Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett förslag till PhotoShop test
som visar skillnaden mellan Mac och Windows
Öppna ny bild transparent
30000 x 30000 pixlar 2.1Gb
(30000 x 30000 är max för äldre PS)
Fyll med svart färg
spara den i LARGE DOCUMENT FORMAT.PSB
filen blir ca 98 Mb i Windows
och ca 49 Mb på en Mac
om jag har rätt ?
öppna den i PhotoShop
mät tiden som innan!

Kolla en liten Video Här
 

Bilagor

  • photoshopbild.jpg
    photoshopbild.jpg
    60.9 KB · Visningar: 636
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 18 sek

macrobild skrev:
Då får du gärna göra en detaljerad lista över dina inställningar "och vad du gör med Photoshop", att du med samma bild som vi alla andra använder och samma inställningar i filter kommer ner till din tid på 18sek.

Där har vist gått pipi i video på denna tråd, men vi kunna inte låta bli att snickra denna mov fil

http://svendus.se/forumtest/skorpan2et.mov

Quicktime eller Realplayer skal vare installerad på en Windowsdator
för att kunna se filmen

:) Kim Nilsson (pointzero) kolla här hur
Daniel Nyberg (Danne_Umeå) testet går till

Av installerade min xp bootcamp partion på macken
det var u-troligt smidigt och datorn blev lite piggare efter om starten
behöver den inte mera kör fjärrskrivbord på den stationäre istället
det är smidigare

KIM

Dannes skorpan2et.jpg fil är
956K på skiva (976541) byte stor
 

Bilagor

  • finderbild002.jpg
    finderbild002.jpg
    54.8 KB · Visningar: 608
Senast ändrad:
Testade nya datorn idag: 24,9 sekunder

Test gjordes med CS2, så tiden skulle med CS3 (vad jag förstått av tråden) kanske legat på 15-20s?


Quad Core @ 2,66GHz
4GB(3,2) @ 667MHz
2x320GB SATA-II, RAID 0
(Tyvärr ingen scratch-disk monterad än)
 
Max oc

Ville se vad datorn klara för max klockning och tänkte jag kunde köra det här testet när jag ändå höll på. Gick på 17.8 sekunder.

CD2 E6320 @3.5ghz 500fsb minnet körs i 1Ghz
 

Bilagor

  • 17.jpg
    17.jpg
    84.5 KB · Visningar: 544
Re: Re: Glömde...

svendus skrev:
Mac installerad på en Pc ??? CD2 E6320 @3.5ghz 500fsb minnet körs i 1Ghz

?? Var står det mac? Max oc, eller maximalt överklockad på Svenska, men ja. OS X går att installera på en vanlig PC, men DET, det är en helt annan diskussion.
 
Korrektion

Ska stå C2D inte CD2, var nog lite trött igår kväll och precis som Jesper skrev så står max oc för maximal overclock.
 
18 sekunder vid 3,5GHz stödjer min tes rätt bra att det är ren och skär Processorprestanda (fick 20 sek med 3GHz C2D. Vilket innebär att det inte är något PS-test, utan mer ett test på hur snabb processor man har. Det finns betydligt bättre tester som testar flera olika komponenter i datorn, för att utröna prestanda vid normalt bildarbete.
 
jorgene skrev:
Testade nya datorn idag: 24,9 sekunder

Test gjordes med CS2, så tiden skulle med CS3 (vad jag förstått av tråden) kanske legat på 15-20s?


Quad Core @ 2,66GHz
4GB(3,2) @ 667MHz
2x320GB SATA-II, RAID 0
(Tyvärr ingen scratch-disk monterad än)
Hur fixar man en scratchdisk? Ser att du kör raid 0 på två diskar. Borde väl inte inverka på just det här (processor och minneskrävande) testet, men när man kör Aperture och behandlar RAW-bilder i realtid är det nog guld värt.
 
Hubba..

MacPro 2.66GHz Dual XEON
5GB RAM
2x250GB RAID0 Scratchdisk
CS3
13,5 sekunder

Jörgen - you loose ;)

Skämt å sido, med CS3 och scratchdisk kommer du förmodligen också ner i dessa tider. Nu gäller det bara att övertyga kunderna om att radial blur ska man ha på bilderna ;)
 

Bilagor

  • bild 2.png
    bild 2.png
    33.3 KB · Visningar: 442
Björn Nordström skrev:
Hur fixar man en scratchdisk? Ser att du kör raid 0 på två diskar. Borde väl inte inverka på just det här (processor och minneskrävande) testet, men när man kör Aperture och behandlar RAW-bilder i realtid är det nog guld värt.

Tja, fixar och fixar. Man har en extra disk (eller två) utöver systemdisken. Sedan ställer man in detta i photoshop under preference - file

Där väljer man vilken disk man vill använda.
 

Bilagor

  • bild 3.png
    bild 3.png
    10.7 KB · Visningar: 444
Jeppe skrev:
Jörgen - you loose ;)

Skämt å sido, med CS3 och scratchdisk kommer du förmodligen också ner i dessa tider. Nu gäller det bara att övertyga kunderna om att radial blur ska man ha på bilderna ;)
Hehe.. :)

Disken ligger på bordet klar för montering och CS3 skall jag testa för ev. framtida uppgradering. Mitt barnasinne säger mig att jag *måste* testa detta och se hur bra det går. Fånigt, egentligen... :)

Och visst skall kunderna ha Radial Blur, för då kan man ju också höja priserna. Så dyr dator som det kräver, menar jag... :-D
 
MacPro 2.66 3GB RAM CS3

19,5 sek första försöket
12,9 sek andra försöket

Användning av scratchdisk annan än startdisken påverkar inte resultatet för detta test.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.