ANNONS
Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
6 sekunder

Intel i7 960 quadcore 2800 mhz lätt överklockad till 3648 mhz
Corsair minnen 8 GB 1600 mhz effektivt på 1536 mhz
Moderkort ASUS P7P55D EVO
Windows 7 Home Premium 64 bitar

Har just bytt hela innanmätet i min dator och det verkar ju funka :)

Var och köpte en ny kylare till min CPU idag, "Corsair H50".
Ett slutet vattenkylnings paket, bara kylning för CPU. Skall klara att avleda 700W i original med en 120mm fläkt.
Jag nöjde mig dock inte med den, utan investerade i två "Noctua" 140mm fläktar, en på var sida om kylaren.

Så idag har jag för första gången sedan jag byggde burken, laborerat i BIOS och överklockat.
Lite kul att man kan överklocka i7 920 till samma nivå som Intells värsting "Extreme" bara genom att höja bas klockfrekvensen på mammabrädan. Jag höjde inte ens spänningen på nått. (För detta behövs inte ens större CPU kylning, OEM duger fint.)

Nu har jag dock gått några steg längre och knallar just nu i 3800MHz.
Skall dock backa två steg, till 3400MHz, då jag är lite orolig att mittersta minnes modulerna skall smälta av värmen.
Det skall gå att köra i över 4GHz, men det känns inte bra.

Skall sänka till 3400MHz, där får den tuffa sedan. Så jag kan sänka fläktarna till lite lägre ljudnivå.
Skorpan-testet med 3800MHz gick med 5,7 sekunder

Använder exakt samma kylare och den funkar superbra.
Jag kan få upp processorn en bra bit till men vill köra med marginal, på den här nivån ligger temperaturerna på hälsosam nivå utan att oroa.
Har försökt att plåga upp processortempen med benchmarkprogram och har fått upp den i 66 grader som mest, med originalkylaren fick jag avbryta vi 98 då jag blev rädd att steka datorn.

7.7 sek

Intel i5-750, 3.2GHz, 4GB minne

Adobe Photoshop Version: 11.0 (11.0x20080919 [20080919.r.488 2008/09/19:02:00:00 cutoff; r branch]) X64
Operating System: Windows NT
Version: 6.1
System architecture: Intel CPU Family:6, Model:14, Stepping:5 with MMX, SSE Integer, SSE FP, SSE2
Physical processor count: 2
Logical processor count: 4
Processor speed: 3200 MHz
Video Card Vendor: ATI Technologies Inc.
Video Card Renderer: ATI Radeon HD 5700 Series
OpenGL Drawing: Enabled.
Video Card: ATI Radeon HD 5700 Series
Video Mode: 1280 x 1024 x 4294967296 colors
Video Card Driver: atiu9p64 aticfx64 aticfx64 atiu9pag aticfx32 aticfx32 atiumd64 atidxx64 atidxx64 atiumdag atidxx32 atidxx32 atiumdva atiumd6a atitmm64
Driver Version: 8.702.0.0
Built-in memory: 4091 MB
Free memory: 3109 MB
Memory available to Photoshop: 3451 MB
Memory used by Photoshop: 60 %
Image cache levels: 4

Senast ändrad:
Haha kul test. Klarade själv det på 30 sekunder med min setup :)

Läste om ett litet test för att se hur snabbt det går att utföra en grej i PS.

Gör så här:
1. Ladda ner denna bild http://img267.imageshack.us/img267/7915/skorpan2et.jpg

2. Öppna bilden i Photoshop och klicka på den lilla pilen i menyraden där nere. Välj timing.
http://img22.imageshack.us/img22/8166/infoomps7du.jpg

3.Lägg på
Filter -> Blur -> Radial blur
Amount: 100
Blur Method: Zoom
Quality: Best

4. Ta sedan en print screen av resultatet gärna med systeminfo. Skriv annars vad du har för dator.
http://img22.imageshack.us/img22/5985/systeminfo0sp.jpg

Jag fick 59,3 sek har en P4 3.8 med 2 Gb använde pscs2

Köpt ny laptop, Sony Vaio - inte den hetaste (/dyraste) men bra.

Intel® Core™2 Duo-processor P7450, 2,13 GHz
4GB RAM
CS4 64bits + Windows7 64b

26.0 sek flera ggr upprepat prov med övriga apps avstängda.

9,7 sec

Kör med CS3 och Windows 7 Home Premium
Sony Corporation Modell VGN-FW51MF_H
Total mängd systemminne 6,00 GB RAM
64-bitars operativsystem
Antal processorkärnor 2
Typ av grafikkort ATI Mobility Radeon HD 4650
Total mängd tillgängligt grafikminne 3823 MB
Dedikerat grafikminne 1024 MB Dedikerat systemminne
Bildskärmsupplösning 1920x1080
DirectX-version DirectX 10

Hmm. Var nöjd med mitt Sony Vaioresultat (laptop) på 26.0 sek tills jag såg ovanstående på 9.7sek. Det enda som skiljer min burk från ovanstående är en lite snabbare processor (2.53GHz mot 2.13GHz, Intel core 2 Duo P8700 resp P7450) och 6GB RAM mot mina 4. Övriga saker tror jag inte spelar någon roll (?).

Samma OS W7 64b och PS 64bits. Jag kör iofs CS4, men inte heller det borde ju avgöra. Mina resultat kom via CTRL-F, återupprepat. Alla övriga applikationer nedstängda.

Någon som kan gissa nån förklaring?

Intel i7 960 quadcore 2.8GHz överklockad 3.43GHz på ett ASUS P7P55D moderkort
Corsair minnen 8 GB 1.6GHz
Windows 7 Professional 64 bit

6,2 sekunder

Bilagor

• radialblur.png
    radialblur.png
    8.2 KB · Visningar: 440
Känns som om det går fortare med en ren installation. Jag körde mitt test med 2.63ghz quad core med Xeon processor, 8gb ram plus en dedikerad scratch till PS. Detta på Win 7 Ultimate 64bit. Jag låg på 18 sekunder i mitt andra test, men nu har jag en hel del skit på datorn. Ska formatera när jag får mer ram och testa igen. Ska bli intressant att göra testet i CS5 för att se om det blir bättre då.

Knepigt... det var ju dessutom någon högre upp som kommit ner i under 10 sek med en Quad-processor och 4 Gig. Vet ju inte om hans var klockad visserligen.

Kan det ha nåt att göra med att min dator är totalt ren, nyinstallerad så sent som igår? Inget som ligger och skräpar. Har du krävande virusskydd eller brandväggar eller annat som tuggar? Jag kör Avast antivirus och Vistas egna brandvägg.

Min gamla dator, Athlon XP2500+ 1,8 GHz, 1Gb RAM tog 168 sekunder på sig... känns som att bytet av dator var värt varenda krona :)

Känns som om det går fortare med en ren installation. Jag körde mitt test med 2.63ghz quad core med Xeon processor, 8gb ram plus en dedikerad scratch till PS. Detta på Win 7 Ultimate 64bit. Jag låg på 18 sekunder i mitt andra test, men nu har jag en hel del skit på datorn. Ska formatera när jag får mer ram och testa igen. Ska bli intressant att göra testet i CS5 för att se om det blir bättre då.

Eftersom testet inte kräver swappning till disk spelar det ingen roll vad du har för lagrings/swap/cachelösning. Testet är väldigt CPU-krävande och CPUn-verkar vara den enda komponenten utom möjligen ultrasnabba minnen som påverkar testet. 32 eller 64-bitars spelar heller ingen roll eftersom filtret inte utnyttjar mer än 32-bitar.

Eftersom testet inte kräver swappning till disk spelar det ingen roll vad du har för lagrings/swap/cachelösning. Testet är väldigt CPU-krävande och CPUn-verkar vara den enda komponenten utom möjligen ultrasnabba minnen som påverkar testet. 32 eller 64-bitars spelar heller ingen roll eftersom filtret inte utnyttjar mer än 32-bitar.

Angaende filtret och 32 bitar, laste nagonstans att Adobe ska ha skrivit om de flesta filtren till 64bit i och med CS5, sa det borde bli intressant.

2 safarisidor med endel flashannonser på i bakgrunden. Macbook pro första generationen. lite mer än 4 år gammal ungefär (om jag minns rätt :D). hårddisk på 5400 rpm, om det nu spelar någon roll?

Bilagor

• Bild 6.png
    Bild 6.png
    32.6 KB · Visningar: 321
9.2 sekunder
med en intel icore5, 4GB och win7-64bit. helt otrimmad och med firefox i bakgrunden.

Dell Xps 16 men Win7 64 bit 6Gig Intel7 processor SSD disk.
Verkar ok speciellt för en bärbar.

Hmmm... verkar inte alls ok för en i7:a, bärbar eller inte. Du borde få runt 10 sekunder med den där burken. Se till att ta bort allt onödigt skit som kör i bakgrunden, webläsare och sånt. Släng Norton antivirus i väggen, och installera Microsoft Security Essentials, till exempels. Lycka till!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.