Annons

Photoshop och ej återanvändbart minne

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske någon som läser denna tråd kan få lite hjälp av att köra programmet "CCleaner".Litet,snabbt och smidigt med högerklick på papperskorgen."Bygger inte om" Photoshop men kan ev. lindra vissa liknande problem...
 
Jag satt idag och meckade lite med detta... hade inget för mig och tycker det här med systemarkitektur är roligt och är hyfsat påläst på ämnet "minneshantering" i Windows. Blev riktigt förbaskad när jag (som jag själv tycker, borde begripa sådant här) precis som alla andra får en ständigt växande process.

Men mitt i allt räknande av trådar, tider, prioritet (photoshop ändrar antalet trådar som används på ett lustigt sätt, bra för dom som har många CPU eller liknande) så ser jag hur processen går från 300+ mb till 4mb på en sekund.

"Men vaf*n gjorde jag?!" för inte hade jag gjort något speciellt... jag hade klickat på fel ikon i aktivitetsfältet (växlade mellan photoshop och hjälpen).

Så här är det... för jag kom på det:

När man minimerar photoshop rensar den minnescachen. Thats it.

/Andreas
 
Satan i gatan... Har bara gjort ett snabbtest, men det verkar fanimej stämma.

Hoooh. Passa på att namnge upptäckten! Youre going famous!
 
Det e baske mig makalöst! Funkar verkligen klockrent. Heeelt otroligt vad detta kommer spara tid, ilska och irritation för mig och säkerligen massor med andra. Och det bästa av allt, nu borde ju Adobe enkelt kunna sätta fingret på felet och rätta till det lite snabbt.
 
Tror du inte att det är skälet att så få upplever det som ett problem då? När man behöver resurser till andra program så jobbar man ju oftast i dem. Och då lämnar ju Photoshop tillbaka det som är överblivet.

Nog har jag också noterat att Photoshop kan vara lite annorlunda i sin minnesanvändning ibland. Men i praktiskt arbete har det alltid fungerat, så jag har gått mer efter det än siffror från aktivitetshanterare och dylikt.
 
Absolut.

Sånna som jag som alt+tabbar mellan applikationer har alltid detta problem.

Sånna som verkligen släpar upp musen till lilla minimera-knappen och klickar på den har kunnat leva ett liv i sus och dus.
 
aha, nu förstår jag varför jag inte lidit så värst överdrivet av detta.
jag har börjat bläddra rätt mycket mellan ps och breezebrowser, eller windowsmappar.
(större filer, färre öppnade i ps)

eller vänta.. det hjälper inte med bara bläddring? konstigt. kanske minimerar jag då och då utan att tänka på det... får tänka på hur jag gör, i veckan.
 
Med det vill jag alltså säga att det kräver ett faktiskt klick på minimera-knappen. Det räcker inte att man hoppar till en annan applikation genom alt+tab eller att klicka nere i startmenyn.

Tror även att det är ganska ovanligt att man fyller hela photoshop-allokerade minnet varför många aldrig upplever problemet. Själv är jag en riktig minnesslukare när jag jobbar med mina bilder. 50-60 lager per bild är inte ovanligt i min värld, och så tror jag inte gemene man/kvinna arbetar.
 
Estethia skrev:
javisst. jag ska bara plocka upp 35 papp ur fickan här... *prassel, prassel*
har du nåt boktips för lära mig några hundra snabbkommandon i tiger?

Äh, stoppa ner pengarna istället igen och klicka på minimera. Billigare än en mac.
 
Nu behöver man ju inte hålla på och musklicka för att minimera. Windows-m minimerar alla fönster. Sen alt-tabbar man sig fram till det man vill ha. Eller kör windows-r om man vill dra igång ett nytt.

Fast just i fallet Photoshop är ju musen tyvärr framme rätt ofta av andra skäl, så där blir det nog att man klickar på den lilla pinnen ibland också.
 
Bara för att förtydliga så ingen går och missförstår något. Windows+M fungerar INTE för att rensa ur minnet. Inte heller Windows+D eller någon annan metod för att få Photoshop att försvinna ur åsyn.

Det är enbart ett handfast och rejält klick på denna lilla knapp som spolar ur minnet rejält.
 
Estethia skrev:
javisst. jag ska bara plocka upp 35 papp ur fickan här... *prassel, prassel*
har du nåt boktips för lära mig några hundra snabbkommandon i tiger?

Nu tänkte jag främst på att disskutionen handlar om minne och hur detta utnyttjas/fördelas. Mac är bäst på sådant.

Men när du ändå tagit upp det... I OSX finns alla snabbkommandon du någonsin vill använda, in fact, förvånar mig inte om Windows snodde även denna funktion av Mac. Det är bara att använda Äpple-knappen istället för ctrl.

Dessutom finns det ju en fruktansvärt bra funktion för att hålla reda på fönster, den kallas Exposé. Den låter dig växla mellan exempelvis 10 bilder på ett smidigt sätt.

Med EN knapptryckning får man upp alla fönster, snyggt utspridda över skärmen, och sen klickar man helt enkelt på det man vill jobba med. En annan knapptryckning och skrivbordet visas, de öppna fönstren skjuts åt sidan. Allt förstås snyggt animerat ala apple-style.

Alt-tab finns ju såklart också, men är helt värdelöst när man har Exposé.

http://www.apple.com/se/macosx/features/expose/

Och, nej, en mac kostar inte mer än en PC, när ska folk lära sig det? Det är ju samma sak som att välja ett billigt skit-objektiv istället för ett dyrare, vad får man för pengarna?
 
Tänka sig att detta skulle bli en mac/pc-tråd.

Det tar mig emot att elda på detta, men vaffan:

Att minneshanteringen inte fungerat för Photoshop är väl utvecklarna på Adobes fel, inte Windows?

Exposé är jäkligt fint, och det har PC-utvecklare snott för länge sedan och utvecklat egna lysande versioner av, t.ex http://www.entbloess.com/

Widgets är en annan mac-sak som mac-folk gärna hänger ut å gör helikoptern med, men även här har utveckling skett till windows: http://widgets.yahoo.com

Å angående priset... En High End-mac och High End-pc må kosta skjortan, men för Photoshop går det utmärkt med en nästan-High End PC med massa RAM och det får man ihop för betydligt mindre pengar än en motsvarig nästan-High End Mac.

Finns det ingen som gjort någon konkret test på hur mycket Mac och PC man får för t.ex 10.000 kr?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.