Annons

Photoshop CS gör min dator långsam

Produkter
(logga in för att koppla)

Philippe

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som kam hjälp till?
Jag har intallerat en provversion av Photoshop CS på min Pentium 4 (med 1 Gb i ram minne). Men det går knapt att jobba med photoshop... det går så långsam, till och med pillen från musen hinner inte, etc...

Jag har provat med photoshop 6.0 Woawww vilken skilnad , det går mycket bättre.
Jag har kan fel inställningar eller är det så att provversion är segar än den riktiga versionen.
Tack på förhand för hjälpen!!

Philippe
 
Jag kör photoshop 7 på min skollaptop (runt 800mhz och 128mb ram) och det flyter jättebra så det enda rimliga är att det antingen är nåt skumt med provversionen eller med installationen. Kollat processerna så att det verkligen är photoshop som segar ner?
 
Skumt

Håller med de två övriga här. Din dator skall klara PS CS utan några som helst problem. Kör själv på en AMD Athlon 600, och det går väl inte jättesnabbt, men det går fortare än det du beskriver. Felsök!
 
CS tungt

CS går betydligt sämre än 7:an

Uppgraderingar kräver uppgraderingar av allt annat också. Det är väl så branschen gör bra business...lol.

Jag kör dubbla Xeon 1700mhz. 1 Gig ram och 15k Scsi diskar i raid 0.

Mycket slöare än 7:an. Bara att spara en 5mb jpg fil tar ungefär dubbelt så lång tid.

Jerry
 
hmmm.. låter inte som din hårdvara är för slö iaf.
Hur ser det ut med ledig hårddisk ?.
Kan vara dålig drivrutin till grafikkort ?
Hur ser det ut i aktivitetshanteraren, går det åt mycket minne eller processor ? (Prestanda fliken, tillgängligt minne)

/Stefan
 
PS7 vs PS CS

Jag tycker som föregående, PS7 känns på något sätt skönare att jobba i än CS. CS är betydligt långsammare och det finns inga jätteskillnader mellan dessa. Den enda lilla förbättring i CS är att det har stör för fler RAW format och lite annat smått. 7:an tar inte lika mycke prestanda som CS.
 
Prova att lägga cachen i CS på en annan disk (om du har en hårddisk till förstås), det brukar göra en rejäl skillnad. Det kallas Scratch disk i CS. Edit / Preferences / Plugins and Scratch disks
 
En stor skillnad är mycket bättre stöd för 16 bitar per kanal i bilderna.

En annan sak som kan göra att Photoshop går segt är aktiveringskontrollen som den har inbyggd. Vet dock inte hur man kommer runt det, eller om det händer på alla datorer.

Photoshop övervakar också urklip vilket kan göra datorn seg när man kopierar saker dit (även från andra program).
 
CS har dock funktioner som jag använder, inte minst 16bitar delarna. Så det är värt det.

Och jag har inga som helst problem med slöhet på min burk. Trots live histogram och allt annat lull lull.

Har en vanlig P4 Prescott på 2.8GHz och 2GB 400MHz DDR. Dubbla diskar så scratch disk har annan disk mot systemdisken såklart.

Går det slött på en dual Xeon är det nåt fatalt fel. Eller så är det så att CS går lagom, och PS 7 går så in i helsika fort... ;)
 
har inte uppgraderat utan bara provat demon på CS och föredrar 7:an helt klart. Men på nya jobbet har vi CS så man får väl vänja sig..
 
Om man använder dom funktioner som är så är det faktiskt trevligt.
Skuggor/högdagrar (Shadow/highlights) är bra för snabba saker, iofs finns ju kurvor, kan bli lite petigt. 16bitars stödet är bättre, och även lite olika varmtons, vitbalansfilter är ju alltid bra att ha.
 
Det är ingen skillnad på provversion och fullversion vad gäller slöhet.

Däreomt kräver CS en del mer vilket gör att jag skall köpa ny dator under sommaren.

När ni skriver att ni har en ”vanlig 2,8 med 2 giga ram” inser jag att jag ligger efter några generationer med datorvalet.

Det finns många fina saker med nya versionen av Pshp, jag är strålande glad över filhanterandet i file browsern kopplat till Camera Raw.
 
Wow säger jag bara ...
Har inet ens i närheten av vad ni har i minne eller processor..
Sitter med en gammal 1.4GHz med 256 RDRAM och kan utan problem jobba med mina filer. Visst skulle det gå mycke snabbare med mer minne men klarar mig fint på filer upp till 20 Mb ( lite beroende på vad jag ska göra).
Men inte upplever jag att musen inte hänger med eller nåt.
 
mipert skrev:
Det finns många fina saker med nya versionen av Pshp, jag är strålande glad över filhanterandet i file browsern kopplat till Camera Raw.
Ja, och Shadow/Highlight är en bra grej om man är slapp och har bråttom, och Raw-hanteraren är ett jättelyft. Den är, tycker jag, i vissa avseenden bättre än Capture.
Jag upplever ingen som helst hastighetsskillnad mellan 7:an och CS. Gör man det på en modern dator har man defenitivt något fel någonstans.
 
Om ni redan har Camera-Raw till PS 7, dra hem uppdateringen 2.1 av den så har ni samma stöd för kameror som i CS, (ja, tom bättre, eftersom den är en uppdatering till CS också).

Undersök så att ni inte råkat installera CS i samma mapp som 7.0 eller så, det kan nämligen hända... CS käkar ju lite mer resurser, men det är frågan om nån sekund här och där, knappast mer.

Segar CS måste det vara ett annat fel, tex grafikdrivrutinen (som Peter sa tidigare), eller korrupt installation. Prova olika versioner av drivrutinerna, och prova att avinstallera och rensa registret innan ominstallation.

Vad vet jag, det har funkat för mig...
Lycka till!
 
segt här me..

Jag har en AMD 1700+ med 512 Mb & 10-20 Gb ledigt på HD:n, har jag bara 4-5 Gb ledig hårddisk plats på min enda HD går de betydligt långsammare, en annan sak som orsakar problem för CS är om Kaaza, Realplayer, MSN etc. ligger och tar upp RAM minne i bakgrunden. Kolla med att trycka Ctrl, Alt + Del och fliken Processer sortera efter minnesanvändning och avsluta de processer som du inte behöver ha igång. Kaaza är bland de värsta på att käka minne!
 
Re: CS tungt

Jerry Gladh skrev:
CS går betydligt sämre än 7:an

Uppgraderingar kräver uppgraderingar av allt annat också. Det är väl så branschen gör bra business...lol.

Jag kör dubbla Xeon 1700mhz. 1 Gig ram och 15k Scsi diskar i raid 0.

Mycket slöare än 7:an. Bara att spara en 5mb jpg fil tar ungefär dubbelt så lång tid.

Jerry

Verkar som om många upplever det olika, men jag har då aldrig sett någon som säger att CS går betydligt sämre än 7:an.

Du kanske får konfigurera om din dator om du hinner ta tid på hur lång tid det tar att spara en så liten fil (utgår från att du menar 50MB, inte 5MB). Man hinner inte ens blinka så är det klart om man kör modern RAID0.

Själv tycker jag CS funkar utmärkt, till och med snabbare än v7 trots samma hårdvara.
 
o-laser skrev:
Prova att lägga cachen i CS på en annan disk (om du har en hårddisk till förstås), det brukar göra en rejäl skillnad. Det kallas Scratch disk i CS. Edit / Preferences / Plugins and Scratch disks

Tack ska du ha Ola!!
Vilken skillnad det blev när man la över CS på en annan disk..WOW!! Rekommenderas starkt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.