Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pikar i histogrammet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Nu kryper jag till korset och erkänner att jag bara bryr mig om bildens tekniska kvalitet:)
Jag har dragit i reglage tills jag fått en bild som jag tycker är bra, men då ser histogrammet ut som på bilden. Visst duger bilden åt mig, men jag vill gärna se hur den ser ut om jag tar bort piken i det blåa. Frågan är bara, hur får jag bort den?

Bilagor

• histogram.jpg
    histogram.jpg
    20.3 KB · Visningar: 303
Varför vill du ha kvar pikarna i det gröna och röda ;)

Du får inte bort dom, och dom är ofarliga, de säger bara att du har en massa pixlar inom en ton som inte är frätt eller beckad.

Rött och grönt är snyggt!

Jo, jag misstänker att det inte gör någon skillnad -om man bara tittar på bilden alltså...

Men PS som är så bra borde väl kunna fixa det. Man kan ju göra en selektion i histogrammet, det vore ju fint om man sedan kunde högerklicka och välja "delete". Eller på något annat sätt ta bort pikarna.

Jag kanske missförstår frågan...

I PS välj
Image->Adjustments->Levels

I dialogrutan under "Channel" välj Blue
Justera inputlevel så att spiken försvinner.

Då justerar du väl bara den blå kanalen?

Jag förstår faktiskt inte varför du ens skulle ta bort piken i det blå. Jag förstår faktiskt inte heller varför du vill ha bort pikarna. Pikarna säger ju att en hel del av din bild har ganska lika färgton. Du får förmodligen en väldigt mystisk bild om du tar bort dessa färgtoner. Ffa får du garanterat en väldigt konstig bild om du tar bort den blå kanalen helt och hållet. Vill du förändra en kanal kan du ju gå in i levels, välja färgkanal, och dra i reglagen.

mvh

Bent

edit: Niclas var snabbare, men som han undrar jag om jag kapitalt misförstått frågan?

Vad är det du vill att PS i så fall skulle göra? Alltså, nu har du justerat till bilden och har en massa pixlar som har exakt samma ton i den blå kanalen. Om du skulle välja "delete" på den "piken" i histogrammet - vad skulle hända med pixlarna då? Vill du nolla deras värde i blå kanalen? Verkar inte som det är något i bilden du stör dig på utan bara att hjistogrammet inte är "snyggt utsmetat"?

Som jag sa vill jag se hur bilden blir om jag tar bort piken. Och jag hittade fram till "levels":
Piken fanns på nivå 17 och jag drog upp det "vänstra reglaget på input levels" till 18.

Det syns ingen skillnad på bilden, som förutspått, men det blå histogrammet flyttade sig ut i vänstra kanten. Fast piken finns kvar, nu på nivå 18!

Jaja, nu vet man lite mer. Tack för era bidrag.

Fota ett schackbräde så kommer du få pikar!
Troligen både frätta och beckade dessutom

Det är helt rätt för bilden!

bolly skrev:
Vad är det du vill att PS i så fall skulle göra? Alltså, nu har du justerat till bilden och har en massa pixlar som har exakt samma ton i den blå kanalen. Om du skulle välja "delete" på den "piken" i histogrammet - vad skulle hända med pixlarna då? Vill du nolla deras värde i blå kanalen? Verkar inte som det är något i bilden du stör dig på utan bara att hjistogrammet inte är "snyggt utsmetat"?
Ja just det, histogrammet måste också vara snyggt:)
Nej, jag var bara lite nyfiken och vetgirig.
När jag tänker efter kan man ju inte bara ta bort pixlar med ett visst värde, men man skulle ju kunna ersätta dem med grått tex.

Där ser man hur tekniken kan förslava en, men nu är jag ändå nöjd med min bild.

Den blå kurvan har onekligen ett lustigt utseende. Varför finns det inga mörkblå pixlar fram till piken? Även om jag inte sett bilden har jag svårt att tro att de mörkaste partierna bara är blandningar av rött och grönt. Kan du inte länka till bilden så vi får fingra lite på den?

Åh, jag har den bara på min dator. Ingen bild jag vill visa upp, jag ska kolla om jag har något liknande.

Att den blå kurvan börjar så långt till höger, det hände när jag körde "auto color" i PS. Bilden blev bättre av det faktiskt, hade ett stort gulstick i den från början.

Men PS är lite hemligt, varför flyttade piken från nivå 17 till 18 när jag justerade levels så att piken skulle försvinna?

det som händer när du drar upp reglaget til 18 är att du talar om för PS att "okej, det lägsta värdet (motsvarande "svart") för den blå kanalen ska vara 18", dvs alla pixlar med lägre värden justeras så att de alla får värdet 18. Därför flyttas piken från 17 till 18.

(rätta mig någon om jag har fel nu...)

Tomas,

Jag tror att jag förstår vad du menar och spiken i lågdagern för blått skulle man ju mycket riktigt gärna vilja tona mjukt mot B0 så att man får en jämn tonkurva i blått.

Problemet är att det inte finns något vettigt sätt att tala om för PS vilka av alla de pixlarna i spiken som skall till vilket av de lägre tonvärdena - de har ju alla samma tonvärde. Det enda sättet torde vara en slumpvis fördelning, vilket ju knappast kan bli vetenskapligt rätt.

Orsaken är att du från början underexponerat den blå kanalen så att du inte har några toner att arbeta med i extremen av lågdagern.
Det vetenskapligt korrekta sättet att korrigera skulle vara att plåta om med annan exponering, vilket kanske inte låter sig göras.

En PS-kompromiss för att få blått i lågdagrarna kunde kanske vara att skapa en mask för lågdagrarna och låna lite från G- och R-kanalerna med ett "channel mixer"-lager (blanda kanaler?).

/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar