ANNONS
Annons

Picturo

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Jag har varit med i princip sen starten och det har hänt väldigt lite... men nu senaste månaden har det kommit ett antal beställningar via Picturo.

Jag tror att man måste marknadsföra sig på fler sätt än bara via Picturo.

Ok! Kul! Det kanske har varit en inkörsperiod. Hoppas att det tar fart ordentligt.

Är picturo känt eller skulle man lika gärna kunna slänga ihop en egen sida för att marknadsföra sig?

På picturo har man ju direkt konkurens av de andra fotograferna.

Konkurrensen har du alltid oavsett var du publicerar bilder. Andra bildbyråer och egna siter konkurerar med Picturo.

Jag kommer lämna Picturo efter den tid jag betalt för. Jag tycker Picturo har varit dåliga på att lyssna på synpunkter från medlemmar. Jag tycker också att Picturo i den tänkta förändringen lägger mer energi i att dra in pengar från medlemmar än att skapa något som säljer bilder.

Det är min syn. Kanske andra ser det på annat sätt.

Arleklint skrev:
Konkurrensen har du alltid oavsett var du publicerar bilder. Andra bildbyråer och egna siter konkurerar med Picturo.

Jag kommer lämna Picturo efter den tid jag betalt för. Jag tycker Picturo har varit dåliga på att lyssna på synpunkter från medlemmar. Jag tycker också att Picturo i den tänkta förändringen lägger mer energi i att dra in pengar från medlemmar än att skapa något som säljer bilder.

Det är min syn. Kanske andra ser det på annat sätt.
Jag håller med dig fullständigt Janne!

Om inget revolutionerande inträffar, så kommer inte heller jag att fortsätta med Picturo. De förändringar som är aviserade är kanske bra för dem som är mer aktiva än vad jag är. För mig så kommer det bara att innebära fortsatta utgifter utan att jag ser några möjligheter till inkomster. Picturo har varit en väldigt dålig investering som hittills inte gett mig någon utdelning.

För att lyckas sälja bilder via Internet, så krävs att man är betydligt mer aktiv än vad jag har tid, råd och intresse att vara, både när det gäller fotograferandet och marknadsföringen. När jag gick med i Picturo (jag har varit med sedan starten) så hyste jag en stilla förhoppning om att problemet med marknadsföringen skulle vara löst, men den förhoppningen har inte infriats.

Sanningen är nog också att för att lyckas så måste man vara en betydligt bättre fotograf än vad jag är. Eller åtminstone ta bilder som möter behovet bättre – vad nu det innebär.

Picturo har aldrig haft som ambition att vara en bildbyrå utan är en bildmarknad. Skillnaden är att en bildbyrå satsar mycket på marknadsföring för att få bilderna sålda eftersom de tjänar i form av provision för varje såld bild. Picturo däremot erbjuder en grundläggande marknadsföring i form av annonser på fotosidan. Skulle vi behöver satsa mer pengar på marknadsföring så skulle vi behöver ta mer betalt eller ta provision som en vanlig bildbyrå. Som det är tänkt nu så behöver man bara sälja en till två bilder om året för att det ska löna sig att vara med.
Picturo är inte tänkt som den ända försäljningskanalen för en fotograf utan är snarare ett kompliment till t.ex. en annan bildbyrå m.m. Tjänsten bygger mycket på egeninitiativ dvs. att marknadsföra sig själv och generera egna kundkontakter. Ett bra sätt att använda Picturo är därför att länka ifrån sin egen hemsida till sina bilder på picturo för att kunna visa upp hela sitt arkiv.
Vidare beror en bra försäljning på vilka sorts bilder man tar dvs. om de matchar efterfrågan samt att de är av tillräklig hög kvalitet.

davidschreiner skrev:
Picturo är inte tänkt som den ända försäljningskanalen för en fotograf utan är snarare ett kompliment till t.ex. en annan bildbyrå m.m.

Det kan bli svårt om avtalet med en bildbyrå skulle innebära att bildbyrån har ensamrätt på att sälja bilderna.

I sånt fall blir det ju svårt. Det är dock inte alla bildbyråer som har det som policy.
Ett alternativ är att lägga in olika bilder på bildbyrån resp. Picturo. T.ex. så kan man lägga in de bilder som inte passar för bildbyrån i Picturo och tvärtom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar