Advertisement

Annons

PhotoSIG - totalitär sida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Si på fasen!

popboydeluxe skrev:
För att inte tala om 11 September 1973 då General Augusto Pinochet utförde en militärkupp i Chile, med stor hjälp och stöd från USA.
Det var några tusen som dog eller "försvann" där och många andra sydamerikanska länder där CIA (läs: USA) var med och hjälpte till.

Jag tror vi ska skilja på USA idag och USA:s regering då. Idag skulle inte USA kunna vara med om att störta en demokratiskt vald regering för att införa en diktatur. Idag är man med om att störta diktaturer för att införa parlamentarisk demokrati. Fast det kanske inte alla tycker?

Jonas: Varifrån kommer siffran 50 000 döda på två veckor ifrån?

Verkar osannolikt (eller kenske påhittat), men det kanske är antiamerikansk propaganda.

Helt häpnadsväckande att vissa här tycks tro att USA inte är en demokrati.

Jösses, vad denna diskussion saknar verklighetsanknytning...

Nope!

Graal skrev:
Jag tror vi ska skilja på USA idag och USA:s regering då. Idag skulle inte USA kunna vara med om att störta en demokratiskt vald regering för att införa en diktatur. Idag är man med om att störta diktaturer för att införa parlamentarisk demokrati. Fast det kanske inte alla tycker?

Alla tycker inte så!:)

popboydeluxe skrev:
För att inte tala om 11 September 1973 då General Augusto Pinochet utförde en militärkupp i Chile, med stor hjälp och stöd från USA.
Det var några tusen som dog eller "försvann" där och många andra sydamerikanska länder där CIA (läs: USA) var med och hjälpte till.
Hallå... USA har inte alltid varit Guds bästa barn och det är väl ingen som har påstått det. Sverige har inte heller helt rent mjöl i påsen även om vår påse är avsevärt mindre än USAs. Ska vi döma Fotosidans agerande efter den svenska tvångsteriliseringen eller efter den etniska utrensningen vid det dansksvenska kriget?

Historiska anklagelser hör väl knappast hit. Du kritiserade ett krigsförande folk och sedan blir du upprörd över att de reagerar negativt på kritiken. De verkar inte vara de enda som har problem med att ta kritik. Jag har lättare att förstå att de blir upprörda än att du blir det men principiellt håller jag med dig.

Jag glömde baltutlämningen...

Senast ändrad:
mr.b skrev:

Verkar osannolikt (eller kenske påhittat), men det kanske är antiamerikansk propaganda.

Så när majoriteten av en beolkning väljer en presidentkandidat är det ändå den andre som "vinner". Är det demokrati?

Men det som sker dagligen i båda Irak och Afganistan är dte ju dagens regering i USA som gör eller hur?. Hur många oskyldiga Afganer och Irakier har fått sätta livet till för att USA vill ha en säkrare värld efter att 3000 oskyldiga har dött hos dom?. Det kan ju inte vara mer rätt att oskyldiga dör i något av dom länderna än att det händer i USA eller I Spanien eller varsomhelst?

Jepp

mr.b skrev:

Håller med dig Björn!

/ Jim

mr.b skrev:

Siffran kommer ifrån Röda Korset, är jag nästan säker på.
Svindlande, eller hur?

Tycker du att diskussionen saknar verklighetsanknytning!?

Jo, USA är en demokrati i den meningen att fria val hålls!

Försök hitta någonstans hur många det verkligen är då. Om nu USA är så öppet och bra med allt som hänt måste det ju finnas lika klara siffror på det som hur många som dog 11 september.
Att disukssionen saknar verklighetsanknytning stämmer kanske, men det beror nog mest på att alla siffror man inte vill visa aldrig heller visas.

Ja, Pavel, USA är en demokrati trots att elektoratsystemet (alltså att varje delstat får ett antal röster baserat på statens befolkningsmängd, trots att befolkningsmängden ändrats sedan systemet skapades) ser ut som det gör. Låt mig ställa en motfråga: Du tror alltså att USA är en diktatur p.g.a. det?

Jonas: OK, om Röda Korset kommit fram till den siffran så kanske den inte är helt obefogad. Men dödssiffran gör inte USA till ett Ondskans imperium. Har man bara ett visst mått av klarsyn så vet man på vilken sida man bör stå i den konflikten.

Det enda beklagliga i Irak-krisens fotspår är ju att USA inte en gång för alla krossade Saddan H och hans lakejer 1991, när de hade chansen.

Dock, det är irrelevant för trådens ursprungliga fråga. Men men, bryter man mot reglerna på PhotoSIG måste man nog ta konsekvenserna - även om man tycker att det är "totalitärt". Frågan vilka bilder som är politiskt kontroversiella där är nog helt upp till ägarnas godtycke. På gott och ont.

Har man ett visst mått av klarsynthet så borde man ta avstånd från allt som båda sidor gör tycker visserligen jag..

Om ni skall diskutera för/emot USA så ta det i Fritt forum istället - det är helt off topic för detta forum och ämne. Jag lovar att inte censurera... :)

Diskussion om PhotoSigs och Fotosidans ev skyldigheter och rättigheter - om det finns mer att säga - kan ju fortsätta här.

Sedan kan man ju diskutera valet 2000, med förmodade oegentligheter i delstaten Florida, vilket ledde till att Bush vann valet. Men, och detta är viktigt, jag tvivlar på att världen sett annorlunda ut i dag om en Gore vunnit. WTC hade attackerats likafullt, med de oundvikliga konsekvenser det medförde...

Jag gillar t.ex. Michael Moores USA-kritik, och själv tycker jag att varje demokratiskt land har den regering det förtjänar. Att sedan de flesta jänkare är för korkade för att gå och rösta är ju deras (och i viss mån vårat) problem.

(EDIT: Häpp! Nu håller vi oss till topic... ;) )

För att hålla sig till ämnet anser jag alltså att PhotoSIG:s ägare har rätt att "censurera" vilka bilder de vill. Även om det gör folk förbannade...

mr.b skrev:
USA är en demokrati trots att elektoratsystemet (alltså att varje delstat får ett antal röster baserat på statens befolkningsmängd, trots att befolkningsmängden ändrats sedan systemet skapades) ser ut som det gör. Låt mig ställa en motfråga: Du tror alltså att USA är en diktatur p.g.a. det?

Björn, du får kalla det vad du vill - en fungerande demokrati är det inte. En fungerande demokrati hade sett till att anpassa elektoratsystemet till dagens befolkningssiffror...

mr.b skrev:
För att hålla sig till ämnet anser jag alltså att PhotoSIG:s ägare har rätt att "censurera" vilka bilder de vill. Även om det gör folk förbannade...

Helt överens med dig där. Men om man nu väljer att vara så svag att man de facto censurerar, så får man ju också tåla att det väcker en debatt... Den kan man aldrig "censurera" bort...

Det är bara Lotta som gjort ett försök att visa upp de bilder som är ProUsa. Kan ingen ta och visa upp dem eftersom det påstås att sådana tillåts!?

Pavel, om jag varit PhotoSigs ägare så skulle jag frågat dig varför du laddat upp den? Så, vad var syftet med uppladdningen? Var det verkligen att få kritik för att bli en bättre fotograf?

popboydeluxe skrev:
1. Det är inte jag som valde ut protestaffischerna, jag dokumenterade de.

2. Det står klart och tydligt att det är Bush-regeringen som de menar och inte hela den amerikanska befolkningen.
Jo, men så enkelt är det väl inte? Om du fotograferar en pedofil som gör övergrepp på ett barn så kan du ju inte säga "jag bara dokumenterade det". Man är väl ansvarig för budskapet i sina bilder? Det är ju helt klart en politiskbild som de inte tillåter i sina regler.

Om man inte är blind så kan man se antydningar till ett hakkors (som man ska läsa US) och den liknelsen tycker jag är riktigt dålig även om det handlar om en "skjutgalen cowboy från Texas".

clindh skrev:
Om ni skall diskutera för/emot USA så ta det i Fritt forum istället - det är helt off topic för detta forum och ämne. Jag lovar att inte censurera... :)

Diskussion om PhotoSigs och Fotosidans ev skyldigheter och rättigheter - om det finns mer att säga - kan ju fortsätta här.

Jag har startat en ny tråd: För eller mot USA?

Loj skrev:
Björn, du får kalla det vad du vill - en fungerande demokrati är det inte. En fungerande demokrati hade sett till att anpassa elektoratsystemet till dagens befolkningssiffror...
Om jag inte tar alldels miste så blev det borgerlig majoritet i Kalmar läns landsting i sistlidna val, trots att socialdemokratin & co fick flest röster, p g a det svenska sättet att räkna mandat i valkretsar... Demokratiskt: Ja! Rättvist: Nej?

Ed: Ursäkta, såg inte inlägget ovan...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto