Det jag reagerade på var att du går in i en forumtråd med rubriken "Photoshop prestanda test" utan att verka vara intresserad av sådana tester eller att de utförs och redovisas i denna tråd.
iMatte skrev:
Precis som flera andra är jag inne på att ett sånt här test är ganska meningslöst. Jag testade på min PowerMac G5 2x2,3GHz/2,5 Gig RAM/CS 2 i lite olika situationer och fick värden mellan 61,5 sekunder och 40,2 sekunder. Segast gick det när jag samtidigt körde ett par filmer i bakgrunden (en mpg och en avi - båda i fullstorlek), samt hade webbläsare med Flashsida igång. Snabbast gick det när jag startade om och körde testet innan jag gjorde något annat.
60 sekunder är ju femtio procent mer än 40 sekunder - ganska stor spännvidd för att ens ge en fingervisning.
Av ditt inlägg så utgår jag att om jag har eller köper mig en ”PowerMac G5 2x2,3GHz/2,5 Gig RAM/CS 2” så kan jag förvänta sig denna prestanda, med denna ”smala” dock så enkla test. Men till skillnad från andra prestanda testprogram så testas här Photoshop ihop med hårdvaran.
Även så drar jag slutsatsen av ditt bidrag, om man starta upp ett par filmer och webbläsaren samtidigt, så tar det 20 sekunder längre.
För vissa ”ingen skillnad”, för andra ”katastrof” och alla har rätt.
Om jag har exakt eller liknande dator och får helt andra siffror i testet, skulle jag vara intressant att veta varför det skiljer t.ex. 60 sekunder mellan samma hårdvara?
Det jag lär mig av denna tråd, är att med liknande min processor, moderkort, ram-minne och antal processer i gång borde jag få viss prestanda.
Jag kan ställa mig frågan är det värt att köpa snabbare processor för mitt Photoshop arbetande!
För vissa är det för dyrt med den ”lilla” prestanda ökningen, för andra är det nästa gratis för att spara mer tid.
Om testet utfaller på en ”bra” dator med mellan 6 och 12 sekunder, en skillnad på hela 100 %, innebär det, enligt dig, att testet är otillförlitligt och förkastligt?
iMatte skrev:
Är det en vanlig fråga med uppriktigt intresse du ställer, så är väl en av lärdomarna (om nu just jag av alla i denna tråd måste redovisa dessa) att dylika test är tämligen meningslösa och slumpmässiga - något att även hålla i minnet när man läser tester i datortidningar (och för den delen Fototidningar).
Vad har du för förslag till bättre alternativ?
iMatte skrev:
För din fråga var väl ärligt intresserad och någon slags undervisning? Eller?
Ingen undervisning här inte, jag är elev på denna site
/Michael