Annons

Photoshop vs Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att investera i Photoshop CS5 men är även lite nyfiken på Lightroom.
Hittills har jag jobbat i Photoshop och Bridge.

Kan Lightroom ersätta Photoshop helt? Eller ersätter det snarare Bridge?

Det jag är ute efter är ett smidigt sätt att framkalla och kategorisera bilderna på. Samt ett program för "enklare" retusch (förstår att det är ett subjektivt begrepp, men jag vill kunna mixtra lite med ljus, färger osv. Inget avancerat avancerat alltså.)

Tips emottages tacksamt! :)

Tack på förhand
Kim

Lightroom

Det låter som du skulle klara dig fint med endast Lightroom, om du inte ska ägna dig åt avancerad redigering.

Du borde klara dig med LR om det bara är den sortens redigeringar. Förvisso är PS dyrare än LR men å andra sidan får du en råkonverterare med PS också, plus att du har alla andra möjligheter OM du skulle behöva dem. Katalogiseringen kan du göra i Brigde. Själv skulle jag inte klara en enda arbetsdag utan båda programmen. Skulle känna mig vingklippt utan PS.

Och och med båda programmen menar du PS och LR? (eller PS och Bridge?)

Har precis laddat ner testversion av LR nu... :D

Du borde klara dig med LR om det bara är den sortens redigeringar. Förvisso är PS dyrare än LR men å andra sidan får du en råkonverterare med PS också, plus att du har alla andra möjligheter OM du skulle behöva dem. Katalogiseringen kan du göra i Brigde. Själv skulle jag inte klara en enda arbetsdag utan båda programmen. Skulle känna mig vingklippt utan PS.

Det du gör i två program PS och BR, gör jag i LR. LR klarar både råkonvertering och katalogisering på ett grymt sätt.

Ja och nej :)

Jag funderar på att investera i Photoshop CS5 men är även lite nyfiken på Lightroom. Hittills har jag jobbat i Photoshop och Bridge.

Kan Lightroom ersätta Photoshop helt? Eller ersätter det snarare Bridge?

Man kan vända och vrida på det här på många sätt, men enkelt uttryckt är Lightroom som "Bridge på stereoider". Du har exakt samma råkonvertering som i Bridge, men kompletterat med katalog- och exportfunktioner där framför allt de sistnämnda innebär att du inte behöver blanda in Photoshop lika ofta.

Med Lightroom (LR) kan du både plocka ut bilder direkt (utan att passera PS) och fortsätta som nu, att konvettera i LR och sedan jobba klart i PS.

Det jag är ute efter är ett smidigt sätt att framkalla och kategorisera bilderna på. Samt ett program för "enklare" retusch (förstår att det är ett subjektivt begrepp, men jag vill kunna mixtra lite med ljus, färger osv. Inget avancerat avancerat alltså.)

Just katalogisering är ett av Lightrooms starka kort. Sedan kan man lite slarvigt säga att i Lightroom jobbar du oftare med hela bilden, medan i Photoshop har du mer och kraftfullare verktyg för att bearbeta delar i och speciella aspekter av en bild (ett visst område, en viss färg eller ton osv). Nu överlappar de varandra en hel del även här. Men som en slags allmän beskrivning.

Dessutom är det väl så, om jag förstått det rätt, att ALLA justeringar/ändringar som man gör med bilder i LR är oförstörande, dvs. det går alltid att trycka på Reset-knappen i Developmodulen och så är man tillbaks till originalbilden.

Dessutom är det väl så, om jag förstått det rätt, att ALLA justeringar/ändringar som man gör med bilder i LR är oförstörande, dvs. det går alltid att trycka på Reset-knappen i Developmodulen och så är man tillbaks till originalbilden.

Alla ändringar utom att radera hela bilden ... :)

Men oförstörande redigering gäller generellt alla råkonverterare.

Kan bara instämma. Bägge programmen kompletterar varandra.

Hur är det med patch tool i photoshop? Finns det någon motsvarighet till det i LR? Jag vet att det finns en spot removal i LR, men den går väl bara att "dutta" runda prickar med - typ finnar på huden eller liknande.

Om det finns ngt bra sätt att redigera bort tex mörka säckar under ögonen eller kraftiga rynkor i LR, så skulle JAG faktiskt klara mig bra med bara det.

/Jonas

Hur är det med patch tool i photoshop? Finns det någon motsvarighet till det i LR? Jag vet att det finns en spot removal i LR, men den går väl bara att "dutta" runda prickar med - typ finnar på huden eller liknande.

Om det finns ngt bra sätt att redigera bort tex mörka säckar under ögonen eller kraftiga rynkor i LR, så skulle JAG faktiskt klara mig bra med bara det.

/Jonas

LR har inte patch tool som sådant.

Däremot finns som sagt "spot removal tool" som kan ställas in i två lägen: clone eller heal. Man kan förstås även justera storleken på den runda pricken, samt opacitet. Du kan även välja "källa", d.v.s. varifrån spot tool ska hämta information: automatiskt eller manuellt.

/Jonas

Dessutom finns justeringspenseln för att t ex ljusa upp mörka partier under ögonen.

/Jonas

Det finns ju även "jämna till skal" vilket ju i praktiken blir att reglaget "klarhet" på justeringspenseln dras i botten, men sen kan man ju välja storlek, flöde och ludd. jag tycker det är väldigt användbart för att jämna till rynkor om det används med viss försiktighet.

Fredrik

/Jonas
Det finns det, kanske inte så som du önskar men det finns ett verktyg du kan ta bort rynkor mm mm
Som jag så precis att fler svarat på :))

Det finns ju även "jämna till skal" vilket ju i praktiken blir att reglaget "klarhet" på justeringspenseln dras i botten, men sen kan man ju välja storlek, flöde och ludd. jag tycker det är väldigt användbart för att jämna till rynkor om det används med viss försiktighet.

Fredrik

"Jämna till skal"? Heter det så i svenska R? Jag antar att du menar justeringspenselns förinställning "Soften skin" som det heter på engelska.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto