Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop och ej återanvändbart minne

Produkter
(logga in för att koppla)

clavicl

Aktiv medlem
Jag fattar inte photoshops sätt att använda minnesallokeringen.

I ett nyuppstartat Photoshop CS2 (Windows) så tar photoshop ett par hundra K. Den slukar inte mer än som behövs så att säga. Å det är ju bra.

Och när det växer så allokeras mer och mer, men det verkar inte finnas något sätt att återanvända minnet? Skulle åtminstånde vilja kunna återanvända allokeringen genom Edit/Purge All? Idag tvingas jag starta om photoshop efter varje stor bild jag jobbat med.

Det skulle ju kanske inte göra så mycket om det allokerade minnet var "tomt" efter att man stängt en bild(!), men så upplever jag det absolut inte. Har man en gång peakat max-cachen, så verkar det vara förbrukat minne som inte används igen. Windows får swappa som en galning för att överleva.

Samma sak är det med Bridgen. Den verkar oxå förbruka minnet. Öppnar man en katalog med t.ex 100 stycken 70-megs Tiffar så är det bara å hälsa hem. Den verkar fylla ramminnet med varje tif-fil för att skapa thumbnailen, men den tömmer inte minnet efter varje bild. Minnet fylls på och fylls på och fylls på och raskt är datorn så seg att den inte går att använda. Och inte blir det bättre när Bridgen är klar heller! Går jag till en annan katalog är minnet fortfarande lika förbrukat. Ja, minnet är förbrukat ända tills jag stänger bridgen helt.

Har 2 gig ram, och det virituella minnet på en separat disk där jag har, som adobe rekommenderar, det initiala värdet satt till dubbla ram-minnet (4096) och max-värdet vore ju trevligt om man kunde följa adobes rekommendation (det fyrdubbla ram-minnet) men 4096 är max så jag har det här oxå.

Någon som har något tips på vad som är galet?
 
clavicl skrev:
Någon som har något tips på vad som är galet?

Adobe. De har alltid hatt problemer med å skrive programvare som fungerer bra "på baksiden".

Nå og da, for å renske opp litt bruker jeg følgende vbscript

FreeMem = Space(384000000)

Dette har jeg skrevet i en tekstfil og lagret som freemem.vbs på skrivebordet. Når jeg føler maskinen blir for treg så klikker jeg på denne og får dermed frigjort omtrent 385MB minne på maskinen.

Dog: Dette gjør også at cachede programmer vil bruke lenger tid på å starte opp igjen.
 
Det låter som klassiska symptom på en minnesläcka. Men det kan också vara så att adobe undviker allokering/avallokering så långt som möjligt för att öka prestandan. Fast i detta fall verkar det ju som om det ger motsatt effekt. Med 2 gig minne borde ju allt flyta på fint. Pröva det som Kyrre Baker beskriver, men det kommer bara att fungera om Photoshop avallokerar minnet.

clavicl skrev:
Har man en gång peakat max-cachen, så verkar det vara förbrukat minne som inte används igen. Windows får swappa som en galning för att överleva.
Vad händer om du minskar max-cachen?
 
vbs-scriptet rör inte photoshop-minnet tyvärr.

Minska max-värdet på det virituella minnet? Kan inte testa nu, men vad borde hända rent teoretiskt? Menar du att det skulle tvinga tillbaks arbetet till ram-minnet?

Är det inte såhär för någon annan? Jag har alltid upplevt det med alla datorer och alla photoshop-versioner jag kört (enbart pc dock).
 
Upplever precis samma fenomen som du. Har trott att det rörde sig om dålig minneshantering hos min något ålderstigna dator.
 
clavicl skrev:
Minska max-värdet på det virituella minnet? Kan inte testa nu, men vad borde hända rent teoretiskt? Menar du att det skulle tvinga tillbaks arbetet till ram-minnet?
Jag missuppfattade dig tidigare. Photoshop har en inställning som anger hur mycket minne som får användas (i procent). Det var den jag syftade på.Om den sätts till ett lägre värde, borde Photoshop återanvända börja minne istället för att allokera nytt. Det var tanken.
 
Ok.

Detta minne har jag satt till en gig. Och det är exakt när photoshop-processens minnesåtgång överstiger denna gig som den börjar swappa istället, och skulle jag minska detta så kommer den börja swappa tidigare.

Själva problemet, att photoshop inte återanvänder minnet kvarstår.

Skönt å höra att man inte är ensam!
 
Jag fann det lite besynnerligt hur ni diskuterade detta ämne och tänkte mest bidra med en länk på hur det fungerar enligt adobe själva.

http://www.adobe.com/support/techdocs/320005.html

Jag funderar på om inte photoshop gör likadant som exempelvis vissa databaser gör, allokerar en bit minne men använder inte allt (stänger ner ett antal bilder och därefter ser på minnesallokeringen) men det ser ut att ta en massa plats om man enbart utnyttjar taskmanager eller sådana dåliga verktyg. Har ni sett vad som verkligen händer eller hur var det använda minnesområdet ligger (ram eller disk)? Icke utnyttjade minnessegment tar inte direkt prestanda utan tvärt om, det antas gå snabbare att fylla ut detta område vid behov än att först utöka och sedan fylla på. (Ungefär som dynamisk växlingsfil, om man ska våga sig på en jämförelse)

/G
 
Gurk skrev:
Jag funderar på om inte photoshop gör likadant som exempelvis vissa databaser gör, allokerar en bit minne men använder inte allt (stänger ner ett antal bilder och därefter ser på minnesallokeringen) men det ser ut att ta en massa plats om man enbart utnyttjar taskmanager eller sådana dåliga verktyg. Har ni sett vad som verkligen händer eller hur var det använda minnesområdet ligger (ram eller disk)? Icke utnyttjade minnessegment tar inte direkt prestanda utan tvärt om, det antas gå snabbare att fylla ut detta område vid behov än att först utöka och sedan fylla på. (Ungefär som dynamisk växlingsfil, om man ska våga sig på en jämförelse)
Jo, vi var inne på samma tankegång i början.

Bra sida du hittade. Så här står det:

"If the percentage of RAM allocated to Photoshop is too high, both the operating system and Photoshop can swap pages out of RAM, causing slow performance in Photoshop."

Eftersom standard är 55% (enligt länken) innebär det att ps allokerar lite mer än 1GB. Jag vet inte, men det känns lite väl mycket.
 
Drog ner det till en halv gig istället, och det enda som hände var att swapnings-hysterin började dubbelt så snabbt (såfort photoshop.exe-processen tar mer än angivet värde).

Höjer det igen så jag åtminstånde kan jobba tills 1 gig är slut.
 
Photoshop har för ovana att spara på mycket man jobbar med. Ibland ok men för det mesta besvärligt.
Ibland tömmer jag minnesbanken när jag startar
Photoshop (tryck ner shift+ctrl+alt och
programmet startar med en förfrågan om du vill
göra detta. Svar ja och nu startar PS med
grundutställningen.
Jag vet inte om detta har med saken att göra men
jag nämner det iall fall.
 
När jag kör ctrl+shit+alt så frågar den om jag vill radera Photoshop Settings-filen... Låter inte som om något jag vill göra?
 
clavicl skrev:
När jag kör ctrl+shit+alt så frågar den om jag vill radera Photoshop Settings-filen... Låter inte som om något jag vill göra?

Om Photoshop börjar knasa är det den bästa lösningen många gånger. Jag vet inte hur ofta jag läst att man ska installera om programmet, vilket oftast inte löser problemet eftersom felet ligger i denna preferensfil. Men om det påverkar minneshanteringen tvivlar jag på.

Stefan
 
stefohl skrev:
Om Photoshop börjar knasa är det den bästa lösningen många gånger. Jag vet inte hur ofta jag läst att man ska installera om programmet, vilket oftast inte löser problemet eftersom felet ligger i denna preferensfil. Men om det påverkar minneshanteringen tvivlar jag på.

Stefan

Om photoshop "börjar knasa"? Det är alltid såhär, och har varit så sen flera år och versioner tillbaka.
 
Om du har två hårddiskar kan du ju ställa in Ps att swappa på den som inte Win swappar på, Det kunde man göra på äldre versioner ialla fall och det höjde prestandan rätt bra.
 
Sant. Swappar faktiskt idag på samma disk, så det ska jag göra.

Lustigt ändå att ps beter sig såhär vilket jag, såvitt jag kan se, verkar vara en ren och skär och skitallvarlig bugg?

Hur är det på mac? Återanvänder den minnet där som den ska?
 
Jag har ingen lösning, men det låter ju onekligen som en klassisk C++ - tabbe, att inte avallokera med free()-funktionen för objekt som inte används längre. C++ har ingen automatisk "garbage collection" som Java har. Om problemet inte är avsiktligt (de vill hålla kvar objekten i minnet), kan man bara förundras över att Adobes programerare gör så enkla misstag.

För övrigt upplever jag samma sak, speciellt Bridge är segt som sirap. Man börjar ju undra om en ny dator verkligen skulle hjälpa?

//Lasse
 
PS filhantering

Tryck på Ctrl+2 som tar dig till inställningsgruppen Filhantering. Bläddra fram
till: Maximera alltid kompabilitet för PS

(psd filer) och inaktivera kryssrutan.
Till och PS medger själv att aktiveringen
är idiotisk !
Den fördubblar ju filstorleken!
Om du vill att en bild ska vara kompatibel
med andra program är det bättre att spara
en TFF version av filen istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.