Annons

PhotoSIG - totalitär sida?

Produkter
(logga in för att koppla)
gerhardp skrev:
Jan, även om jag begriper att det var ett skrivfel i hastigheten... Det var inte USA som stoppade bilden... väl?

;-)

/G

Stämmer... Den blev stoppad i USA - i den del av amerikanska samhället som photoSIG råder över fanns uppenbarligen inte plats för denna typ av kritik...

/Janne

forry4U skrev:
OJOJOJ..Här har vi en Äkta USA patriot..
Är du inte med oss är du emot oss. Tänk att det friaste landet i världen..hmmm.. inte tål kritik och som i alla tider har dom supportrar som jollrar med.

Man behöver inte vara kommunist för att kritisera en supermakt med törst för världsherravälde, det räcker gott med att ha demokratiska ideal.glöm inte att det land amerikanska folket lurats att gå i krig mot för inte så länge sedan var på USA,s lista över vänner, vars härskare mottog mångmiljardbelopp i vapenhjälp..

USA har lärt sej läxan att censurera sedan Vietnamkrigets dagar så bilder av annat än lyckliga leende soldater blir nog inte publicerade.

Visst Nordkorea..är det inte underligt..där backar Herr Busch.

/Göran (Ickekommunist)

På tal om folk som direkt börjar anklaga någon för att vara kommunis eller terrorist. Fick ett mail från en "patriot" på PhotoSIG som började direkt anklaga mig för att vara kommunist, bara för att jag är halv-ryss och sedan kom han med frågan om det var självaste Fidel Castro som sponsrade mig???

LOL!

BRA!!!

forry4U skrev:
OJOJOJ..Här har vi en Äkta USA patriot..
Är du inte med oss är du emot oss. Tänk att det friaste landet i världen..hmmm.. inte tål kritik och som i alla tider har dom supportrar som jollrar med.

Man behöver inte vara kommunist för att kritisera en supermakt med törst för världsherravälde, det räcker gott med att ha demokratiska ideal.glöm inte att det land amerikanska folket lurats att gå i krig mot för inte så länge sedan var på USA,s lista över vänner, vars härskare mottog mångmiljardbelopp i vapenhjälp..

USA har lärt sej läxan att censurera sedan Vietnamkrigets dagar så bilder av annat än lyckliga leende soldater blir nog inte publicerade.

Visst Nordkorea..är det inte underligt..där backar Herr Busch.

/Göran (Ickekommunist)

Bra rutet! Håller med in till minsta skiljetecken. Man tar sig för pannan när man läser vissa inlägg...

mvh Janne

popboydeluxe skrev:
Jag kan inte längre logga in dit, för jag blev "suspended" i 30 dagar för min bild. Utan att ens ha fått en varning!

Du kanske har ngn i din närhet som har ett medlemskap och som kan logga in och sen posta en länk här. Det är mycket vitalt för argumenteringen att se Pro-Usa bilderna som tillåts och som du jämför dig med.

JJ. skrev:
Man börjar se klara likheter mellan det amerikanska och det forna Sovjets tankesätt.
Intressant och lite småroligt, tycker jag.
Allra helst som många amerikaner måste ha upptäckt det oxå!:)
Visst har jag träffat folk från/i USA som inte är helt överens med Bush men de ser inte det roliga i situationen.

En liten språksak. Censur handlar om förhandsgranskning. Det är ett viktigt ord som vi inte borde urvattna.

Senast ändrad:
popboydeluxe skrev:
Jag la upp bilden igen, efteråt och tog bort de politiska kommentarerna, just där jag skrev No War For Oil, då blev jag "suspended" och bilden blev borttagen.
Tråkigt att de inte kan stå för vad de säger men det förvånar mig fortfarande inte att de reagerar över bilden. De är trots allt i krig.

jpersson skrev:
Tråkigt att de inte kan stå för vad de säger men det förvånar mig fortfarande inte att de reagerar över bilden. De är trots allt i krig.

Så alltså, om ett demokratiskt land är i krig, får man då inte komma med en protest MOT det kriget?

Dessutom är det inte DE som blev anfallna, utan det var de som anföll.

Re: Si på fasen!

JJ. skrev:
Bilden jag länkade till blev oxå borttagen!*s*
Lite dåligt av en fotosida att censurera?!
Jänkarnas rädsla för terrorism har nått astronomiska proportioner.
Man börjar se klara likheter mellan det amerikanska och det forna Sovjets tankesätt.
Intressant och lite småroligt, tycker jag.
Allra helst som många amerikaner måste ha upptäckt det oxå!:)

Vi kanske oxå skulle vara rädda om någon sprängde Globen under pågående derby.

Jag tror vi har svårt att sätta oss in i amerikansers sett att se på livet. För vi har inte fått en terrorattack mot oss som kostat drygt 3000 människor livet.

Hade vi resonerat lika dant om Estonia varit en terrorattack? Troligen inte. Hotbilden mot Sverige är inte närheten av den som är mot USA, de gör vad de anser sig behöva för att trygga sin nation och ärligt talat så utgår jag från att Sverige skulle göra lika dant.

Vi har haft ett antal tragiska händelser emot oss själva, tänker på Anna Lindh, körningen på gågatan i Stockholm, och mannen med spettet, och man behöver inte prata med många för att höra både det ena och det andra om vilka åtgärder som borde vidtas mot psykiskt sjuka. Tänk er då en händelse av samma skala som det mot WTC. Det är lätt att vara storsint när man inte är drabbad.

Jag är övertygad om att USA upplevde Irak som ett hot. För de är inte dummare än att de inser att om Irak inte är ett hot så blir de ett hot i samma stund man invaderar. Nu kan man diskutera huruvida hotet är mindre eller större än före invasionen.

När vi ändå är inne på propagandabiten så hur många är det som ser propagande mot det som sverige gör ute i världen. Jag har inte sett nån tror jag. Förvisso jobbar vi under FN-mandat men det är inte alltid uppskattat det heller utav de länder som är drabbade.

Slutligen så stöder jag inte invasionen av Irak under de former som skedde. Det enda någorlunda rimmliga är att sådant ska ske under FN-mandat.

/Maverick

Till er som tycker det är inskränkt och ofritt i USA och jämför med både nazi-tyskland och Sovjet:
Varför stoppas inte denne man om det nu skulle vara så illa ställt med demokrati och frihet i USA? PhotoSIG har sina regler och de får man acceptera. Bilden hade ju godkänts utan texten bredvid, eller fattade jag deras motivering fel?

Graal skrev:
Till er som tycker det är inskränkt och ofritt i USA och jämför med både nazi-tyskland och Sovjet:
Varför stoppas inte denne man om det nu skulle vara så illa ställt med demokrati och frihet i USA? PhotoSIG har sina regler och de får man acceptera. Bilden hade ju godkänts utan texten bredvid, eller fattade jag deras motivering fel?

De tog ju bort bilden fastän jag hade ändrat text och motivering. Och sedan så kickade de mig i 30 dagar från den sajten!

Jag kan inte deras regler i detalj men kanske blir man avstängd 30 dagar om man bryter mot dem? Och då får du antagligen inte ha någon bild där under den perioden, oavsett om du ändrat så att de godkänt eller ej?

Hmm

Björn Jansson skrev:
Fyfan jag blir bara mer och mer USA kritisk för varje dag som går, ytterligare ett bevis på deras glorifierande av sin egen politik. Detta kallar de för demokrati och yttrandefrihet, de enda de lurar är sig själva, resten av världen vänder sig alltmer emot dem.

Måste bara få ge dig enormt med cred för att du publicerade materialet där, men det suger ju verkligen att dom tar bort det. Men är man överraskad? tyvärr inte.

Vad tror du skulle hända om du eller jag lade ut en bild på Göran Persson som nazist? Eller som pedofil?
Den skulle nog David Elmfeldt o co ta bort ganska fort eller vad tror du?

Vi är inte ett dugg bättre i Sverige på sånt här.
/ Jim

Graal skrev:
Jag kan inte deras regler i detalj men kanske blir man avstängd 30 dagar om man bryter mot dem? Och då får du antagligen inte ha någon bild där under den perioden, oavsett om du ändrat så att de godkänt eller ej?

Nej, det är inte så.
De hade ju sagt åt att texten inte hörde dit, då ändrade jag den.

Sen blev jag avstängd!
Och kan inte heller logga in!

Re: Hmm

JimSlim skrev:
Vad tror du skulle hända om du eller jag lade ut en bild på Göran Persson som nazist? Eller som pedofil?
Den skulle nog David Elmfeldt o co ta bort ganska fort eller vad tror du?

Vi är inte ett dugg bättre i Sverige på sånt här.
/ Jim

Nu handlar det ju om bildmanipulation av någon.
Du verkar vara helt på fel spår.

Re: Re: Si på fasen!

Maverick skrev:
Vi kanske oxå skulle vara rädda om någon sprängde Globen under pågående derby.
/Maverick

Nu vet jag inte om jag skulle ha saknat Globen speciellt mycket, men...:)*sporthatare*

Det blev lite väl mycket politik för fotosidan här, är jag rädd?
Ville bara tillägga att min åsikt om de 3000 döda i WTC är att det liknar en "fis i rymden" jämfört med vad USA ställer till det runt om i världen!
Som kontrast till WTC kan nämnas att 50.000 (!!!) människor fick sätta livet till bara under de två första veckorna när USA slog till i Afganistan!
Tänkvärt!

Re: Re: Re: Si på fasen!

JJ. skrev:
Nu vet jag inte om jag skulle ha saknat Globen speciellt mycket, men...:)*sporthatare*

Det blev lite väl mycket politik för fotosidan här, är jag rädd?
Ville bara tillägga att min åsikt om de 3000 döda i WTC är att det liknar en "fis i rymden" jämfört med vad USA ställer till det runt om i världen!
Som kontrast till WTC kan nämnas att 50.000 (!!!) människor fick sätta livet till bara under de två första veckorna när USA slog till i Afganistan!
Tänkvärt!

För att inte tala om 11 September 1973 då General Augusto Pinochet utförde en militärkupp i Chile, med stor hjälp och stöd från USA.
Det var några tusen som dog eller "försvann" där och många andra sydamerikanska länder där CIA (läs: USA) var med och hjälpte till.

popboydeluxe skrev:
Nej, det är inte så.
De hade ju sagt åt att texten inte hörde dit, då ändrade jag den.

Sen blev jag avstängd!
Och kan inte heller logga in!

Ja, följer de inte sina egna regler är det ju skit.

Utan att klampa in i diskussionen om tillståndet i USA eller hur PhotoSIG fungerar / borde fungera vill jag påpeka att man måste skilja mellan begreppen demokrati och att alla inte får göra vad dom vill.

Att en stat har lagar som garanterar demokratin har inte ett dugg att göra med vilka bilder man får publicera på en viss site.

Skulle jag få för mig att starta www.blombilder.nu och förbjuda alla publicering på min site av bilder som inte enbart avbildar blommor har detta inte ett spår att göra med om sverige som stat är att betrakta som demokratisk eller inte.

Skulle det däremot vara förbjudet att över huvud taget visa andra bilder än de på blommor är det en helt annan sak...

Alltså - man kan ha synpunkter på vilka regler som gäller på PhotoSIG men det har inget direkt med frågan om demokrati i USA att göra. En annan sak är att reglerna där kan säga en del om det rådande debattklimatet

Re: Re: Hmm

popboydeluxe skrev:
Nu handlar det ju om bildmanipulation av någon.
Du verkar vara helt på fel spår.

Nej inte alls, inte bildmanipulation, men bilderna som sitter fastklistrade på den nakna kvinnan med gasmask föreställer ju President George W Bush.
Nasist tecknet som "S" i Bu"s"h government
Bush som terrorist, och Danger, och sen gasmasken som ett skydd mot USA.

Förstå mig rätt, d klart man ska få kritisera men budskapet här är ju att Usas president är en terrorist och ett hot mot freden, och när man lägger ut bilden på en amerikansk Fotosida så är iallafalljag ganska förstående till att den blir borttagen.
Jag har svårt att se att amerikanska folket tycker det är speciellt kul, när det är Bin laden mfl som bättre skulle passa in i en sån här bild.
Och sen finns det väl en högre grad av patriotism i Usa, där man stöttar sin president med tanke på det hot dom ständigt är utsatta för.

Men kritisera gärna USA dom är inte perfekta, o det är inte vi heller
Mvh / Jim

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto