Annons

Photoshop batching och störande dialogrutor

Produkter
(logga in för att koppla)
TordSonander skrev:
tritub: Jag tror mitt första inlägg borde täcka detta.
1. Spela in ett macro/manus/action med tillägget "spara som..."
2. Välj jpeg, kvalitet: X

När du sedan kör detta som en batchning/sats så kryssar du i rutan som säger "ignorera spara som" eller liknande. Då kommer den att att följa de regler som du ställt upp för namngivning av filer (har jag för mig).

Jag ska kolla på detta ikväll när jag har tillgång till rätt dator om ingen annan har svarat.

precis de jag skrev om oxå.
Lägger jag in ett "spara som" i makrot, så vill den ha med ett filnamn, som ALLA filer döps till.
Därför måste jag ha sparningsdelen i batchningen och inte i makrot, och då kommer JPG optionsrutan upp.
 
Stulet från en hemsida

"The Override Action "Save As" Commands check box is a common source of confusion. I always recommend checking this box, because I don't want every file to be saved with the same name, resulting in only one final image that has been processed. However, in order for this option to work correctly, you must have a Save As step in your action. This command will signal the action that it needs to save the file and include the basic parameters such as file type; but with this check box selected, the location and file name will be determined based on the options selected in the Batch dialog box."

http://www.pdesigner.net/photoshopcs/1_22_8_0.html
 
Tack!! Nu hänger jag med, och fick det att fungera. Sparas alla med den JPG kompressionen jag spelade in i makrot, trots att jag kör en "save as override"?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.