Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ser att Apple säljer en i7:a som verkar vara två-kärnig. Ganska missvisande, tycker jag, men det förklarar ju varför det tar 17 sekunder.
 
Ser att Apple säljer en i7:a som verkar vara två-kärnig. Ganska missvisande, tycker jag, men det förklarar ju varför det tar 17 sekunder.

Nja, det korrekta är att Intel har både tvåkärniga och fyrkärniga processorer för mobilt bruk som de säljer med beteckningen i7. Det är knappast något Apple hittat på själva.
 
Har du också en Macbook Pro i7 @2.66 samt CS5 och får 8,1 s ?
Jag och Jerry får ca 17 sek så då får du mer än gärna berätta hur du hämtat ur den extra prestandan

Det måste vara många som gör fel. Här påstås en Sony Vaio med Intel Core 2 Duo göra det på 9.1 sek. Jag samma burk (systermodellen) men med 2.13MHz istället för 2.53MHz. Min tid är 26 sek. Knappt 20 sek hade jag köpt, men inte under 10...

9,1 sec

Körde med macro i CS3, och har uppgraderat till 8 gb i ramminne.
Windows 7 Home Premium, 64 bitars
Sony Corporation Modell VGN-FW51MF_H
Total mängd systemminne 8,00 GB RAM
Antal processorkärnor 2
Typ av grafikkort ATI Mobility Radeon HD 4650
Total mängd tillgängligt grafikminne 3823 MB
Dedikerat grafikminne 1024 MB Dedikerat systemminne
Bildskärmsupplösning 1920x1080
DirectX-version DirectX 10
 
Har du också en Macbook Pro i7 @2.66 samt CS5 och får 8,1 s ?
Jag och Jerry får ca 17 sek så då får du mer än gärna berätta hur du hämtat ur den extra prestandan

Jag har en i7 920 PC. Och kör Windows 7 (64bit). Vet inte om mängden RAM spelar roll. (Jag har 12Gb)
Om jag förstått det hela rätt, så kräver testet mest bara ren rå styrka ( =CPU kraft.)
Sedan gäller det att köra testen då CPU inte används till någonting annat. Eller i alla fall till så lite annat som det bara är möjligt. Stäng av bakgrunds tjänster som inte används. Kolla om du kan snabba upp datorn med någon justering i BIOS.
Nått annat bra svar har jag inte.
Jag kapade tiden rejält med att överklocka processorn. (Jag kör numera permanent med 3,8GHz. Efter att jag bytte till vatten-kylning.) Men de tiderna har jag tydligt anget att det gäller trimmad CPU.

Det måste vara många som gör fel. Här påstås en Sony Vaio med Intel Core 2 Duo göra det på 9.1 sek. Jag samma burk (systermodellen) men med 2.13MHz istället för 2.53MHz. Min tid är 26 sek. Knappt 20 sek hade jag köpt, men inte under 10...

Ja, man kan ju undra om inte någon minskat ner filen innan testet, eller nått?
En del tider rimmar inte med den typen av processor som anges.
Jag har dock inte brytt mig om att kommentera det innan, och vill inte göra det ytterligare heller.
Det här testet ser jag dels som "bara en kul grej". Sedan är det lite kul att se hur saker utveklats, då tråden startades för flera år sedan. Det har ju hänt lite grann på CPU fronten sedan start.
 
Det är inte samma processor du jämför. MacBook Pro har en i7 M620 mobile processor med 2 kärnor på 2,66 GHz. Din i7 920 har en annan arkitektur med fyra kärnor, även om klockfrekvenserna råkar vara samma. Jag har likadan processor som du, en i7 920 och får ca 8 sek med basklockfrekvensen.

Tiden som testet tar är helt beroende på hur man startar filtret. Det finns flera beskrivningar tidigare i tråden där man får 25-30 sek om man startar filtret på fel sätt.
 
Senast ändrad:
Har bytat ut OS disken mot en WD Black 750GB nu, hade en slöare WD innan.
Får 8,4 s.

Övriga specs:
i7 920 (oklockad)
10GB RAM
GTX 260
 
Har bytat ut OS disken mot en WD Black 750GB nu, hade en slöare WD innan.
Får 8,4 s.

Övriga specs:
i7 920 (oklockad)
10GB RAM
GTX 260

Jag trode inte att disk prestanda spelade in...
Jag har för övrigt också en WD Caviar Black (1TB)

Skall prova i helgen att köra CPU i original frekvens och se vad jag får för värden.
Har rensat ur min workstation. Bygde mig en NAS-server att ha all info i istället.
 
hahahahaha, gjorde min kväll; tack!

Fast to be fair, vem hade klagat över en dator á så mycket pengar? :$


Nu kan jag inte jämföra med FCP, men med CS5 tar exakt 3.4 sekunder från att jag trycker enter för mig till att jag kan trycka Ctrl+N och öppna ett nytt fönster, och det med en 7200RPM-hårddisk. Jag undrar egentligen vad jag kan vänta mig för ökning med en SSD? Jag vet att det blir massiv skillnad, men...

Ökningen beror helt på vilken ssd du använder. De som sitter i en air-mac (oftast från samsung) är inte mycket snabbare än en roterande variant i samma burk men en intel g2 är ca 60 gånger snabbare (på småfiler) än i ovan icke namngivna roterande disk. Jag kör SSD i både wks med w7 och i min mackbookpro och när macen bootar kommer en roterande sak upp, den gör trekvarts varv innan den fade:ar till desktopen. med disken som satt i från början malde den på i fan all evighet och lite till.
 
Jag har bytt min systemdisk till en Intel X25-M SSD nu.
Innan gick "skorpan" på 5,7 sekunder och det gör den fortfarande.
 
Jag har bytt min systemdisk till en Intel X25-M SSD nu.
Innan gick "skorpan" på 5,7 sekunder och det gör den fortfarande.
Ja, hårddisken har ingen betydelse i sammanhanget.

Vad får du för tid med din i7 860 oklockad (@2,8 GHz), jag kan inte hitta att du angett det? Kul att se skillnaden mellan i7 860 och i7 920. (Jag får 7,7 sek med PSCS4 och 8,2 sek med PSCS5, i7 920 @ 2,66 GHz).
 
Om du hade brytt dig om att läsa hela mina inlägg, istället för att se rött bara för att någon du ansåg vara en pojkvasker och allmän skitstövel (det har man kunnat läsa om i en annan tråd på forumet) påpekade något om ditt sätt att ange Photoshopversion, så hade du redan haft svaret på din fråga. Jag har nämligen redan angivit att det tog 7,3 sekunder i CS4 x64 på en i7 860. Turboboost-funktionen som väl är mer aggresiv på 860 än 920 gör dock att den verkar ligga på 2,93 GHz vid hård belastning på alla kärnor så länge det inte blir för varmt.

För övrigt kan jag påpeka att det inte var jag som anmälde ditt inlägg och att jag inte heller känner mig kränkt som du och några andra hållt på och spytt ur er i den andra tråden. Det kan ju vara bra om man har fakta innan man öser ur sig en massa skit.
 
Martin,
ledsen om jag inte uppfattat vad du skrivit i dina tidigare inlägg. Det var absolut inte pga vår kontrovers eller att jag på något sätt ignorerar vad du skrivit. Jag har helt enkelt missat det och tack för att du förtydligar!

Om du sedan slutar sura och läser tråden du refererar till en gång till, så ser du att förutom det faktum att jag ansåg - och fortfarande anser - att dina inlägg var off topic och som du själv skrev - rena besserwisserkommentarerna - så det jag blev mest upprörd över var Fotosidans bestraffningssystem och inte dig personligen.

Min poäng med det jag skrev i tråden du syftar på, var att vi måste kunna bli förbannade på varandra lite då och nu och kalla varandra rumpnisse och pellejöns, utan att Fotosidans moderatorer ska hoppa in och dela ut obskyra bestraffningspoäng som de inte ens själva varken kan förklara eller ens stå för.

Hursomhelst, glöm det och gå vidare, det har jag gjort!
 
Ja, hårddisken har ingen betydelse i sammanhanget.

Vad får du för tid med din i7 860 oklockad (@2,8 GHz), jag kan inte hitta att du angett det? Kul att se skillnaden mellan i7 860 och i7 920. (Jag får 7,7 sek med PSCS4 och 8,2 sek med PSCS5, i7 920 @ 2,66 GHz).

Jag minns inte vad jag fick med oklockad processor, har inte provat det men det stämmer nog som Ztenlund säger. i7 860 har ju högre frekvens oklockad än 920 och samma kärnor så aningen snabbare bör det gå på 860.

Klockade i stort sett direkt jag fått ihop nya datorn och kör på 3800 mhz 19X200 och minnena i 1600 mhz., det gör gott för PS och LR. Jag har ingen lust att klocka ner bara för att testa "skorpan".

Att byta ut systemdisken från en 150 GB raptor till en 160 GB SSD har gjort en snabb dator ännu snabbare, programmen startar snabbare och Lightroom fick en boost när jag flyttade dess databas och previews till SSD.

Har återanvänt raptorn som arbetsdisk just nu för aktuella projekt och när jag har filerna där och program och arbetsareor på SSD går det riktigt snabbt att jobba. Om något år kan man förmodligen få större SSD diskar till överkomligt pris och jag ser fram emot att ha en på minst 500 GB som arbetsdisk och mekaniska bara för äldre avslutade projekt.
 
Senast ändrad:
Jo, jag är övertygad om att det blir en väsentlig skjuts på övriga aktiviteter om man byter till SSD diskar. Vad jag har läst mig till skiljer läs- och skrivhastigheten mellan olika märken rätt väsentligt, så man måste tydligen välja rätt SSD disk.

Jag har också en Raptor-disk och den får snurra tills W7 SP1 släpps. Det är för jobbigt att installera om allting igen, så nästa service pack blir ett bra tillfälle att byta upp sig till SSD.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.