nog som du säger då jag märker det mycket väl på det företag jag jobbar på där vi har enorma expansionsplaner under en 3-årsperiod. Vi ser det positivt men samtidigt lider vi av en ofattbar växtvärk då inget just nu hänger med i allt som händer.

Förmodligen totalt offtopic just nu...

//Larsa

Anders Östberg skrev:
Jo jag tror också att om man måste kriga med pris i första hand då blir det inte så mycket kul utveckling från den tillverkaren, i alla fall inget i högre divisioner, snarare är det början på slutet...

Man hinner ju knappt logga ut innan ni är framme och hackar på Pentax :)

Pentax nya 10 MP-kamera:

Semipro (ersättare till istD) bildstabilisering i huset, utlovat ännu lägre brus, bra sökare, 10 MP-sensor mm. Själv tycker jag det låter som ett av de mest intressanta husen just nu.

Och så lågprisalternativet K100D med 6 MP sensor och bildstabilisering.

Nyframtagen och kommande aps-c optik:

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/44303-3291-11-2.html

papi skrev:
Man hinner ju knappt logga ut innan ni är framme och hackar på Pentax :)
Du får läsa mina inlägg, jag hackar inte:) Jag t.o.m. tror på Pentax & inte då mest p.g.a. de kameror du skriver om utan mer på att jag tror att dom inom en tid presenterar en instegskamera med ungefär samma specar som denna Sony, man brukar ju historiskt sett komma med samma sensor i instegskameran som man presenterade i den större modellen innan.

Sony har gjort rätt genom att presentera en instegs med grymma specar, Pentax har ju som vanligt tagit för lång tid på sig men om dom nu får fingrarna ur & visar upp en instegsmodell som i specar kan konkurrera med de stora till ett bra pris så är dom med, då med Pentax eller samsungs namn på som man tydligen tror ska sälja bättre i Asien.

Även Nikon kommer väl med en instegs 10,2:a men inte med bildstabilisering i huset & knappast med antidust, tror dom hänger ihop i detta fall va?

Vad Canon gör vetegudarna?

//Larsa

Senast ändrad:
För alla nya fotografer som inte är tyngda av traditioner och gammal optik ser framtiden mycket ljus(stark) ut. Jag tror att både Sony o Samsung är större än både Nikon och Canon om tio år, när det gäller försäljning av digitalkameror, alla kategorier.

Hade varit kul om nåt icke-japanskt kunde ge sej in i leken, men vem skulle denna part vara? Jag har en darkhorse, men jag hoppas verkligen att Bill håller sej borta från fotobranschen... kanske Apple kan göra nåt!?

HDFS) (KGS skrev:
Jag tror att både Sony o Samsung är större än både Nikon och Canon om tio år, när det gäller försäljning av digitalkameror, alla kategorier.
Härligt KG! Det var länge sen jag kunde fylla min "Spåmän"-kategori bland fotosidanbokmärkena med en så rakt och tydligt uttryck profetia :)

HDFS) (KGS skrev:
För alla nya fotografer som inte är tyngda av traditioner och gammal optik ser framtiden mycket ljus(stark) ut. Jag tror att både Sony o Samsung är större än både Nikon och Canon om tio år, när det gäller försäljning av digitalkameror, alla kategorier.

Hade varit kul om nåt icke-japanskt kunde ge sej in i leken, men vem skulle denna part vara? Jag har en darkhorse, men jag hoppas verkligen att Bill håller sej borta från fotobranschen... kanske Apple kan göra nåt!?
Ja samsung är ju koreanska & dom kommer nog stort när dom köpt upp Pentax & satsar!

För övrigt så är jag ju lite lugnare än dig ang. Sony.

Som jag länkade.
Om 5 år.
1. Canon
2. Sony
3. Samsung (äger Pentax)
4. Panasonic/Olympus
5. Nikon, tyvärr på fallrepet då proffsen väljer Canon eller Sony i stället.

Om 10 år.
1 Sony.

& dom andra kämpar förgäves, sorry:)

//Larsa

.Z. skrev:
5. Nikon, tyvärr på fallrepet då proffsen väljer Canon eller Sony i stället.
Hoppas du får rätt, då kanske de nischar in sig på sina starkaste sidor istället för att göra allt som alla andra.
.Z. skrev:
Om 10 år.
1 Sony.

& dom andra kämpar förgäves, sorry:)
Japp, och ni står där med era krypterade Memorysticks som bara kan tömmas genom att man köper engångskoder från Sony ;-)

jimh skrev:
Hoppas du får rätt, då kanske de nischar in sig på sina starkaste sidor istället för att göra allt som alla andra.
Ja, jag är ju inte den som hoppas på en eller några få jättar direkt så jag håller nog med dig där...

Problemet verkar ju dock idag vara det att ett företag får inte gå bakåt, då lägger man ned eller gör som KM, säljer till nån som har resurser att satsa på expansion. Det verkar hela tiden måsta expandera, om expansionen avstannar så är det kris... Så är det inom företaget jag jobbar på.

Jag saknar den tid när ett kameraföretag kunde vara litet men välmående.

När det kungjordes att KM skulle lämna över till Sony så fick jag hispan att det du säger skulle inträffa, en utslätning för den stora massan. Det som dock presenterats nu ser ju inte riktigt så ut med lanseringen av CZ-optiken m.m...

//Larsa

jimh skrev:
Japp, och ni står där med era krypterade Memorysticks som bara kan tömmas genom att man köper engångskoder från Sony ;-)
Jamen då din D200 lagt av så är du ju också helt utlämnad till Sonys kamerahus med Nikonfattning:)

HDFS) (KGS skrev:
Leica jobbar ju med Panasonic (som iofs är japanska eller nåt) :)

En kamera från apple skulle vara intressant, jag undrar om den blir i genomskinlig plast eller borstad aluminium...

Tror att om du ska som "nytt" företag slå dig in på kameramarknaden så får du nog försöka hitta någon att jobba med som har hållt på länge (sony-minolta, samsung-pentax), kanske Apple och Hasselblad? :)

jimh skrev:
Härligt KG! Det var länge sen jag kunde fylla min "Spåmän"-kategori bland fotosidanbokmärkena med en så rakt och tydligt uttryck profetia :)

Hoppas du kan hitta mina tidigare också, jag har haft rätt i allt utom min tro på att megapixelracet skulle gå avsevärt fortare än det gjort...

Nyss fick jag se en artikel som berättar om en metod att fixa fokus i efterhand också, dvs fota loss o fokusera om efteråt om du vill...

Snart kommer de där ljusstarka objektiven om inte väger många hekto också...

Edit: Idag säger väl ingen emot att vi kommer att få systemkamerapaket för 2995 osv heller!? och att man inte längre nämner digital i samband med kamera är väl snart lika självklart som att inte berätta att man köpt (färg) TV!? det är de analoga som är annorlunda nu...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar