Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pinsamt om nya Sony a100 vs EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Hej
Nu blir det lite pinsamt, trodde aldrig jag skulle ta upp en sån här fråga.
Tror ni att Canon blir tvungna att anpassa priset på 30D nu när Sony släpper a100?
Och varför frågar jag det?
Har fått lite tillbaka på skatten och är obehagligt sugen på en 30D med 17-55 IS.
Skulle sitta fint med ett schysst paketpris.
Vad tror ni?
Mvh
Pa

Nej. Kanske det påverkar pris och funktionalitet på sikt men inte på existerande modeller. Fast vem vet. :)

En viktigare fråga är väl vilket kamerasystem man köper in sig i, jag tror själv inte att Sony är nåt att ha än på ett tag, till en början är det väl mest andras gamla skåpmat de har klistrat sin logga på.

Hej Anders
Jag skulle kanske sagt att jag redan har en 350D + lite optik så Canon blir det säkert i fortsättningen. Alltså jag tänkte så här att Canon skulle bli lite oroliga rätt snabbt så jag kunde spara lite. Men vi får väl se

Det handlar som sagt mest om systemen men det är klart att för dem som inte har ett system så tror jag att Sonyn kan bli stor, den är ju också en instegsmodell som inte blir så dyr.

Ang. "gammal skåpmat som man klistrat logga på" så stämmer det till viss del. Ni har väl sett de presenterade Carl Zeissobjektiven:) För övrigt så är det Minoltaoptik av hög kvalite samt att man förmodligen även släpper några Sonymärkta Tamronobjektiv (kanske redan gjort?).

Canons optikurval är i en klass för sig men om Sony gör detta på rätt sätt nu så kommer det att räcka till & bli över, har lite svårt för att förstå att alla dessa glada amatörer ska behöva ett sånt oerhört stort system med dyra objektiv när dom förmodligen ändå inte kommer att utnyttja mer än nån procent av det...

Vad som kan, OBS att jag säger kan, ligga A100 i fatet är brusnivån. Vi får invänta riktiga tester & se hur den kan hävda sig där. Av det lilla jag sett hittills så kan den inte hävda sig mot 20D vid högre känsligheter men som sagt, riktiga tester måste till då kvaliten på det som visats är mycket varierande.

Snarare så kommer den ju att konkurrera med 350D, inte med 20D.

//Larsa

.Z. skrev:
...
har lite svårt för att förstå att alla dessa glada amatörer ska behöva ett sånt oerhört stort system med dyra objektiv när dom förmodligen ändå inte kommer att utnyttja mer än nån procent av det...

Måste väl kommentera det eftersom jag är just en sådan glad amatör med alldeles för mycket och dyra prylar. Det är ju ingen skillnad mot andra hobbies, eller andra saker som bilar och båtar t.ex. Varför köper man "för dyra" prylar? Därför att man uppskattar dom av någon anledning och därför att man kan. Du har förmodligen också några finare ägodelar där det finns enklare modeller som skulle göra jobbet tillräckligt bra.:)

Anders Östberg skrev:
Måste väl kommentera det eftersom jag är just en sådan glad amatör med alldeles för mycket och dyra prylar. Det är ju ingen skillnad mot andra hobbies, eller andra saker som bilar och båtar t.ex. Varför köper man "för dyra" prylar? Därför att man uppskattar dom av någon anledning och därför att man kan. Du har förmodligen också några finare ägodelar där det finns enklare modeller som skulle göra jobbet tillräckligt bra.:)
Ser nu att mitt inlägg kan missuppfattas då jag inte menade som du tror. Canons systemutbud är oerhört stort men i princip alla amatörer med Canon kan ändå bara utnyttja en bråkdel av det, de andras systemutbud räcker gott för att tillfredsställa de flesta samt ruinera dem:)
Det var det jag ville ha sagt men det blev lite tokigt i mitt inlägg...

Sen var det en annan sak att det funnits lite glapp i exempelvis det system jag har (KM) men det verkar Sony greja nu...

//Larsa

Aha - då förstår jag. Jag håller med, det finns säkert tillräckligt med prylar i alla större tillverkares sortiment för att tillfredställa de flestas behov, verkligt eller inbillat. :)

Jag har en reflexion. Investerar man pengar i optik, kamerahus så tror jag det är klokt att göra det i ett märke där man med stor sannolikhet kan kalkylera med att det finns kvar om några år.Tyvärr är vi snart nere i 2 stycken om vi tittar till försäljningstrenden vad det gäller slr.
Sorgligt kan en del tycka men verkligheten ser ut som den gör.
Jag (högst personlig åsikt) skulle vara mycket betänksam att lägga stora pengar på något annat än Nikon eller Canon. Pentax har i dagarna sänkt sina priser betydligt på sina SLR, varför?
Mikael

Jo jag tror också att om man måste kriga med pris i första hand då blir det inte så mycket kul utveckling från den tillverkaren, i alla fall inget i högre divisioner, snarare är det början på slutet...

Pentax kameran är snart nere i samma prisnivå som en kompaktkamera.
Jag tror inte de "ger bort" saker och ting av välvilja.
Mikael

Flera skribenter på nätet har höjt ett varningens finger för Sonys satsning & en av dem siade t.o.m. att exempelvis Nikon kan få det tufft om Sony lyckas med det dom föresatt sig. Pentax samarbetar med Samsung som är ett oerhört starkt varumärke i Asien där man tror att man kommer att sälja fler Samsungmärkte kameror än Pentaxmärkta. Dessutom så gissar jag att Pentax någon gång framöver kommer att släppa en modell med liknande specar som denna nya Sony, exempelvis samma sensor samt bildstabilisering & inte helt omöjligt heller med antidustgrejen.

Ja ja, gissningar men jag tror inte att Nikon ska känna sig sådär oerhört säkra om man tittar några år framöver, Canon lever nog säkrare men marknadsandelar kan dom ju tappa.

//Larsa

EDIT: Skulle inte förvåna mig om Pentax gör en "KM", dvs säljer ut till nån som har resurser dvs Samsung, eller? Känns lite som att det är resurserna som tryter emellanåt...

Senast ändrad:
Kom att tänka på en anna sak. Nikon & Canon har ju växlat lite i att vara störst på SLR-försäljning tillsammans då med Minolta som gästspelade som marknadsledare i mitten av 80-talet (på konsumentSLR alltså). Antar att Canons försprång idag är större än det nånsin varit men på den tiden så snackade man inte om sådant.

Idag så kan ett kameraföretag tydligen inte vara litet men välmående, eller kan det det? Exempelvis Olympus hoppas jag kan leva kvar än om dom inte växer eller är det så att dessa företag idag måste sikta på att bli större & större. Jag menar att ett mindre företag kan ju mycket väl vara välmående ändå???

//Larsa

På förra Photokina blev vi förevisade Konika /minolta, min tanke var, bra kamera, vettig, bra sökare . välbyggd men ute försent och för dyr. Bertil från Ljud & Bild hade samma reflextion.
Att märket skulle försvinna hade ingen av oss en tanke på. Så fort går det.

Idag har fortfarande Nikon ett stort antal yrkesfotografer, talade med en fotointresserad racerförare, han berättade att på Daytona i USA (heter det så) var det bara svarta objektiv.Nikon säljer fortfarande allt de kan producera.

Vad profsen använder vill gärna den fotointresserade använda . Jag tvivlar på att framtiden kommer innebära att fotografer ses med Samsung märket på fotovästen om 4 år och nästa fotbolls VM.
Men vem vet??
Mikael

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Flera skribenter på nätet har höjt ett varningens finger för Sonys satsning & en av dem siade t.o.m. att exempelvis Nikon kan få det tufft om Sony lyckas med det dom föresatt sig.

Hej

Kan du utveckla det lite? Lite intressant.

Bara spekulationer från min sida.

Man skulle kunna tänka sig att när Sony kommer med de senaste och bästa sensorerna så vill de nog ha dem först (och/ eller endast) i sina kameror istället för att sälja dem till konkurrenten Nikon. Om de säljer sina sensorer till Nikon, så kommer nog Sony först satsa på sin egen DSLR och sedan lägga ner energi på konkurrenten Nikon. Möjligt kommer Sony inte sälja sin spjutspetsteknologi först till Nikon utan använda dem först i Sonys egna.

Vem vet, kanske har leveransen av Nikon D200 gått lite långsammare för att för att Sony behövt en del av sensorena (är nog samma?) till sin a100.

Eftersom Sony gör sina egna sensorer kan man tänka sig ev att Sonys kameror kan ligga på lägre pris jämfört med en likvärdig Nikon.

Nikon är så stort företag att de bör börja tillverka sina egna sensorer. Kan tänka mig att det går snabbare att utveckla en kamera (tex sensorer) utan att behöva sammarbeta med ett annat konkurrerande företag. Nikons prioriteringar kanske inte kommer överensstämma med Sonys, Nikon har bråttom, men Sony kanske inte tycker det är så bråttom.

Kan också vara så att Nikon och Sony har ett väldigt förmånligt och bra sammarebete och kommer fortsätta så.

Även Canon använder Sonys sensorer i deras kompakter och använder Sonys displayer på alla sina kameror?

Rent ekonomiskt och ur ren smidighet för snabb och smidig tillverkning har Sony en fördelar då de gör både sina egna sensorer och displayer, två viktiga delar på en digitalkamera.

Bara lite funderingar.

MVH

Omar Brännström

macrobild skrev:
Jag (högst personlig åsikt) skulle vara mycket betänksam att lägga stora pengar på något annat än Nikon eller Canon. Pentax har i dagarna sänkt sina priser betydligt på sina SLR, varför?
Mikael
[/QUOTE

Men det blir ju inga stora pengar med Pentax låga priser ;)

Hur som helst så har jag läst att Pentax gjort ett bra resultat (förmodligen pga kompakterna) och ser man till antalet användare har det ju blivit många gånger fler sedan DS och DL lanserades.

Vem vet kanske bildstabilisering i huset blir ett måste för nya användare inom ett par år? Kanske inte Canon och Nikon kan få till ett patent på det.

Pentax nya 10 MP semipro/pro är redan presenterad officiellt och skall komma till hösten i år. Det har utlovats ännu bättre brusegenskaper än på tidigare modeller. Den som lever får se...

Jag talar uteslutande om SLR kameror.Det är kringutrustningen, objektiven, blixtar, som kostar pengar.
Därför tror jag inte så många är villiga att satsa på annat än säkra kort, inte den grupp som av hävd alltid har använt Canon eller Nikon.

Fuji och Nikon tänkbart samarbete vad det prof sensorer. Fuji är duktiga.

Sony säljer till alla, ingen eller liten chans till att få exklusiva avtal vad jag förstår.

Kodak, Dalsa och Nikon .

Den enda som står helt själv vad det gäller SLR är Canon.

Nikon har större anledning till samarbete eftersom de inte har investerat lika mycket kapital i egna sensoranläggningar som Canon. De har ej heller de pengarna att göra det..
Kameratillverkningen en liten "hobbydel" i Canon koncernen.

Mycket spekulation-lite verkstad. återgår till att redigera bilder.

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Därför tror jag inte så många är villiga att satsa på annat än säkra kort, inte den grupp som av hävd alltid har använt Canon eller Nikon.

Mikael

Nej det blir nog inga massavhopp från C eller N för att Pentax och Sony lanserar en ny slr men vilket system nya användare väljer är mer öppet och satsar någon tillverkare fel kan det gå snabbt utför.

Säkra kort trodde man det var även med Consafe, Fermenta och Ericsson...

papi skrev:
Nej det blir nog inga massavhopp från C eller N för att Pentax och Sony lanserar en ny slr men vilket system nya användare väljer är mer öppet och satsar någon tillverkare fel kan det gå snabbt utför.

Säkra kort trodde man det var även med Consafe, Fermenta och Ericsson...

Tjänade du inga pengar på dessa?
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar