Annons

Grön färgton vid exportering från PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Zeiq

Ny medlem
Jag har problem med mitt photoshop CS5.

Jag importerar mina bilder till lightroom 3 i raw-format, redigerar dem lite och brukar sedan från lightroom öppna dem i photoshop CS5 och därifrån spara dem på hårddisken som jpg-filer.
När jag sen öppnar jpg-filerna i tex windows egna visningsprogram på samma dator så ser de bra ut (jag kalibrerar även skärmen regelbundet) det ser även bra ut på min macbook pro.
Men i vissa program och skärmar (tex på tv'n eller om jag mejlar dem och tittar på dem i hotmails bildvisningsprogram) får jpg-bilderna en starkt grön färgton. (=ser hemska ut)

Jag har provat att endast importea rawfilerna från kameran till lightroom och därifrån sparat ner dem som jpg (utan att blanda in photoshop) och då är det inga problem. Så det verkar vara färginställningarna i photoshop som är fel.

När jag har läst på nätet så verkar det som om de inställningarna jag har nu (se bifogad bild) är väldigt fel men jag vet inte vad jag ska byta till.

Bilagor

• colorsettings.jpg
    colorsettings.jpg
    26.4 KB · Visningar: 443
Jag kan väl tillägga att jag inte har vågat prova att klicka runt och prova olika inställningar utan att få höra vad någon annan säger om det först då jag inte har så stor koll på färginställnignar och skärmar.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Jag har problem med mitt photoshop CS5.

Jag importerar mina bilder till lightroom 3 i raw-format, redigerar dem lite och brukar sedan från lightroom öppna dem i photoshop CS5 och därifrån spara dem på hårddisken som jpg-filer.
När jag sen öppnar jpg-filerna i tex windows egna visningsprogram på samma dator så ser de bra ut (jag kalibrerar även skärmen regelbundet) det ser även bra ut på min macbook pro.
Men i vissa program och skärmar (tex på tv'n eller om jag mejlar dem och tittar på dem i hotmails bildvisningsprogram) får jpg-bilderna en starkt grön färgton. (=ser hemska ut)
När jag har läst på nätet så verkar det som om de inställningarna jag har nu (se bifogad bild) är väldigt fel men jag vet inte vad jag ska byta till.

Börja med att byta till Europa Prepress 3. Så får du en bättre grundinställning.

Börja med att byta till Europa Prepress 3. Så får du en bättre grundinställning.

Tack för ditt svar! Misstänkte att jag skulle ändra till det men ville höra någon annans åsikt.

När jag ändrar det så ändras allting under workspace (RGB, CMYK, Gray, Spot). Och när jag öppnar en bild från lightroom så varnar den att raw-filen är i färgprofilem ProPhoto RGB och så måste jag välja om jag vill konvertera eller fortsätta med den nuvarande färgprofilen. Och om man måste välja det varje gång man öppnar en ny fil så snabbas inte arbetsflödet upp direkt..

Dessutom undrar jag över om Adobe RGB verkligen är bästa alternativet, det verkar när man läser på nätet vara lite olika åsikter om sRGB men att ha Adobe RGB borde vara ett sämre alternativ eftersom bildernas färgton blir beroende på hurvida man har en viss programvara installerad.

Bilagor

• colorsettings2.jpg
    colorsettings2.jpg
    27.4 KB · Visningar: 299
  • colorprofile.jpg
    colorprofile.jpg
    20.4 KB · Visningar: 268
Tack för ditt svar! Misstänkte att jag skulle ändra till det men ville höra någon annans åsikt.

När jag ändrar det så ändras allting under workspace (RGB, CMYK, Gray, Spot). Och när jag öppnar en bild från lightroom så varnar den att raw-filen är i färgprofilem ProPhoto RGB och så måste jag välja om jag vill konvertera eller fortsätta med den nuvarande färgprofilen. Och om man måste välja det varje gång man öppnar en ny fil så snabbas inte arbetsflödet upp direkt..

Dessutom undrar jag över om Adobe RGB verkligen är bästa alternativet, det verkar när man läser på nätet vara lite olika åsikter om sRGB men att ha Adobe RGB borde vara ett sämre alternativ eftersom bildernas färgton blir beroende på hurvida man har en viss programvara installerad.

Det var att din bild låg i färgrymden Prophoto RGB vid exporten från Photoshop, men automatiskt tilldelades färgrymden sRGB när du öppnade bilden i Photoshop som skapade problemen. Du skulle kunna göra en annan exportinställning som lägger bilderna i färgrymden Adobe RGB, så slipper du både problemet med fel färgrymd och varningsdialogrutan.

sRGB är tyvärr inget som löser problemet med att icke färghanterade program visar färger fel. Att man rekommenderar att lägga bilder i den färgrymden beror på att många sitter med dåliga skärmar med ett litet färgomfång = sRGB. För dessa blir bilderna någorlunda vettigt återgivna om du har konverterat dem till sRGB. För de som sitter med en bra skärm och har ett stort färgomfång = Adobe RGB, kommer samma bilder se överdrivet färgmättade och grälla ut om du har dem i sRGB och visar dem med dessa icke-färghanterade program. Hade du haft dem kvar i Adobe RGB skulle de se bra ut på deras skärmar. Så det är bara att välja vad som är viktigast.

Stefan

Du skulle kunna göra en annan exportinställning som lägger bilderna i färgrymden Adobe RGB, så slipper du både problemet med fel färgrymd och varningsdialogrutan.

Eftersom Elin öppnar dem direkt innifrån Lightroom så ligger väl inställningen under Edit-Preferences- External Editing i LR.

Använder du bara Photoshop för att spara bilderna som JPG? Isåfall kan du skippa det steget och göra det direkt i LR. "Export" kallas det i LR.

Använder du bara Photoshop för att spara bilderna som JPG? Isåfall kan du skippa det steget och göra det direkt i LR. "Export" kallas det i LR.

Jag grundredigerar de flesta bilderna i LR och när det är många bilder så exporterar jag direkt därifrån. Men jag föredrar att redigera skärpa och kurvor i PS så jag brukar öppna de bilder jag är mest nöjd med i PS och fixa sista detaljerna där.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto