Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS + Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

eric.u

Medlem
Har en Eos 20d.

När jag väljer läget L+raw. skapas en jpg bild samt en raw bild samtidigt.

Nu när jag startat PS CS, hur sjutton gör jag för att öppna raw filen?
försöker genom importera funktionen, och hittade oxå en eos capture i menyerna, men då hittar den inte kameran säger den. Har laddat in den senaste adobe raw pluginet.

Hur gör man, någon som har lust att förklara på förståeligt språk :)

Helt ny på raw, aldrig framkallat en bild via raw. aldrig öppnat en raw. bara fotat jpg hela tiden.

Snälla tack för svar.
 
I CS2 är det bara att välja öppna och bläddra sig fram till katalogen med cr2 filerna och öppna den önskade bilden.

Har du stoppat in Adobe RAW pluginen på rätt ställe så borde du få upp dialogen med justeringar och förhandsgranskning på bilden.
 
fast de händer inte..

När jag välj vanligt öppna, och går in på eos 20d i filväljaren, så ser jag 2 likadana bilder och ingen går att öppna.

gick in på canons hemsida och försökte hitta drivisar åså, men fatta ingenting, twain driver och wia drivers vad är de för nåt? zoombrowser, varför kan dom inte skriva vad de är för något ?

:(
 
Du måste ha något fel på din CS installation, borde bara fungera helt smärtfritt.

Avinstallera CS och installera om

/Stisse...
 
Nu har jag testat igen och det funkar.. men väldigt ostabilt.

ibland när jag klicker på en raw fil så säger den att sökvägen är otilgänglig. och ibland funkar det bra. mmm.

Riktigt skönt att kunna "framkalla" bilden och i det skedet trolla bort kromatiska problem hos linsen etc. bort med alla blåaktiga kanter :)

Men om jag sedan sparar den i JPG då har jag ju egentligen pajjat bilden igen.. så vilket format ska jag spara bilderna i ? vad sparar ni dom i?
 
Låter som om du inte har kopierat över filerna till datorn först.

Ang. filformatet så brukar jag behålla rawfilen som den är på en CD/DVD och jobba med en 8 eller 16-bits jpeg i PS.
 
diver1 skrev:
Ang. filformatet så brukar jag behålla rawfilen som den är på en CD/DVD och jobba med en 8 eller 16-bits jpeg i PS.

Det finns inte stöd för 16 bitars bilder i JPEG. Inte heller lager eller justeringslager. Bara detta gör JPEG värdelöst som format under det att bilden bearbetas. Sedan är det ju också det problem som finns när man sparar bilder upprepade gånger i JPEG. Varje gång tappar man i kvalitet, en gång inga problem, två gånger små problem, men sedan blir det bara sämre och sämre.

Spara dem som TIFF eller PSD under det att du arbetar med bilderna. Om du sedan av utrymmesskäl vill spara dem som JPEG, gör det när du är klar med bilden.

MVH/Stefan
 
Trodde jag skulle få svar här..

Jag har min nya 20D inställd på raw+ medium, men alla överförningar till datorn hittils har bara varit .jpg filerna.

Jag har alltså inte problem att öppna mina raw, jag hittar dem inte över huvud taget!!

Känner nån igen den här nybörjarmissen? Känns som jag missar något uppenbart.. Men visst borde alla filer ligga i samma katalog? Mina .jpg hamnar i en katalog som heter 100CANON under dagens datum.

Hjälp skulle sitta fint...

A
 
AndreeMånsson skrev:

Jag har alltså inte problem att öppna mina raw, jag hittar dem inte över huvud taget!!

Min gjorde samma sak tills jag ändrade inställningen för anslutningen i kameran från standardinställningen till det andra alternativet, tyvärr har jag inte kameran framför mig så att jag kan kolla exakt.
 
diver1 skrev:
Min gjorde samma sak tills jag ändrade inställningen för anslutningen i kameran från standardinställningen till det andra alternativet, tyvärr har jag inte kameran framför mig så att jag kan kolla exakt.

Ändrade du 'kommunikation' från normal till PTP?

Det står i manualen att det är om man skall göra direktutskrifter och att det inte funkar med överföring till PC i det läget..

Eller var det något annat?

a
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.