Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta "About/Om Photoshop i Help/Hjälp-menyn i ditt CS4 så ska du nog se. ;)

Efter 7.0 började man kalla programmet för CS och följaktligen:

CS= 8.0
CS2 = 9.0
CS3 =10.0
CS4 = 11.0
CS5 =12.0

Men snälla du, jag syftade på olika CS-versioner, CS=1, CS5=5, what's your problem?

Men snälla du, jag syftade på olika CS-versioner, CS=1, CS5=5, what's your problem?

Om det är det du åsyftar är det väl ganska onödigt att skriva "alltså version 5!" när du redan skrivit CS5, eller hur?

När hörde du senast någon säga "jag har en Volvo 740, alltså en 740"? Hur lång är en sju tums spik? ;)

Yup - fattades väl bara en pellejöns till... who's next...?

Tror att det var tillrackligt nu..

Jag ar ratt intresserad av vad 10.6 och CS5 kommer att gora for min burk, Mac Pro 1.1 med 2 x 2 core 3ghz.. Jag hade runt 13 sekunder forut, sa kanske kommer jag ner till runt 12 med 10.6 och CS5... Kommer att uppgradera i juni.

Så, nu har jag testat med scratchdisk och CS3 (trial), och det gjorde väldigt stor skillnad, precis som förväntat.

Dock får jag se mig knappt slagen av en Mac... :-D
Min tid blev 15,5s (snitt av tre körningar)

Dell XPS710, Core 2 Extreme (4 x 2,66GHz)
4(3,2)GB RAM
2x160GB, SATA1, RAID0, Scratchdisk
CS3 (trial-version)
Jag citerar mig själv och mitt nästan tre år gamla inlägg.
Har "samma" dator idag, men med andra diskar, minnesmängd, OS och CS5. Vad gäller processorn, är jag förvånad hur väl den stått sig under dessa tre år. En del av det beror nog på att programmen jag använder, gradvis blivit bättre på att utnyttja de fyra kärnorna.

Resultatet i juni 2007 (enligt ovan): 15,5s (snitt av tre körningar)
4(3,2)GB RAM
2x160GB, SATA1, RAID0, Scratchdisk
CS3 (trial-version)
32-bit Windows Vista

Resultatet i maj 2010: ~13-15 sekunder
8 GB RAM
300GB 10000rpm, SATA2, Scratchdisk: Intel SSD
CS5 Extended
64-bit Windows 7

Slutsats:
Testet är uteslutande en test av CPU-kraft.
Marginellt mycket hänt för just detta filter, mellan CS3 och CS5.
Den (i stort sett) bästa PC-CPU:n som fanns att köpa våren 2007, har stått sig ganska väl.

Men att i praktiken köra Photoshop / Premiere Pro på dessa två varianter av "samma" PC... Oj oj oj...

Hade varit intressantare om bägge varit 64 bitar eller om bägge varit CS5, nu blir det lite äpplen och päron.

Var har du fått tag i en fullversion av CS5? Programmet är ju inte släppt.

Som sagt...uppdaterade Creative Suite i fredags.

Det som är intressant är först och främst skillnaden mellan
32 och 64 bit i Mac OSX vilken blir ca 14% på min burk.

Sen blir det ju också en bättre jämförelse
med Win-maskiner som kört Cs4 64 bit
sen tidigare.

När någon med Med Win-64 går från
Cs4 till Cs5 får vi ju svaret på den
kombinationen.
Tror dock inte på någon skillnad
i det fallet.

Jerry

Hade varit intressantare om bägge varit 64 bitar eller om bägge varit CS5, nu blir det lite äpplen och päron.

Var har du fått tag i en fullversion av CS5? Programmet är ju inte släppt.

Haller inte riktigt med dar. For Mac anvandare sa vill vi ju garna veta om det ar nagon prestanda skillnad mellan cs4 och cs5, sen spelar det ingen roll om cs5 ar 64bit eller inte for de flesta, eftersom minnebegrasniging inte ar direkt pataglig.

Haller inte riktigt med dar. For Mac anvandare sa vill vi ju garna veta om det ar nagon prestanda skillnad mellan cs4 och cs5, sen spelar det ingen roll om cs5 ar 64bit eller inte for de flesta, eftersom minnebegrasniging inte ar direkt pataglig.

Nja, det är kanske inte skillnaden CS4-CS5 som är så intressant som 32 vs 64 bit i beräkningarna. Det ska ge ca 10% enligt Adobe. CS4 fanns bara i 32-bit till Mac. Så det värde som uppmättes ca 13% stämmer rätt väl med just 32 vs 64.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar