Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
andra försöket 86.6 sek
tredje försöket 85.8 sek, skumt att det gick så segt första gången?
 
Jeppe skrev:
MacPro 2.66GHz Dual XEON
5GB RAM
2x250GB RAID0 Scratchdisk
CS3
13,5 sekunder

Jörgen - you loose ;)

Skämt å sido, med CS3 och scratchdisk kommer du förmodligen också ner i dessa tider. Nu gäller det bara att övertyga kunderna om att radial blur ska man ha på bilderna ;)
Så, nu har jag testat med scratchdisk och CS3 (trial), och det gjorde väldigt stor skillnad, precis som förväntat.

Dock får jag se mig knappt slagen av en Mac... :-D
Min tid blev 15,5s (snitt av tre körningar)

Dell XPS710, Core 2 Extreme (4 x 2,66GHz)
4(3,2)GB RAM
2x160GB, SATA1, RAID0, Scratchdisk
CS3 (trial-version)
 
"Så, nu har jag testat med scratchdisk och CS3 (trial), och det gjorde väldigt stor skillnad, precis som förväntat."

Nej, så är det väl ändå inte. Jag får identiska resultat med eller utan scratchdisk (12.9 sek, se ovan). Det som gör stor skillnad är om man testar fler än en gång, eftersom data ligger kvar i cache:en. Vid verklig Photoshopanvändning ger kanske scratchdisk prestandahöjning!?
 
Björn Nordström skrev:
Vid verklig Photoshopanvändning ger kanske scratchdisk prestandahöjning!?
Ja, det kan man nog lugnt påstå... :)
(Och kanske skall jag förtydliga att jag med "scratchdisk" menar "scratchdisk skild från disken där PS ligger". *Helt* utan scratch -- dvs inte heller på C: -- så är väl PS mer eller mindre oanvändbart?).

I detta fallet var det nog mest användandet av CS3 i stället för CS2 som kortade min tid med cirka en tredjedel. Förmodligen är CS3 mycket bättre anpassat till flerkärniga processorer.

Tiden blev inte heller entydigt kortare och kortare de tre gånger jag provade; det verkade ganska slumpmässigt
 
Trodde faktiskt att det skulle gå något fortare men men..

176,4s

AMD Athlon XP 2800+ (2.09GHz)
1G RAM
GeForce 250MB
XP Media Center Edition

Fast för 3000kr så får man väl vara nöjd ändå.
 
28,8 sekunder med CS3, vilket är 3 sekunder snabbare än med CS2.
HW: AMD x2 4400+
Så med den nyaste processorn x2 6000+ bör det gå att komma nedåt 20 sek, kanske lite mer med snabbare minne än DDR 400 som sitter i idag.
 
Skapa profil i Windows för bästa prestanda

På en Windows dator med W Xp Kan du lätt
skapa u-like start profiler för att öka prestanda
genom att stänga av tjänster som tar mycket kraft från datorn detta görs inloggat som administratör i Datorhanteringen klicka här
för ett exempel på vanliga tjänster igång

Du kan halvera dessa i vanliga fall och det går filt att ta bort profilen igen om du ångrar dig senara
 
Senast ändrad:
Skärmbilder

du får ett valg under starten i 30 sek om du har det förbockat som i fältet
på bilden här under
 

Bilagor

  • profiler (custom).jpg
    profiler (custom).jpg
    27.3 KB · Visningar: 425
Senast ändrad:
Men glöm inte starta om datorn

När du går på nätet om du har inaktiverad virusprogrammet
 

Bilagor

  • tjänster (custom).jpg
    tjänster (custom).jpg
    34.8 KB · Visningar: 424
27.6 sekunder på min laptop (varje gång samma tid), på den stora har jag inte testat.

Den bärbara är en Dell grej.
XPS med 2gb minne och en processor av nått slag.

/Magnus
 
45,7 s på min bärbara.

(CS3 på Fujitsu Siemens Intel Dual Core T7200 @ 2,0 GHz, 1,99 GHz 2GB RAM)

Jamensetitta, det där med cachen är sant ändå.
Nu hamnade jag på 30,3 s.
 
Senast ändrad:
Startade om datorn och använde en av mina 74GB Raptor 10.000RPM SATAII som scratchdisk.

Fick 19.3sek. Lägre blir nog svårt med min dator,
 
Fick ner det från ca 18 sekunder till 15,1. Går nog inte att få ner det mer med hårdvaran jag har just nu.


PS CS3

C2D klockad till 3.5GHz minnet körs i 1GHz.
 
Minne

Nej, gjorde det innan när jag inte klockade så högt som denna gången. För användning varje dag kör jag med CPUn i 3,2GHz och minnet i 900MHz. CPUn är en C2D E6320.
 
Re: Skärmbilder

svendus skrev:
du får ett valg under starten i 30 sek om du har det förbockat som i fältet
på bilden här under

Se en video om hur du ställer inn din Start i Windows Xp Videon är på Usa engelska :)
VIDEO
 

Bilagor

  • thumbnail.png
    thumbnail.png
    2.5 KB · Visningar: 584
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.